ایجاد انقلاب صنعتی با تولید شارژ دینامیکی خودروهای برقی

مجری طرح شارژ بی­‌سیم دینامیکی خودروی برقی گفت: صنعتی‌شدن انتقال توان الکتریکی بی‌سیم در کشور هم‌زمان با ورود آن به بازارهای دنیا می‌تواند منجر به نقش‌آفرینی کشور در عرصه بین‌المللی صنعت خودروی برقی شود.

صادق واعظ‌زاده، مجری طرح شارژ بی­‌سیم دینامیکی خودروی برقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، از طراحی شارژ بی­‌سیم دینامیکی خودروی برقی در آزمایشگاه پژوهشی سیستم‌های حرکت پیشرفته دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران خبر داد و گفت: این پروژه با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور انجام شد.

وی با اشاره به کاربرد این طرح افزود: این پروژه در حوزه تکنولوژی انتقال توان الکتریکی بی­ سیم؛ شامل قطارها، محرکه‌های الکتریکی و خودروها کاربرد دارد. در این پروژه انرژی از هوا عبور کرده و به خودرو در حال حرکت می‌رسد؛ بنابراین نیازی به توقف خودرو در ایستگاه شارژ نیست.

عضو شورای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تصریح کرد: پروژه توسط تیم پژوهشی آزمایشگاه و با مشارکت فعال دانشجویان تحصیلات تکمیلی اجرا می‌شود. تیم پژوهشی موفق شده مشکل انتقال بی سیم توان زیاد با بازده زیاد را حل کند و برای این منظور از منبع تغذیه الکترونیکی با فرکانس بالا استفاده می‌کند.

وی تأکید کرد: این سیستم با هدف حل مشکل باتری در خودروهای برقی به عنوان مانع اصلی بر سر راه رواج سریع استفاده از این خودروها به اجرا در آمده است.

مجری طرح شارژ بی‌سیم خودرو برقی اظهار کرد: با حاد شدن معضل وابستگی حمل و نقل به سوخت‌های فسیلی و لزوم کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، توجه بسیاری بر استفاده از خودروهای برقی معطوف شده است. با این حال یکی از چالش‌‌های اساسی در برابر رواج سریع خودروهای برقی قیمت زیاد این خودروها به علت هزینه زیاد باتری است. علاوه بر آن حجم و وزن باتری و مشکلات نگهداری آن نیز وجود دارد. با به‌کارگیری سیستم­ شارژ بی سیم دینامیکی در خودروهای برقی، چالش‌­های فوق مرتفع گشته و به فراگیر، ارزان و آسان شدن استفاده از این خودروها کمک مؤثری می‌ شود.

واعظ‌‌زاده اضافه کرد: شارژ دینامیکی خودروهای برقی در دنیا هنوز تجاری نشده است؛ اما دانشگاه‌ها و شرکت‌های متعددی با حمایت دولت‌ها به همکاری و رقابت در این زمینه مشغول هستند و پیش بینی می‌شود که به‌زودی به صورت تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

وی تأکید کرد: صنعتی شدن این تکنولوژی در کشور هم‌زمان با ورود آن به بازارهای دنیا می‌تواند منجر به نقش‌آفرینی کشور در عرصه بین‌المللی صنعت خودروی برقی شود. علاوه بر آن با ترویج استفاده از خودروهای برقی در کشور از میزان وابستگی به سوخت‌های فسیلی و بحران آلودگی هوا در کلانشهر­ها کاسته خواهد شد.

مجری طرح شارژ بی‌سیم خودرو برقی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه پژوهشی سیستم‌های حرکت پیشرفته در دانشگاه تهران بیش از 12 سال است که به موضوع انتقال توان بی سیم می‌پردازد. طراحی و ساخت سیستم شارژ بی­سیم دینامیکی خودروهای برقی در مقیاس صنعتی در دستور کار آتی آزمایشگاه قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057747

وب گردی

وب گردی