تشخیص دقیق سرطان مغز توسط هوش مصنوعی

مطالعه جدید نشان داد، هوش مصنوعی قادر است تا سرطان مغز را با تشخیص دکترها از علائم آن تطبیق داده و درستی یا نادرستی آن را مشخص کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان روز گذشته اعلام کردند یک مدل رایانه ای هوش مصنوعی می تواند 10 مورد از رایج ترین انواع سرطان مغز را با همان دقت پزشکان انسانی تشخیص و شناسایی کند.

سالانه بیش از 15 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به سرطان تشخیص داده می شوند که 80 درصد از آنها تحت عمل جراحی قرار می گیرند.

تنها در ایالات متحده آمریکا سالانه بیش از یک میلیون نمونه سرطان به صورت بیوپسی انجام می شود که هر کدام باید توسط پاتولوژیست مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند که این اقدامات فشارها و هزینه های عظیمی را بر بخش خدمات بهداشتی تحمیل می کنند.

تیمی از متخصصان در ایالات متحده چگونگی آموزش یک الگوریتم هوش مصنوعی را برای تجزیه و تحلیل سرطان های مغزی از بیش از 2.5 میلیون تصویر را در نشریه « Nature Medicine »توضیح دادند.

آنها طی تحقیقات خود دریافتند که رایانه در کمتر از سه دقیقه - بیش از 10 برابر سریعتر از یک متخصص انسانی - قادر به تشخیص سرطانهای شایع است.

در یک کارآزمایی بالینی که از 278 بیمار مبتلا به تومور مغزی انجام شد، دانشمندان دریافتند که تشخیص این مدل با آزمایشاتی که توسط آسیب شناسان انجام می شود، نه تنها قابل مقایسه، بلکه در واقع کمی دقیق تر نیز هست.

در جلسه آزمایشی پزشکان 17 خطا در تشخیص مرتکب شدند که الگوریتم تنها 14 مورد آن را مرتکب شد.

سرپرست اصلی پروژه «دانیل اورینگر»، دانشیار جراحی مغز و اعصاب در موسسه «NYU Langone Health »،اعلام کرد که این یافته ها می تواند به جراحان و بیماران در هنگام جراحی برداشتن سرطان کمک کند. به طور واضح این بدان معناست که جراحان می توانند در حین عمل، تصمیم های ایمن تر و دقیق تری بگیرند.

وی همچنین اضافه کرد: آنها بهتر می توانند بافت سالم را دست نزده نگه داشته و فقط بافتی که توسط سلول های تومور مورد نفوذ قرار گرفته و آلوده شده را از بین ببرند. در نهایت هر عمل جراحی، عوارض کمتر و نتایج بهتری برای بیماران سرطانی به همراه خواهد داشت.

این مطالعه همچنین نتایج شگفت آور را به همراه داشت. هر یک از مواردی که آسیب شناسان تشخیص دادند، توسط مدل هوش مصنوعی مورد تصحیح و تایید قرار گرفت و تمام مواردی که الگوریتم آنها را جا انداخته بود، توسط پزشکان شناسایی و تکمیل شد.

با توجه به نتایج به دست آمده محققان اعلام کردند: ما مطمئن هستیم که عملکرد حتی برخی از متخصص ترین پاتولوژیست ها نیز با استفاده و به کارگیری هوش مصنوعی بهبود می یابد.

در هفته گذشته نیز دانشمندان نشان دادند که یک مدل از الگوریتم های هوش مصنوعی در تشخیص سرطان سینه از طریق ماموگرافی، از متخصصان انسانی فراتر رفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057765

وب گردی

وب گردی