استفاده بهینه از ظرفیت دریا نیازمند راه‌اندازی قطب علمی در جنوب کشور است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: باید برای توسعه رشته‌های دریایی و استفاده بهینه از ظرفیت دریا، قطب علمی بزرگ دریامحور در جنوب کشور راه‌اندازی شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد بندرعباس، سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران صبح امروز در جلسه شورای اداری استان هرمزگان با اشاره به دریای خلیج‌فارس و بودن ظرفیت دریایی خوب در این منطقه خواستار توسعه رشته‌های دریامحور و استفاده از ظرفیت بزرگ دریایی کشور شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه ۱۴ کتاب تخصصی کاربردی در حوزه دریایی در این دانشگاه چاپ و منتشر شده است، افزود: استان‌های هرمزگان, سیستان بلوچستان, گیلان, مازندران و خوزستان که از سواحل دریا بهره‌مند هستند باید برنامه‌های خود را در این حوزه تدوین و طراحی کنند تا یکی از این استان‌ها که از ظرفیت بالاتری برخوردار بوده به قطب بزرگ علمی و تحقیقاتی مبدل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز درباره ظرفیت‌های این استان در حوزه دریا گفت: وجود دو بندر بزرگ صادرات و واردت شهید رجایی و باهنر در کنار صنایع بزرگ، ساخت سکوهای نفتی، کشتی‌سازی، فولاد، آلومینیوم، پالایشگاه نفت و گاز و مناطق آزاد قشم و کیش و... با حدود هزار ۵۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، موقعیت سوق‌الجیشی و همجواری با کشورهای همسایه حوزه خلیج‌فارس، بندرعباس را به پایتخت اقتصادی و تجاری ایران به‌عنوان بهشت سرمایه‌گذاران معرفی کرده است.

کامرانی با بیان اینکه فقط ۱۵ درصد از ظرفیت دریا استفاده بهینه می‌شود،‌ اضافه کرد: ظرفیت بزرگی از دریا مغفول مانده که دانشگاه آزاد اسلامی در این استان در راستای توسعه زیرساخت‌ها و بهره‌برداری علمی از این منابع وارد عمل شده و با جدیت کار خود را پیگیری می‌کند.

وی مطرح کرد: راه‌اندازی مراکز بزرگ تحقیقات دریایی، توسعه و رونق بخشی به صنایع‌دستی هرمزگان به‌عنوان قطب بزرگ صنایع‌دستی ایران، ایجاد مناطق تفریحی، توریستی و بوم گردی در جزایر هرمزگان و... از برنامه‌هایی بوده که در حال پیگیری و اجرایی شدن است.

گفتنی است، بازدید از امکانات و تجهیزات و امکان علمی، پژوهشی و آموزشی، گفتگو با دانشجویان، استادان و کارکنان در حین بازدید، از دیگر برنامه‌های مسئولان دانشگاه در سفر به استان هرمزگان بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057250

وب گردی

وب گردی