چرا جلسه امروز شورای نگهبان در مجلس تشکیل شد؟

عضو حقوقدان شورای نگهبان در صفحه شخصی خود روایتی از جلسه امروز این شورا که در محل مجلس برگزار شد ارائه کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در صفحه شخصی خود روایتی از جلسه امروز این شورا که در محل مجلس برگزار شد، ارائه کرد و به تشریح طرح ضد آمریکایی امروز نمایندگان پرداخت.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

امروز به همراه دیگر اعضای شورای نگهبان برای بررسی و تصویب طرح سه فوریتی «اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا» در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردیم.

براساس اصل ۹۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وقتی طرح یا لایحه‌ای فوری در دستور کار مجلس قرار گیرد، اعضای شورای نگهبان باید در مجلس حاضر شوند و نظر خود را اظهار نمایند. در آیین‌نامه داخلی مجلس نظیر مواد ۸، ۱۵۶ و ۱۶۲ آن نیز به موضوع طرح‌ها و لوایح فوریتی اشاره شده است.

به هر حال اعضای شورای نگهبان با حضور در صحن علنی به استماع نظرات نمایندگان محترم پراختند و از نزدیک شاهد تصویب کلیات و جزئیات این طرح بودند. در طرح‌ها و لوایح سه فوریتى، پس از تصویب فوریت بلافاصله کلیات و سپس در همان جلسه نسبت به ماده واحده یا هر یک از مواد مذاکره و رأی‌گیرى می‌شود. پس از تصویب مصوبه در صحن علنی، اعضای شورای نگهبان در اتاقی در مجلس تشکیل جلسه داده و پس از شور و مشورت و انجام بررسی‌های لازم و تدقیق در مصوبه و سوابق آن، این مصوبه را خلاف شرع و قانون اساسی ندانسته و تایید نمودند که با حضور مجدد اعضا در صحن علنی، موافقت اعضا با این مصوبه از سوی سخنگوی محترم شورای نگهبان اعلام شد.

واقعیت این است که اصل بر عادى بودن رسیدگى طرح‌ها و لوایح در مجلس است و تصویب یک، دو و سه‌فوریت یک مصوبه، حالتی استثنائى، اما بیانگر میزان ضرورت آن محسوب می‌شود و طبعا تصویب سه فوریت یک مصوبه، حالتی کاملاً اضطرارى و حیاتى و براى مقابله سریع با خسارت حتمى است؛ این طرح سه‌فوریتی به نوعی واکنش مجلس به ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی بود.

نکته قابل ذکر در خصوص محتوای طرح اینکه به‌موجب این مصوبه در خصوص دایره شمول اعضای سازمان تروریستی از نظر مجلس، علاوه بر «فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، نیرو‌ها و سازمان‌ها و یا نهاد‌های تحت اختیار این فرماندهی»، «کلیه اعضای پنتاگون و شرکت‌ها و موسسات وابسته و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» نیز مشمول آن قانون قرار داده شده است. به موجب این قانون که مشمولان آن تروریست اعلام میشوند، هرگونه کمک نظامی یا اطلاعاتی به این نیرو‌ها جهت تقابل با سپاه و جمهوری اسلامی همکاری در اقدام تروریستی محسوب میشود.
بر اساس این قانون دولت مکلف است «در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی» در برابر اقدامات تروریستی نیرو‌های آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع بر اساس این قانون به عمل آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057768

وب گردی

وب گردی