رد پای هوای آلوده در پوکی استخوان

دانشمندان هند طی مطالعه میدانی که در این کشور انجام شد، به بررسی ارتباط بین بیماری پوکی استخوان و آلودگی هوا پرداختند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پوکی استخوان شرایطی است که با اختلال در تراکم استخوان مشخص می‌شود و باعث شکنندگی آن‌ها می‌شود. این بیماری افراد مسن، به‌ویژه زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ اما برخی عوامل محیطی از جمله کمبود ویتامین D در پیشرفت آن نقش بسزایی دارد.

تحقیقات در مورد دلایل و راهکارهای پیشگیری از این بیماری ادامه دارد و محققان به دنبال یافتن عواملی هستند که خطر ابتلا به این بیماری را زیاد می‌کند.

مطالعه جدیدی که توسط موسسه بهداشت جهانی بارسلونا در «JAMA Open» منتشر شد، حاکی از آن است که کیفیت پایین هوا با تراکم استخوان کم در جمعیت سالخوردگان مرتبط است.

«اوتاویو رانزانی» نویسنده اول این تحقیق اعلام کرد که این مطالعه به یافته‌های قبلی در مورد آلودگی هوا و سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

ارتباط آلودگی هوا با پوکی استخوان

محققان در مطالعه خود داده‌های مربوط به سلامتی استخوان و شرایط زندگی 3 هزار و 717 شرکت کننده از جمله هزار و 711 زن از 28 روستای اطراف شهر حیدرآباد هند را تجزیه و تحلیل کردند.

آن‌ها با اشاره به وجود کربن و ذرات ریز در هوا (دود ناشی از اگزوز ماشین) میزان قرار گرفتن در هوای باز را مورد بررسی قرار دادند. این ذرات برای مدت طولانی در هوا باقی می‌مانند و از طریق ریه‌ها به بدن انسان نفوذ می‌کنند. علاوه بر این، محققان داده‌های خود را از طریق پرسشنامه‌هایی نیز (در مورد عادات استفاده از سوخت توسط این افراد) جمع‌آوری کردند.

این تیم در ادامه بررسی کرد که آیا می‌توان ارتباطی بین کیفیت هوا و سلامت استخوان یافت و به طور خاص به اندازه‌گیری چگالی استخوان در ستون فقرات کمری و لگن‌های تحتانی شرکت کنندگان پرداختند.

آنها دریافتند به نظر می‌رسد افرادی که مرتباً آلودگی هوای محیط را تجربه می‌کنند (خصوصاً از طریق ذرات ریز ) سطح توده استخوانی کمتری دارند.

رانزانی بنا را بر این گذاشته که پیوند بین کیفیت پایین هوا و سلامتی استخوان‌ها می‌تواند ناشی از استرس اکسیداتیو و التهاب ناشی از آلودگی باشد.

استرس اکسیداتیو (Oxidative stress) بازتاب‌دهندهٔ عدم تعادل میان تظاهرات سیستماتیک «گونه‌های فعال (واکنش‌پذیر) اکسیژن» (ROS) و توانایی یک سیستم زیستی در خنثی سازی و مهار میانجی‌های سمی آن یا ترمیم آسیب‌های وارده است.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که قرار گرفتن شرکت کنندگان در معرض ذرات ریز هوا در هر سال 8/32 میکروگرم در مترمکعب است که این میزان از حد توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی 10) میکروگرم بر مترمکعب) فراتر می‌رود.

پوکی استخوان یا استئوپروز طبق تعریف انجمن ملی بهداشت (هیئت ایجاد اتفاق نظر برای پیشگیری از استئوپروز)، یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می‌کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057739

وب گردی

وب گردی