انسجام فرهنگی لازم با حوزه بسیج از اولویت‌‌‌‌های دانشگاه آزاد استان مرکزی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: انسجام فرهنگی لازم با حوزه بسیج، انجمن اسلامی،کانون‌ها، تشکل‌ها و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه از اولویت های دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اراک، آیین تکریم و معارفه سرپرست جدید معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی اراک با حضور حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی و واحد اراک، حجت الاسلام مهدی همتی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی، معاونان، رؤسای دانشکده‌ها، برخی از استادان، دانشجویان و کارکنان حوزه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه آزاداسلامی اراک (شهرک دانشگاهی امیرکبیر) برگزار شد.

حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار افزود‌: حوزه فرهنگی در دانشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد و اثرات فراوانی خواهد داشت اولاً باعث ترویج اخلاق اسلامی، سعه صدر، روحیه جهادی، کارمندسالاری و تبعیت از ولایت می شود.

وی افزود: جذب دانشجویان و اعضای هیئت علمی در حوزه فرهنگ بزرگ‌ترین ثروت برای دانشگاه است که منشاء برکات و خدمات زیاد برای جامعه خواهد شد. سومین اثر آن سرمایه‌های اجتماعی دانشگاه مرهون حوزه فرهنگی است؛ سرمایه فراوان در صورتی‌که پشتوانه فرهنگی نداشته باشد ارزشی نخواهند داشت. این سرمایه در ارتباط با سازمان‌ها، دستگاه‌ها، نهادهای مدنی و فرهنگی دیگر می‌توانند به سرمایه‌های عظیم فرهنگی تبدیل شوند.

کلانتری تاکید کرد: چهارمین اثر فرهنگ هویت بخشی است و فلسفه وجودی دانشگاه‌ها منبعث از شورای عالی انقلاب فرهنگی است که تأثیر زیادی در بازگشایی دانشگاه‌ها داشت و جهاد دانشگاهی به‌عنوان بازوی اجرایی انقلاب فرهنگی نقش داشت. پنجمین اثر انسجام فرهنگی است که انسجام آفرینی در این حوزه بسیار مهم است به‌طوری‌که برای رسیدن به مقاصد و اهداف عالی مبتنی بر اهداف فرهنگی و ارزش‌های انقلابی و اسلامی انسجام درونی لازم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در زمینه وظایف معاونت فرهنگی گفت: باید تأکید بیشتر به تعمیق ارزش‌های دینی و اخلاقی و حفظ کرامت انسانی در دانشگاه شود در این زمینه احترام به قانون، ارتباط با نهادها و سازمان‌های فرهنگی، هنری به خصوص حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های دیگر و مجموعه‌های فرهنگی که در استان فعال هستند باید توجه شود.

وی افزود: ساماندهی تحقیقات فرهنگی و دانشجویی نیاز به مطالعات بیشتر دارد چرا که بیشتر تصمیمات ما باید بر مبنای مطالعات باشد در این زمینه تهیه نقشه راه فرهنگی جدید برای ۵سال آینده دانشگاه الزامی است و ما باید برمبنای نقشه راه فرهنگی حرکت کنیم و از روز‌مره‌گی پرهیز نماییم.

کلانتری با اشاره به وجود ۱۲ کانون فرهنگی در واحدهای دانشگاهی استان مرکزی،گفت: باید به ازای یک یا چند رشته مرتبط یک کانون مشترک فرهنگی در دانشگاه ایجاد شود و بسط و توسعه تشکل‌های دانشجویی و کانون‌های فرهنگی در حوزه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، صنفی و... در دانشگاه باید به‌صورت ویژه‌ مورد عنایت قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: کیفی سازی در فعالیت‌های فرهنگی امری بسیار ارزشمند و سودمند است. تعداد فعالیت‌ها مهم است ولی اگر فعالیت‌ها بی‌کیفیت باشد ضرر آن بیشتر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک با اشاره به به‌کارگیری ضوابط لازم در راستای حمایت و قدردانی از اساتید، کارکنان و دانشجویان یاد آور شد: سوق دادن پژوهش‌های دانشجویی به‌ویژه در حوزه علوم انسانی با کمک دانشکده علوم انسانی در جهت رفع نیازهای فرهنگی جامعه و دانشگاه، باید با برنامه ریزی و دقت انجام شود.

وی ادامه داد: بسط و گسترش فضای اعتماد سازی و نشاط اجتماعی در دانشگاه و در بین اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان و برگزاری برنامه‌های متنوع در مناسبت‌های مختلف باید در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه گنجانده شوند.

کلانتری با بیان اینکه سطح مشارکت اعضای هیئت علمی در فعالیت‌های فرهنگی بسیار محدود است تأکید کرد: انتظار می‌رود با مدیریت جدید از حداکثر ظرفیت هیئت علمی استفاده شود و وجود ۷۴۰ عضو هیئت علمی سرمایه انسانی زیادی است که متأسفانه بهره زیادی نبرده‌ایم و باید برنامه ریزی شود.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی با بیان اینکه جانشین پروری در سیستم دانشگاه آزاد خیلی ضعیف است و باید فکر و برنامه‌ای برای این موضوع داشته باشیم،گفت: باید ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی مورد نیاز جامعه نهادینه شوند و به نسل‌های بعدی انتقال یابد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در پایان، ایجاد روحیه خلاقیت، نوآوری وآینده نگری بر مبنای ارزش‌های دینی و انقلابی، انسجام فرهنگی لازم با حوزه بسیج، انجمن اسلامی،کانون‌ها، تشکل‌ها و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و کیفی سازی وضعیت خوابگاه‌ها، غذا و امور رفاهی دانشجویان را از دیگر برنامه‌های فرهنگی مورد توجه و اولویت دار دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی عنوان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057271

وب گردی

وب گردی