مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 17 دی

«دانشجویان آماده انتقام، تغییر زمان برگزاری آزمون دستیاری پزشکی و راه‌اندازی شهر علم» از جمله مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 17 دی به شرح زیر است:

دانشجویان آماده انتقام

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان،دانشجویان و فعالان دانشجویی همراه با جمعیت میلیونی مردم پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی را همراهی کردند، همچنین سه هزار دانشجو خواستار تشکیل شاخه مردمی سپاه قدس شدند.

همزمان با تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی، دانشجویان انقلابی دانشگاه تهران با حمل پرچمی پیام خود را به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به رسانه‌ها و مردم دنیا مخابره کردند. دانشجویان روی این پرچم ۵۰متری نوشته‌ بودند «منطقه را جهنم جنایتکاران خواهیم ساخت.» دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران نیز با امضای طوماری ضمن اعلام انزجار از اقدام خبیثانه آمریکای جنایتکار علیه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، انتقام برای نابودی جبهه استکبار را خواستار شدند.

تعدادی از دانشجویان حاضر در مراسم روز گذشته کفن‌پوش در تشییع پیکر شهید سلیمانی و همرزمانش شرکت کردند. این دانشجویان پلاکاردهای مختلفی در دست داشتند که روی آنها شعارهایی ازجمله «یک جهان منتقمت خواهد بود»، «منطقه را گورستان سربازان آمریکایی می‌کنیم» و «انتقام سخت، اخراج آمریکا از منطقه» نقش بسته بود.

دانشجویان بسیجی دانشگاه شریف روز گذشته در مسیر تشییع شهید قاسم سلیمانی در خیابان آزادی، نزدیکی سردر دانشگاه شریف غرفه‌ای با عنوان «ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم» برپا کردند. گفتنی است بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب برای خونخواهی سردار سپهبد قاسم سلیمانی اعلام آمادگی کردند. در این پیمان که با عنوان «من هم انتقام می‌گیرم» منتشر شد، آمده است: «در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی و در پی شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، سیدالشهدای مقاومت، دوره جدیدی از مبارزات با دشمن آمریکایی و صهیونیستی آغاز شده است.» دانشجویان در پایان این پیمان‌نامه تاکید کردند: «در هر لحظه آماده جهاد و منتظر فرمان حضرت‌عالی هستم که تنها راه برای تسلای قلوب جوانان داغدار حضور در میدان‌های نبرد حق علیه باطل است.» ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

پاسخ سخت، محاسبات آمریکا را به‌ هم می‌ریزد

2 نفر از اساتید دانشگاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اقدام تروریستی آمریکا را از منظر روابط بین‌الملل بررسی کردند. .حسن تاجیک، عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و سیدحامد موسوی، استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هر 2 بر این عقیده‌اند که ایران باید پاسخی کوبنده به آمریکا بدهد تا دیگر او نتواند چنین اقداماتی انجام دهد.

تاجیک با تاکید بر این موضوع که نبرد میان خیر و شر از ابتدای خلقت وجود داشته، عنوان کرد: «الگوی ما امام حسین(ع) است. ما مقاومت را از عاشورا درس گرفته‌ایم. هرچند در آن مقطع نیز اشقیا جشن گرفتند و از پیروزی خود سخن گفتند، ولی شاهد بودیم که خوشحالی آنها دوام نداشت. شادی آمریکایی‌ها نیز دوامی نخواهد داشت؛ این را از فردای تشییع و خاکسپاری شهدای مقاومت باید دید که چگونه ضربات محکم بر آمریکا و هم‌پیمانانش جشن آنها را به عزا تبدیل می‌کند.»

موسوی با بیان اینکه قطعا اگر ما واکنشی به این مساله نداشته باشیم، برای ترامپ یک پیروزی در داخل آمریکا محسوب می‌شود، گفت: «در حال حاضر ترامپ در داخل کشور آمریکا با انتقادات زیادی روبه‌رو شده و منتقدانش معتقدند او با ترور قاسم سلیمانی کار اشتباهی مرتکب شده است و در چنین شرایطی قطعا اگر ما واکنشی نشان ندهیم یا واکنش ضعیفی داشته باشیم، ترامپ به منتقدان خود می‌گوید که نه‌تنها هیچ اشتباه محاسباتی نداشته، بلکه منتقدانش اشتباه می‌کنند.»

وی اظهار کرد: «امروزه در داخل آمریکا 2 رویکرد وجود دارد و مشخص هم نیست که ترامپ کدام‌یک از این رویکردها را انتخاب می‌کند؛ اولین رویکرد این است که آمریکا باید نیروهایش را در خاورمیانه با توجه به شرایط جدید کاهش دهد، چراکه طبیعتا هرکدام از نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا در خاورمیانه به‌عنوان هدف برای ایران تلقی می‌شود و رویکرد دوم هم این است که با توجه به چالش جدید ایجادشده میان ایران و آمریکا، این کشور باید نیرو و تجهیزات بیشتری به خاورمیانه اعزام کند و شخصا نیز معتقدم آنها منتظر هستند تا واکنش ایران را ببینند و بعد از آن تصمیم بگیرند که کدام رویکرد را انتخاب کنند.»

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 17 دی به شرح زیر است:

زمان برگزاری آزمون دستیاری پزشکی تغییر کرد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، مرکز سنجش آموزش پزشکی از تغییر زمان برگزاری چهل و هفتمین آزمون دستیاری تخصصی پزشکی از 8 اسفند به 15 اسفند خبرداد. مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام کرد: پیرو بررسی های انجام شده و عطف به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ابتدای اسفند ماه 1398 طبق مصوبه جلسه شورای سنجش و پذیرش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، زمان برگزاری آزمون پذیرش دستیار تخصصی دوره چهل و هفتم از 8 اسفند به 15 اسفند سال 1398جابجا شد.

این مرکز اعلام کرد: عطف به اینکه برنامه ریزی های برگزاری آزمون از قبل انجام شده و فرایند پذیرش شامل مراحل فراوانی است که زنجیره وار به هم متصلند و به هیچ عنوان امکان تغییر این تاریخ وجود ندارد لذا داوطلبان از ارسال هرگونه تقاضای تغییر تاریخ این آزمون خودداری کنند.

«شهر علم» راه‌اندازی می‌شود

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، دکتر منصور واعظ‌پور رئیس انجمن ریاضی از تصمیم‌گیری از راه‌اندازی «شهر علم» خبر داد و گفت: تاسیس خانه‌های علم در ادامه تاسیس خانه ریاضیات توسط انجمن ریاضی در سال 2000 است. در سال 2000 که «سال جهانی ریاضیات» نام گرفته بود، گام‌های خوبی برای پیشبرد ریاضیات در ایران برداشته شد که یکی از همین گام‌ها تاسیس خانه‌های ریاضیات بود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد:با جلساتی که با انجمن‌های علمی علوم پایه داشتیم، پیشنهاد شد که «شهر علم» راه‌اندازی شود. در شهر علم موزه علم، سینمای علم و خانه‌های علم وجود خواهد داشت.هر قسمت خانه علم به یکی از شاخه‌های علوم پایه مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، آمار و زیست‌شناسی اختصاص دارد.

واعظ‌پور هدف از راه‌اندازی شهر علم را ترویج علم در سطح جامعه دانست و درباره تامین منابع مالی آن، گفت: زمانی که خانه‌های ریاضیات راه‌اندازی شد، یک نهاد در هر شهر به عنوان متولی این خانه‌ها شناخته شد؛ مثلا در اصفهان شهرداری این شهر متولی خانه ریاضی بود و در یزد آموزش‌وپروش، مسئولیت خانه‌ ریاضی این شهر را بر عهده دارد. بنا داریم پروپوزال «شهر علم» را بنویسیم و به شهرداری ارائه بدهیم و با این نهاد تفاهم کنیم تا متولی «شهر علم» شهرداری باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057665

وب گردی

وب گردی