مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در14 دی

«تسلیت دانشگاه، سهم سوابق تحصیلی در کنکور و امکان ادامه تحصیل بدون کنکور «استعدادهای درخشان» در دانشگاه آزاد» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 14 دی به شرح زیر است:

تسلیت دانشگاه

شهادت سردار قاسم سلیمانی با واکنش دانشگاهیان روبه‌رو شده است؛ «فرهیختگان» در پرونده ای نسبت آن شهید با دانشگاه را بررسی می‌کند. رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با صدور پیامی شهادت سپهبد سلیمانی را آغازی بر اخراج سلطه‌گران از منطقه دانست و خاطرنشان کرد: «شهادت بزرگمرد عرصه جهاد فی سبیل‌الله، مجاهد خستگی‌ناپذیر سردار حاج‌قاسم سلیمانی، موجی از خشم و بهت و اندوه را در همه آزادگان و جامعه دانشگاهی کشور پدید آورد. ترور سردار نجات‌بخش منطقه از چنگال داعش توسط شیطان بزرگ بیش از پیش چهره واقعی آمریکا را برملا کرد. تردیدی در وعده خداوند نداریم که پیروزی با صابران است. شهادت این سردار محبوب دل‌ها علاوه‌بر تحکیم عزم ملت ایران برای مقاومت در برابر سلطه جهانی، آغازی بر اخراج سلطه‌گران از منطقه خواهد بود و انتقام سختی در انتظار پدیدآورندگان این جنایت خواهد بود.»

دکتر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در امور بین‌الملل و رئیس هیئت‌موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی نیز با صدور پیامی شهادت «حاج قاسم سلیمانی»، سردار سرافراز و بزرگ اسلام و ایران را تسلیت گفت. او در پیام خود یادآور شد: «شهادت سردار قاسم سلیمانی که بسیاری از پیروزی‌های خود را مدیون رشادت‌های او هستیم، جان تازه‌ای را در جبهه مقاومت ایجاد خواهد کرد و آمریکایی‌ها و مزدورانش عواقب این جنایت تروریستی را پرداخت خواهند کرد.» دکتر ولایتی در پیام خود تاکید کرد: «جبهه مقاومت که توانست در تمام این سال‌ها با تدابیر مقام معظم رهبری، رشادت‌ها و مجاهدت‌های سردار سلیمانی و فرماندهان عالی جبهه مقاومت، مدافعان حرم و با پشتیبانی ملت بزرگ ایران و مردم مظلوم منطقه، توطئه شوم دشمنان در تضعیف و تجزیه کشورهای اسلامی را از بین ببرد، بار دیگر انتقام این جنایت را خواهند گرفت و شهادت مظلومانه ایشان، خون تازه‌ای را در رگ‌های جبهه مقاومت در منطقه و جهان جریان خواهد بخشید و این مسیر را مقاوم‌تر و باصلابت‌تر خواهد کرد. نام این سردار بزرگ در تاریخ ایران اسلامی و اذهان ملت بزرگ ایران و مردم مظلوم منطقه همواره با رشادت و شجاعت ثبت و ضبط خواهد بود و خون پاک و مطهر او، سرچشمه بزرگی برای مبارزه بی‌امان با دشمنان اسلام و ایران خواهد بود.»

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز با صدور پیامی به شهادت سردار سلیمانی واکنش نشان داد و نوشت: «استکبار جهانی بدانند که این شهادت‌ها مسیر حق‌طلبی و مبارزه با ظالمان را از بین نمی‌برد و عزم حق‌جویان را در دفع سلطه شیاطین محکم‌تر خواهد کرد. با شهادت حاج قاسم سلیمانی‌ها، نور فروزان اندیشه متعالی آنان روزبه‌روز تابنده‌تر می‌شود. ۲۵ سال پیش در چنین روزهایی خبر شهادت پدر را به ما دادند، دی‌ماه زمان شهادت بسیاری از فرماندهان نظامی ایران است؛ شهید ستاری، کاظمی، یاسینی و بسیاری دیگر که امروز جشن استقبال از گل دیگری را به‌پا کرده‌اند.»
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی، شهادت سردار سرافراز اسلام، حاج‌قاسم سلیمانی توسط جنایتکاران آمریکایی را به محضر مقام معظم رهبری و تمامی ملت شهیدپرور ایران تسلیت گفت و اعلام کرد: «یقین دارم پرچمی که سردار حاج‌قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدشان در حمایت از مظلومان و مبارزه با استکبار جهانی برافراشته‌اند، به حول و قوه الهی با قوت و قدرت بیشتری در اهتزاز باقی خواهد ماند.» ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

سپهبد سلیمانی نماد ملی است که هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، سیدمحمود هاشمی، رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی گفت: «سردار سلیمانی از جمله سردارانی به شمار می‌رود که به سردار دل‌ها معروف است و در کنار اینکه در بین همه اقشار جامعه دارای محبوبیت بود، اما برای دشمنان ترس‌آور و رعب‌آور بوده است. وی به‌رغم اینکه در دوران دفاع مقدس نیز در میان رزمندگان دارای محبوبیت زیادی بوده، اما هر چه از آن دوران فاصله گرفتیم نیز از این محبوبیت کم نشده است.» وی با تاکید بر اینکه سپهبد سلیمانی در منطقه، محور مقاومت به شمار می‌رفت، ادامه داد: «این سردار ایرانی نه‌تنها در میان عجم، بلکه در دنیای عرب نیز محبوبیت زیادی داشت که معتقدم این مساله تنها به خاطر خلوص و همچنین مبارزه‌اش با استکبار جهانی بوده است.»

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی به اثرگذاری سردار سلیمانی در میان نسل جوان اشاره و تصریح کرد: «وقتی می‌بینیم امروز نسل جوان به‌عنوان نیروهای نظامی در جبهه مقاومت حضور دارند نشان‌دهنده محبوبیت این سردار و همچنین گرایش جوانان به این شخص و البته سردارانی که در رکاب سردار سلیمانی بوده‌اند، هست؛ جذابیت و ویژگی‌های شخصیتی سردار سلیمانی باعث شده بود جوانان برای حضور در جبهه‌های مقاومت داوطلب شوند.»

هاشمی گفت: «تنها چند ساعت بعد از شهادت سردار سلیمانی، مقام معظم رهبری جانشین سپاه پاسداران قدس را به فرماندهی این سپاه منصوب می‌کنند که این مهم نشان می‌دهد قرار نیست پرچم سردار سلیمانی حتی برای لحظه‌ای زمین بماند بلکه سپاه پاسداران قدس پویاتر از گذشته ماموریت خود را تا زمان حضور امام زمان(عج) ادامه خواهد داد.» وی به نقش بسیج اساتید در این برهه اشاره کرد و گفت: «یکی از اقداماتی که طی یکی دو روز آینده توسط بسیج اساتید صورت خواهد گرفت، پیگیری برگزاری مراسم گرامیداشت سردار سلیمانی در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است و قطعا در یک روز مشخص در تمامی واحدها این مراسم را برگزار خواهیم کرد. همچنین برنامه مهم‌تر تبیین رسالت‌ها، ویژگی‌ها و مسیر سردار سلیمانی است که حتما نه‌تنها امروز، بلکه در آینده نیز ادامه خواهد داشت.» رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «سردار سلیمانی هیچ‌گاه از ذهن‌ها پاک نمی‌شود، چراکه او نه‌تنها اسطوره دوران دفاع مقدس و حال حاضر ما به شمار می‌رود، بلکه در حقیقت یک نماد ملی است که هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.»

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 14 دی به شرح زیر است:

سردار سرتیپ قاآنی به فرماندهی نیروی قدس سپاه منصوب شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، درپی شهادت سردار پرافتخار حاج قاسم سلیمانی، حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور حکمی سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

متن حکم فرمانده معظم کل قوا به شرح زیر است: درپی عروجِ شهید عالی‌مقام سردار پرافتخار حاج قاسم سلیمانی رضوان الله علیه، فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به سردار سرافراز سرتیپ اسماعیل قاآنی که در شمار برجسته‌ترین فرماندهان سپاه در دفاع مقدس بوده و در طول سالیان متمادی در نیروی قدس در کنار سردار شهید در منطقه خدمت کرده است می‌سپارم. برنامه‌ی آن نیرو عیناً همان برنامه‌ی دوران فرماندهی شهید سلیمانی است. از همه‌ی همکاران آن نیرو حضور و همکاری آنان را با سردار قاآنی خواهانم و توفیق و تأیید و هدایت الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.

سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۹۹

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور سراسری ۹۹ و نحوه ترمیم این سوابق در کنکور اظهار کرد: سهم سوابق تحصیلی برای کنکور سال ۹۹ مصوب شده است. بر این اساس سهم سوابق تحصیلی نسبت به سال تحصیلی قبل تغییری نکرده و همان ۳۰ درصد با تاثیر مثبت است.

وی افزود: متقاضیان کنکور می‌توانند همانند سال‌های گذشته برای ترمیم سوابق خود اقدام کنند. روال ترمیم سوابق تغییری نکرده و همان بخشنامه سال قبل پابرجاست که بر اساس آن افرادی که از سال ۸۴ به بعد دیپلم گرفته‌اند می‌توانند برای دروسی که به صورت نهایی برگزار می‌شود، فقط یک بار درخواست داده و مجددا امتحان بدهند.

وی تاکید کرد که این نمرات تنها برای استفاده در کنکور و ترمیم سوابق است و موجب اصلاح نمرات در کارنامه اصلی داوطلب نمی‌شود.

امکان ادامه تحصیل بدون کنکور «استعدادهای درخشان» در دانشگاه آزاد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، بابک نگاهداری رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، درباره جزئیات تسهیلات مرتبط با اختراعات اعضای باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان، اظهار کرد: ارتباط اعضا با کانون پتنت ایران و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برای ثبت رسمی اختراعات و معرفی مخترعان با اختراع دارای تاییدیه علمی به مراجع مرتبط و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری برای تجاری سازی از جمله تسهیلات ویژه مخترعان در آیین نامه جدید باشگاه به شمار می‌رود.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد همچنین از پرداخت هزینه‌های ثبت اختراع دارای تاییدیه علمی مطابق با آخرین شیوه نامه دانشگاه خبر داد.

نگاهداری در ادامه به تسهیلات ویژه اعضای استعدادهای درخشان مندرج در آیین نامه نیز اشاره کرد و گفت: این امکان برای اعضای استعداد درخشان به وجود آمده است که با تصویب شورای هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه طبق مقررات مربوط در رشته تحصیلی مرتبط ادامه تحصیل دهند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اعضای استعداد درخشانی که عضو نیستند باید برای استفاده از این تسهیلات به عضویت باشگاه در آیند، خاطرنشان کرد: تسهیل برای فعالیت در مراکز تحقیقاتی، اخذ طرح‌های پژوهشی و یا کارآفرینی خارج از باشگاه در چهارچوب تفاهم نامه‌های منعقد شده باشگاه از دیگر تسهیلات ایجاد شده برای این افراد به شمار می‌رود.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد حمایت از محصولات فناورانه در راستای معرفی و عرضه به بازار را از دیگر تسهیلات ویژه اعضای استعدادهای درخشان عنوان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057355

وب گردی

وب گردی