تحول در فرهنگ نماز اولویت مسئولان نهاد نمایندگی رهبری باشد/ استادان هفته‌ای یک ساعت را به قرآن اختصاص دهند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بر اهمیت فرهنگ نماز و قرآن در راستای اسلامی سازی دانشگاه ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پس از انقلاب اسلامی و هم‌زمان با گسترش دانشگاه‌ها و تاثیر‌گذاری آن در لایه‌های مختلف جامعه، انسان سازی و توجه به ابعاد معنوی نیز به اهداف اصلی دانشگاه در جامعه اسلامی تبدیل شد تا زمینه شکل گیری تمدن نوین اسلامی فراهم شود. بر همین اساس، سندی تحت عنوان «سند اسلامی شدن دانشگاه ها» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و به وزارتخانه های بهداشت و درمان، علوم و تحقیقات و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شد تا آموزش عالی کشور، به مبدأ برای تحولات علم و فرهنگی تبدیل شود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز نزدیک به 40‌درصد بار آموزشی عالی کشور را با داشتن حدود 1میلیون 300هزار دانشجو بر دوش می‌کشد. به همین دلیل، پیاده‌سازی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در این دانشگاه می‌تواند منشأ تحولات گسترده در حوزه‌های مختلف باشد و مسیر کشور را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی فراهم کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز در نظر دارد طی گفت‌و‌گو با معاونان و مسئولان فرهنگی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور به عنوان متولیان اصلی پیاده سازی سند اسلامی شدن دانشگاه، راهکارها، ظرفیت ها، سیاست‌ها و چگونگی پیاده‌سازی این سند را بررسی کند.

در همین راستا، حجت الاسلام محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش تربیتی استادان دانشگاهی در راستای سند دانشگاه اسلامی اظهارکرد: استادان، محوری‌ترین نقش را در دانشگاه ایفا می‌کنند تا جایی که در احادیث از امیرالمومنین(ع) نقل شده است که ایشان در حدیثی بندگی را بعد از خدا برای معلم پذیرفته‌اند. این موضوع نشان دهنده اهمیت نقش استاد در منابع دینی ماست.

نقش محوری استادان دانشگاهی

وی افزود: استاد دانشگاهی می‌تواند بیشترین تاثیر را در روحیه امیدآفرینی دانشجویان داشته باشد به طوری که به تعبیر احادیث دینی، نقش پدری را ایفا می‌کند. به همین دلیل یک استاد می‌تواند دانشجویان خود را از لحاظ فکری و عملی مدیریت کند و به سوی اهداف مد نظرخود سوق‌دهد.

شریفانی با اشاره به طرح‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در راستای تربیت استادان ادامه داد: نهاد نمایندگی تا بدین لحظه دو طرح را دنبال کرده است؛ طرح ضیافت اندیشه که در گذشته نیز اجرا شده تا نگاه و تحولی نو به افکار و منش استادان دانشگاهی صورت بگیرد. همچنین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دوره کنونی در نظر دارد علاوه بر این طرح، نهضت تفسیر قرآن در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی کند که استادان بتوانند در طول هفته، یک ساعت وقت خود را به مباحث قرآنی اختصاص دهند. این موضوع می تواند تحول عمیقی در منش، معرفت و رفتار استادان ایجاد کند.

لزوم ترویج فرهنگ نماز

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های این نهاد در راستای پیاده سازی مبانی سند دانشگاه اسلامی در واحدها گفت: نهاد نمایندگی در نظر دارد در حوزه ترویج فرهنگ نماز، تفسیر قرآن، تشکیل حلقه‌های معرفتی و سیر مطالعاتی کتاب‌های شهید مطهری، از جمله فعالیت‌های نهاد نمایندگی در راستای ترویج فرهنگ اسلامی در فضای دانشگاهی خواهی خواهد بود.

وی درباره بررسی چگونگی عملکرد مسئولان نهاد در واحدهای دانشگاهی تصریح کرد: عملکرد مسئولان نهاد به توان علمی و شخصیتی آن‌ها در انجام فعالیت‌های مربوط به حوزه کاری خودشان بستگی دارد؛ درواقع عملکرد مسئولان نهاد بر اساس شرایط منطقه، جایگاه علمی و سابقه کاری آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شریفانی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان نهاد باید در حوزه مباحث معرفتی، قرآن‌ را جزو اولویت های اصلی قرار دهند؛ همچنین درحوزه مسائل سیاسی نیز باید بیانیه گام دوم مقام رهبری نیز باید در در دستور کار قرار بگیرد. مسئولان نهاد باید با هم افزایی، تحول جدی را در حوزه احیای فرهنگ نماز در واحدها ترتیب دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057692

وب گردی

وب گردی