به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از وزارت بهداشت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی علیاکبر حقدوست را بهعنوان معاون آموزشی این وزارتخانه منصوب کرد.
در متن این خطاب به حقدوست آمده است: با توجه به سوابق علمی و اجرایی ارزنده جنابعالی، بدینوسیله بهعنوان معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب میشوید. انتظار میرود در آن جایگاه حساس مواردی را که از قبل نیز شروع شده پیگیری و محقق کنید. با توجه به تأثیر مؤلفههای اجتماعی مؤثر بر سلامت، جامعهمحور شدن آموزش علوم پزشکی ضرورتی اجتنابناپذیر است. انتظار میرود با جدیت و همت بیوقفه مدل علمی این حرکت زیربنایی طراحی و اجرا شود. طرح جدید «هر خانه یک پایگاه سلامت» و ادغام آموزش جامعهنگر در این طرح بنیادین از آثار ماندگار در ایام باقیمانده دولت خواهد بود.
در ادامه این حکم ذکر شده است: بهدلیل مشغله فراوان رؤسای دانشگاهها پرداختن به بخش درمان و حل و فصل مشکلات مالی دانشگاهها، بخش آموزش دچار غفلت مزمن شده است. اینجانب تلاش میکنم با اصلاح هرچه زودتر ساختار اداره دانشگاهها و همچنین روانسازی گردش مالی و وصول مطالبات سازمانهای بیمهگر از این دغدغهها بکاهم. توجه ویژه جنابعالی به امر آموزش و نظارت مستمر بر کیفیت آن میتواند آموزش علوم پزشکی را از آسیبپذیری بیشتر برهاند. ضروری است شیوه پذیرش دانشجو، مهارتآموزی، نحوه ارتقای اساتید، شیوه انتخاب هیئت بورد، طول دورههای آموزشی، نسبت و تعداد رشتهها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، روشهای انگیزشی و دهها مورد دیگر در دانشگاه ها بازنگری شود. سرعت عمل در این مباحث اساسی بسیار حائز اهمیت بوده و ضروری است با نظرخواهی از اعضای هیئت علمی دانشگاههای سراسر کشور با برگزاری نشست و تشکیل کمیتههای متعدد هرچه زودتر راهکارهای اساسی را بیابیم.
در بخش دیگری از حکم وزیر بهداشت آمده است: در سالهای اخیر بهدلیل جایگاه اجتماعی و بعضاً اقتصادی رشتههای علوم پزشکی، تلاش در کسب صندلی در دانشکدهها تبدیل به رقابتی فراتر از رقابتهای علمی شده و مداخلات شیوههای غیر اخلاقی را سبب شده است. ضروری است با طراحی سازوکارهای نظارتی مستمر و همکاری دستگاههای ذیربط به پایش این موارد بپردازید تا شائبه بیعدالتی در آموزش علوم پزشکی و بازشدن هرگونه روزنه ورود دانشجو با اهرمهایی غیر از هوشمندی و بضاعت علمی مرتفع شود. صندلی دانشگاه باید جایگاه فرزندان با استعداد کشور از همه اقشار و طبقات اجتماعی و بدون امکان استفاده از هرگونه رانت باشد.
سعید نمکی در این ادامه این حکم تأیید کرده است: حضور معاونان آموزشی دانشگاهها در مراکز درمانی و بیمارستانهای دانشگاهی کمرنگ است. ضرورت دارد معاونان آموزشی با سرکشی مستمر شیوه درمان در بیمارستانهای دانشگاهی را ارزیابی و هرگونه کاستی را مرتفع کنند. شیوه درمان در بیمارستان دانشگاهی حاصل نحوه آموزش درست یا نادرست است که معاونان آموزشی نقش اساسی در این امر مهم دارند. اخلاق پزشکی بهعنوان جزء تفکیکناپذیر آموزش متأسفانه مورد توجه ویژه قرار نمیگیرد. در برخوردهای سرزده اینجانب به مراکز بیمارستانی بعضاً شاهد عدم رعایت موازین کامل اخلاقی در ردههای مختلف هستم. احترام به مردم اعم از بیمار یا همراه وی و همچنین اساتید از الزامات آموزش در تمام رشتهها بهویژه رشتههای علوم پزشکی بوده که لازم است مورد دقت بیشتر قرار گیرد.
در بخش دیگری از این حکم آمده است: بلاتکلیفی در شرح وظایف بیمارستانهای آموزشی بعضاً موجب سرگردانی مردم میشود، بهعنوان مثال تعیین تکلیف و شرح وظایف متخصص طب اورژانس و مرزبندی آن با وظایف انترن، رزیدنت و اساتید در بخش اورژانس بیمارستانهای دانشگاهی از ضرورتهایی است که اینجانب از مدتها قبل دنبال میکنم و ضروت دارد با هماهنگی معاون درمان، نحوه اداره اورژانس در بیمارستانهای دانشگاهی تعیین تکلیف شود. تهیه مطالب آموزشی برای همه گروههای هدف بهویژه در مورد بیماریهای شایع واگیر و غیر واگیر، ارتقای کیفیت زندگی در مورد سالمندان و دیگر گروهها، جمعیت و آثار ناشی از آهنگ رشد کُند و منفی آن از رسالتهای آن معاونت بوده که لازم است با پرهیز از مدیریت جزیرهای و بهنحو ادغام یافته با هماهنگی معاونتهای بهداشت، درمان، پژوهش و دیگر معاونتهای ذیربط اقدام کنید.
در ادامه این حکم ذکر شده است: استفاده از روشهای نوین آموزشی، دانشگاه مجازی و آموزش از راه دور و بهرهگیری از ظرفیتهای فضای مجازی برای تمام گروههای هدف از مسئولیتهای اساسی آن معاونت است که باید مورد توجه قرار گیرد. تعریف جایگاه علمی طب سنتی و طب مکمل در آموزش علوم پزشکی و ادغام آن در نظام ارائه خدمت و تعیین محلی برای ارائه این خدمات در بیمارستانهای دانشگاهی از ضرورتهای اجتنابناپذیر است. بدیهی است در صورتی که جنابعالی و همکاران ارجمندتان عالمانه به این امر مهم نپردازید بیتردید مورد دستاندازی و تاختوتاز افراد غیرعلمی، غیرحرفهای و سودجو قرار خواهد گرفت و مردم نیز از این بابت زیان خواهند کرد.
در بخش پایانی حکم معاون آموزشی جدید وزارت بهداشت آمده است: قرار گرفتن دانشگاهها در تراز بینالمللی، خلق ثروت با پیوند آنها با پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان و نقشآفرینی در اقتصاد ملی نیز مقولهای است که برنامه، پیگیری مستمر و هماهنگی بیشتری با معاونت پژوهشی را میطلبد وشایسته است در این راستا نیز گامهای مؤثری برداریم. توفیق جنابعالی را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.
همچنین سعید نمکی در حکم دیگری، باقر لاریجانی معاون آموزشی پیشین وزارت بهداشت را که از سمت خود استعفا داد، به سمت مشاور عالی وزیر بهداشت منصوب کرد.
لاریجانی مشاور عالی وزیر شد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی باقر لاریجانی را به عنوان مشاور عالی خود در عرصههای مختلف نظام سلامت همچون شورای عالی اخلاق پزشکی، طرح تحول نظام آموزشی و کمیته کشوری بیماریهای غیر واگیر منصوب کرد.
در حکم سعید نمکی خطاب به لاریجانی آمده است: نامه جنابعالی مبنی بر عدم امکان استمرار همکاری در جایگاه معاونت آموزشی بهدلیل مشکلات ناشی از بیماری همسر ارجمندتان واصل شد. اگرچه از چند ماه پیش این موارد را مطرح کردید، برای اینجانب بهدلیل دلسوزی و همراهی بیدریغتان پذیرش این موضوع سنگین میآمد، اکنون با احترام به نیت خیرخواهانه مندرج در مکاتبه اخیر با استعفای جنابعالی موافقت میشود.
در بخش پایانی این حکم آمده است: در سالهایی که مسئولیت معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بهعهده داشتید آثاری ماندگار بهجای گذاشتید که بیتردید مورد استفاده همکاران در گامهای بعدی قرار خواهد گرفت. با توجه به تجارب ارزنده امیدوارم بهعنوان مشاور عالی وزیر از مساعدت و خدمات جنابعالی در عرصههای مختلف نظام سلامت همچون شورایعالی اخلاق پزشکی، طرح تحول نظام آموزشی و کمیته کشوری بیماریهای غیر واگیر بهره مند شویم. توفیق جنابعالی را ازخداوند بزرگ مسئلت دارم.
انتهای پیام/