کارگاه شیوه جذب فرزندان به نماز در واحد بوشهر برگزار شد

کارگاه آموزشی شیوه های جذب فرزندان به نماز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، قدیر خواجه پور مسئول امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در کارگاه آموزشی شیوه های جذب فرزندان به نماز با بیان اینکه همواره در اعمال روش های تربیتی دعوت به نماز باید به چند نکته ضروری توجه داشت، اظهار کرد: نخست اینکه دعوت کننده به نماز باید خود نسبت به نماز بینش کافی داشته باشد.

خواجه پور با اشاره به اینکه شخص دعوت کننده باید به خودشناسی لازم نیز رسیده باشد، تشریح کرد: در وجود انسان ها سه حیطه شناختی، عاطفی و رفتاری وجود دارد که با تأثیر و تأثر متقابل برهم، زمینه ساز رشد اخلاقی را فراهم می کند.

مسئول امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با توضیح اینکه همه انسان ها دارای خصوصیات عمومی هستند که می تواند مبنای بسیاری از رفتارها شوند، تصریح کرد: یکی از این خصوصیات، تأثیر ظاهر بر باطن است که از این خصوصیت می توان تغییر باطن را به عنوان یک اصل استخراج کرد.

این مسئول با بیان اینکه در این اصل مفهوم ظاهرسازی، نه به معنای منفی و مذموم آن بلکه ظاهرسازی مثبت که موجب جلب گرایش به تغییرات مفید و مثبت در باطن افراد شود، مورد بحث می باشد، ادامه داد: لذا والدین در ابتدا باید از ظواهر همانند نوع حرف زدن، نگاه کردن، گوش دادن و مانند آن شروع کرده و سپس برای تغییر و اثرگذاری در فرزندان تلاش کنند.

خواجه پور با بیان اینکه از این مهم می توان روشی به نام روش تلقین به نفس که به صورت قولی یا فعلی است، استخراج کرد، تشریح کرد: تلقین قولی مانند آنچه که تحت عنوان ذکر به معنای یاد خدا و یا ذکر کثیر او بدان توصیه شده است و تلقین فعلی مانند بسیاری از واجبات و رفتارهای اخلاقی که با استمرار آنها تدریجاً در وجود انسان مستقر ودرونی می گردد، اشاره کرد.

مسئول امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با تأکید بر اینکه نماز از جمله اعمالی است که تلقین قولی و فعلی در آن با هم انجام می پذیرد، اذعان کرد: نماز، برجسته ترین مثال در این خصوص است و هماهنگی افعال با اذکار با دقت در آن نهفته شده است.

خواجه پور اضافه کرد: آنچه در خصوص فلسفه نماز بیان شده است، یکی مسئله شکرگذاری از خداوند در مقابل نعمت های بی شمار اوست که همین سپاسگذاری عاملی برای رشد معنوی انسان می شود.

این مسئول با بیان اینکه خداوند نیازمند به شکر بندگان نیست، یادآور شد: به استناد آیات قرآنی هر کس تشکر از خداوند کند، برای نفس خود شکرگذاری کرده و موجب تأثیرات مثبت در ابعاد وجودی خویش را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در تربیت فرزندان دراین خصوص باید آنان را از نعمت های بسیار خداوند متعال مانند نعمت حیات، پدر و مادر، سلامتی و ... آگاه کرد و سپس شیوه های مختلف سپاسگذاری از این نعمت ها را متناسب با شرایط زمانی، مکانی و حالات فرزندان در سنین مختلف آموزش داد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1057720

وب گردی

وب گردی