ویترین قابل دفاع نشر علمی و فرهنگی در دوره مسعود کوثری/ نشر یا حیاط خلوت مدیران دولتی؟

مسعود کوثری به عنوان مدیرعامل شرکت انتشارات علمی و فرهنگی طی دوران مدیریتش کارنامه قابل دفاعی از خود به‌جا گذاشت، حالا باید منتظر نشست و دید انتصاب یک «ژن خوب» چه دستاوردی برای این نشر بزرگ رقم خواهد زد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، «نادره رضایی» به عنوان مدیرعامل شرکت انتشارات علمی و فرهنگی منصوب شد؛ شاید روزی که حکم انتصاب مدیر عامل جدید شرکت انتشارات علمی و فرهنگی را می‌زدند گمان نمی‌کردند که شرایط کشور به گونه‌ای رقم بخورد، که همه‌چیز بی‌سر و صدا برگزار شود.

اتفاقی که نه‌تنها عجیب است بلکه سکوت رسانه‌ها در برابر آن، وجه دیگری از مناسبات قدرت را در این فضا روشن می‌کند. انتصاب یک فرد بی‌تجربه به عنوان مدیرعامل یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بنگاه‌های نشر ایران که آثار مشهوری را منتشر کرده نشان از عمق رابطه‌بازی در مناسبات اداری دارد.

این انتصاب در حالی صورت گرفته که دکتر مسعود کوثری پیش از این مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی بود و طی مدتی که سکان مدیریت این انتشارات را در دست داشت آثار قابل توجهی را چاپ یا تجدید چاپ کرد. برای مثال تجدید چاپ کتاب «حافظ نامه» بهاءالدین خرمشاهی یا انتشار ترجمه‌های آثار فئودور داستایفسکی مانند «جنایت و مکافات» از زبان روسی که اولین ترجمه فارسی از زبان روسی این اثر داستانی است. همچنین انتشار مجموعه‌ای از داستان‌های نویسندگان ایرانی از دیگر اتفاقاتی است که طی سال‌های اخیر و در دوران مدیریت کوثری شاهد آن بوده‌ایم.

کوثری که کارنامه پرباری در دوران مدیریتش بر علمی و فرهنگی از خود به‌جای گذاشته حالا به خاطر «مسئول کمیته اقشار ستاد انتخاباتی بانوان حامی حسن روحانی» کنار گذاشته شده و فردی بدون اندکی تجربه در حوزه نشر را بر مدیریت این بنگاه نشر گمارده‌اند که نشان از تسلط روابط بر ضوابط حرفه‌ای در فضای نشر دارد.

اگر مخاطب آثار علمی و فرهنگی طی سال‌های اخیر باشید حتما تایید می‌کنید مجموعه ادبیات کلاسیک جهان یا کتاب‌های 10 هزار تومانی این نشر همه از گزینه‌هایی هستند که بسیاری را به خواندن دعوت کردند آثاری که برخاسته از تجربه کوثری در حوزه نشر و کتاب بوده و توانست تحولی را در این انتشارات دولتی بی‌رمق ایجاد کند اما حالا انتصاب یک فرد بی‌تجربه در واقع این گمانه را تقویت می‌کند که علمی و فرهنگی به‌جای اینکه ناشر پرقدرتی باشد بیشتر حیاط خلوتی است برای مدیران تا از این طریق خدمات یک فرد در یک ستاد انتخاباتی را جبران کنند.

دکتر مسعود کوثری طی 5 سال اخیر که علمی و فرهنگی را مدیریت می‌کند با ترجمه‌های موفق و در کنار آن آثار علمی در حوزه مدرنیته توانست ویترین موفقی را برای نشر علمی و فرهنگی آماده کند که هر مخاطبی بتواند دست پر از آن خارج شود و البته بابت انتخاب‌هایش پشبمان نشود.

حالا باید منتظر نشست و دید انتصاب یک «ژن خوب» به عنوان مدیر عامل یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بنگاه‌های نشر ایران چه آینده و سرنوشتی را برای نشر علمی و فرهنگی رقم خواهد زد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057437

وب گردی

وب گردی