افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی بودجه نیروی قدس سپاه/پنتاگون در لیست گروه‌های تروریستی قرار گرفت

نمایندگان مجلس با قرار گرفتن کلیه اعضای پنتاگون و شرکت های وابسته و عاملان و فرماندهان شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در لیست گروه های تروریستی موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 17 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح سه فوریتی اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا، با ماده یک این طرح با 228 رأی موافق، صفر رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 232نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

در ماده 1 اصلاحی قانون آمده است: به منظور اقدام متقابل در برابر تصمیم و یا اقدام ایالات متحده آمریکا در تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی و از آنجا که این رژیم برخلاف اصول مسلم حقوق بین‌الملل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که مطابق اصل یکصد و پنجاهم قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان حاکمیتی دفاعی ایران شناخته می‌شود سازمان تروریستی خارجی اعلام نموده است. به موجب این قانون نیروها و کلیه اعضای پنتاگون و شرکت ها و موسسات وابسته و عاملان و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) و سازمان‌ها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه کمک اعم از نظامی اطلاعاتی، مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی به این نیروها همکاری در اقدام تروریستی محسوب می‌گردد.

همچنین نمایندگان مجلس ماده 2 طرح سه فوریتی اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا را با 230 رأی موافق، صفر رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

در ماده 4 اصلاحی قانون آمده است: ستاد کل نیروهای مسلح مکلف است با همکاری وزارت اطلاعات و بهره‌گیری از امکانات و توانایی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر واحدهای اطلاعاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فهرست و اسامی کلیه اعضای پنتاگون و شرکت ها و موسسات وابسته و عاملان و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) و سازمان‌ها و نهادهایی که تحت اختیار این فرماندهی می‌باشند و از تروریست‌ها حمایت و پشتیبانی می‌نمایند را برای تعقیب قضایی اعلام نموده و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران حداکثر ظرف مدت‌ سه ماه از تصویب این قانون سازوکاری را ایجاد نماید که براساس آن اسامی اعلام شده را به عنوان یک سازما و افراد تروریستی تحت تعقیب و مجازات قضایی براساس قانون مجازات اسلامی قرار دهد.

همچنین نمایندگان مجلس با الحاق یک ماده به قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا با 229 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده الحاقی به این قانون آمده است که دولت موظف است جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبلغ دویست میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار این نیرو قرار دهد.

لازم به ذکر است که لاریجانی رئیس مجلس در جریان بررسی ماده الحاقی مذکور گفت که برای تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران، اذن رهبر معظم انقلاب گرفته شده و قرار است که این اعتبار از قانون بودجه سال 98 تخصیص یابد.

کد خبر: 1057673

وب گردی

وب گردی