حماقتی به قیمت ترس

خبر شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» با واکنش‌های متفاوتی در سراسر جهان همراه شد؛ دشمنان ایران نتوانستند ترس و وحشت خود را از انتقام سخت جمهوری اسلامی پنهان کنند تا جایی که حتی در گزارش‌ها و تحلیل‌های خود نیز به این مسئله اذعان داشته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، از روز جمعه که خبر شهادت سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» منتشر شد، چهره‌های مختلف سیاسی غربی واکنش‌های متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی و توییتر از خود نشان دادند. در این بین برخی از اعضای کنگره نسبت به این اقدام یکجانبه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اعلام نگرانی کرده و افرادی مانند «جان بولتون» مشاور امنیت ملی و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه موضعی حمایتی را در پیش گرفتند که مردم ایران با خواندن این اظهار‌نظرات بیش از پیش می‌توانند دوست را از دشمن تشخیص دهند.

برخی از مقامات آمریکایی این تصمیم یک طرفه ترامپ را محکوم و برخی دیگر به تاسی از رئیس جمهور خود سعی دارند با بهانه‌تراشی‌های مختلف بر این جنایت سرپوش بگذارند.

بر همین اساس در این گزارش، اندیشکده‌های مطرح جهان را مورد بررسی قرار داده‌ایم تا ببینیم در این مورد چه واکنش هایی از خود نشان داده‌اند.

موسسه رَند

«موسسه رَند» که مرکز آن در آمریکا قرار دارد، در صفحه اصلی خود خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی را اعلام کرده و بدون اشاره به این اقدام سرخود آمریکا، به ارائه نظرات برخی افراد و کارشناسان در این زمینه پرداخته است.

بر همین اساس «آریانا طباطبایی» کارشناس ایرانی و استاد دانشگاه «جورج تاون» آمریکا، طی توییتی اعلام کرد: «همه افراد در واشنگتن نگران پیامدهای این اتفاق برای ایالات متحده و به ویژه برای کارمندان آمریکا هستند؛ کشورهای متحد آمریکا در منطقه نیز به همان اندازه آسیب پذیر هستند. این دقیقاً همان چیزی است که متحدان ایالات متحده ماه‌ها از آن وحشت دارند.»

همچنین «Dalia Dassa Kaye» مدیر مرکز رند در مورد سیاست‌های عمومی خاورمیانه گفت: «تهران این حملات را به عنوان یک اقدام جنگی تلقی می‌کند. احتمال تشدید تنش بین دو کشور مسلم است؛ زیرا در این برهه در لحظه‌ای بسیار خطرناک قرار گرفته ایم.»

در ادامه این گزارش «کالین کلارک» از دیگر تحلیلگران این اندیشکده اعلام کرد که «نتیجه این عملیات بسیار متفاوت‌تر از عملیات کشتن «اسامه بن لادن» رهبر القاعده یا «ابوبکر البغدادی» رهبر داعش است؛ چون ایران کشوری ممتاز و توانمند است که منابع لازم را برای مقابله با اقدامات آمریکا در اختیار دارد.»

علاوه بر این «Becca Wasser» تحلیل‌گر سیاسی این موسسه نیز گفت: «ایران می‌تواند با حمله به اهداف نظامی آمریکایی‌ها در منطقه به این اقدام پاسخ دهد؛ به رغم تلاش هایی که ایالات متحده برای محافظت از نیروهای خود در خاورمیانه می‌کند، جغرافیا با استقرار ارتش آمریکا در خلیج فارس مهربان نیست.»

«جیمز دابینز» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا نیز در این باره خاطرنشان کرد که «پاسخ ایران به کشتن سلیمانی تنها تماشا کردن نخواهد بود و دشوار است فکر کنیم که دولت عراق هم به استقبال از ادامه حضور نیروهای آمریکایی و اعطای مصونیت به آن‌ها ادامه خواهد داد.»

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل آمریکا

«مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل آمریکا» مصاحبه‌ای را با «Jon B. Alterman» مدیر برنامه خاورمیانه انتشار داده که در آن آلترمن در مورد شهادت حاج قاسم سلیمانی اعلام کرد: ایران قطعا به این مسئله پاسخ خواهد داد و ایالات متحده به رغم چیزی که ترامپ همواره در مورد کاستن نیروهای خود در خاورمیانه عنوان کرده، مجبور خواهد شد که به تعداد نظامیان خود در این منطقه بیفزاید. کل جهان باید با این اقدام ماه‌ها یا حتی سال‌ها آماده باشند.

این تحلیلگر در مورد اتفاقاتی که ممکن است در آینده‌ای نزدیک روی دهد، اعلام کرد که متحدان آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هم باید در این مورد نگران باشند و باید خاطر نشان کرد که حتی ممکن است به نوعی شاهد حملات سایبری باشیم.

آلترمن اظهار داشت: ایران نبردهای اقتصادی و سیاسی خود را تشدید خواهد کرد و در این راه از حمایت چین و روسیه که به دنبال از دست رفتن قدرت آمریکا در این زمینه هستند، برخوردار خواهد شد.

البته او حمله آمریکا به ایران را بعید دانست و گفت: در صورت بروز این اتفاق نیز ایران شکست نخواهد خورد.

موسسه بروکینگز

«موسسه بروکینگز ایالات متحده آمریکا» نیز به بیان نظر تحلیگران خود در این زمینه پرداخته که در این بین «David M. Rubenstein» از نگرانی‌های خود در مورد این اقدام ترامپ گفته است.

وی در این زمینه اظهار کرد: «این که چه مقدار اندیشه و مشاوره پشت این اقدام ترامپ وجود دارد، مورد سوال است؟ ترامپ در سال 2011 اعلام کرده بود که اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا، برای کسب رای به جنگ با ایران خواهد رفت که این اتفاق نیفتاد. از سوی دیگر این سخن ترامپ با کشتن اسامه بن لادن در پاکستان همزمان شد. حال و در این روزها که کشتن سلیمانی اعتراض های بسیاری را به دنبال داشته، می‌توان گفت که با این تصمیم ترامپ، جان بسیاری از آمریکایی‌ها به خطر افتاده است.»

«Daniel Byman» از تحلیلگران سیاسی خاورمیانه نیز اعلام کرد: «کشتن قاسم سلیمانی بر موقعیت کلی ایالات متحده در خاورمیانه تأثیر بسزایی خواهد گذاشت. اقدام ایران ممکن است بسیار بزرگ باشد و به میزان آمادگی ایالات متحده و بسیاری از متحدان این کشور در خاورمیانه بستگی کامل دارد.»

شورای روابط خارجی ایالات متحده آمریکا

این شورا با تیتری تحت عنوان «آیا آمریکا خاورمیانه را خطرناک‌تر می‌کند؟» به بررسی پیامدهای حملات هوایی آمریکا و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی پرداخته است.

چنین تیتری این مسئله را به ذهن خواننده متبادر می‌کند که آیا این گونه تحرکات آمریکا، دغدغه ناامن تر شدن خاورمیانه را پیش می کشد؟ شورای روابط خارجی ایالات متحده آمریکا در این زمینه مصاحبه‌ای با «Steven A. Cook» یکی از متخصصان این شورا داشته است.

سخنان این تحلیلگر نیز نشان می‌دهد، او هم می‌داند که ایرانیان حتما به این حمله واکنش نشان خواهند داد.

وی در این زمینه گفت: «به احتمال زیاد ایران قدرت هسته‌ای خود را تقویت کرده و منافع آمریکا را هدف قرار می‌دهد.» این تحلیلگر بر این عقیده است که احتمال وقوع خطر در افغانستان، اسرائیل، لبنان و هرجایی که نیروهای آمریکایی فعالیت می‌کنند، وجود دارد و حتی با نبودن سردار سلیمانی نیز ایران توانایی انجام هر اقداماتی را خواهد داشت.

کوک معتقد است که اگر آمریکا قصد دارد در عراق بماند باید نیروهای بیشتری را به این کشور بفرستد؛ زیرا بعد از این اقدام آن‌ها با درگیری‌های بیشتری در منطقه مواجه خواهند شد.

وی در زمینه وجود گزینه دیپلماتیک برای کاستن از تنش به‌وجود آمده نیز پاسخ داد که به سختی می‌توان متصور شد شخص ثالثی وجود داشته باشد که بتواند از بحران موجود بکاهد.

به رغم گذشت 48 ساعت از این ترور، هنوز اندیشکده‌های مطرحی چون «مرکز مطالعات استراتژیک اسرائیل» یا همان «بگین سادات»، «چت هام هاوس» بریتانیا و «کارنگی» ایالات متحده هنوز هیچ مطلبی در این زمینه منتشر نکرده‌اند.

بررسی مطالب عنوان شده در سایر اندیشکده‌ها نیز بیانگر ترس و وحشتی است که از «انتقام سخت» وعده داده شده توسط رهبر معظم انقلاب در دل مزدوران آمریکا و رژیم صهیونیستی افتاده است. در واقع تمام متخصصان در این زمینه اتفاق نظر دارند که جایگاه آمریکا در خاورمیانه به حدی متزلزل است که به افزایش تعداد نیروهای بیشتر برای ماندن در عراق احتیاج دارد. سیاستی که رئیس جمهوری آمریکا پیش از این، خلاف آن را دنبال می‌کرد.

شاید رئیس جمهوری آمریکا با قرار دادن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی و بعد از آن اقدام به ترور شهید سلیمانی به دنبال موجه نشان دادن چهره خود و خریدن آرا برای انتخابات بوده باشد؛ اما از این که اقدام به ترور تبعات سنگینی برای او خواهد داشت، غافل مانده است. حال او و تمامی متحدانش در خاورمیانه باید شب و روز در رعب و وحشت از انتقام سختی باشند که چه موقع از راه می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057361

وب گردی

وب گردی