آغاز در عراق، پایان در قدس/ عین‌الاسد شخم خورد

حمله موشکی سپاه پاسداران در پی اقدام تروریستی آمریکا و شهادت سردار قاسم سلیمانی موجی از واکنش‌های توییتری دانشجویان را در پی داشت.

گروه دانشگاه ایسکانیوز- مسعود کیخا، «انتقام سخت»؛ وعده‌ای که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی اعلام کرد و تبدیل به خواسته اول ملت ایران شد. ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران توسط آمریکا و به دستور رئیس جمهور این کشور خشم ایرانی‌ها را برانگیخت و مردم متحدتر از همیشه فقط یک مطالبه داشتند؛ «انتقام».

به تدریج کلیدواژه انتقام سخت تبدیل به گفتمان غالب شد و مردم ایران آن را فریاد می‌زدند و رسانه‌های خارجی درباره آن صحبت می‌کردند، سیاسیون و مقام‌های رده‌بالای کشورهای مختلف تحلیل‌های متفاوتی داشتند و در نهایت همه منتظر بودند؛ در انتظار پاسخی از سوی جمهوری اسلامی ایران.

انتظارها خیلی زود به پایان رسید و ساعت و 1 و 20 دقیقه بامداد امروز چهارشنبه 18 دی‌ماه پرتاب موشک‌های ایران، آغاز انتقام سخت بود. بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق نیمه‌های شب به قول خبرنگار cnn زیر «باران موشک» سپاه پاسداران بود.

موجی در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی از همان دقایق ابتدایی شروع شد؛ پست‌ها و اخبار در کانال‌ها دست به دست می‌شد، شایعه و واقعیت، تعداد کشته‌ها، هدف‌های ایران، اظهار نظرهای مقامات دو کشور و ... همه را میخ‌کوب کرده و تقریبا تمام مردم دنیا منتظر تحولات منطقه خاورمیانه هستند و اخبار را لحظه به لحظه رصد می‌کنند.

کاربران دست به گوشی شده و نظرات، طنزها و به اصطلاح کل‌کل‌ها را شروع کردند و توییتر و اینستاگرام در غُرُق هشتگ‌های «انتقام سخت»، «عین‌الاسد» و «iranvsusa» است که به سرعت تبدیل به ترندهای برتر شد، قرار گرفت.

دانشجویان از بامداد و دقایق ابتدایی صبح پست‌هایی توییت کردند و نظرات خود را درباره اتفاق بامداد مطرح می‌کردند. حمزه دستیار دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل حمله موشکی ایران را فلج کردن مرکز فرماندهی پایگاه‌های آمریکایی دانست. او نوشت: «حمله به عین‌السد یعنی فلج کردن مرکز فرماندهی پایگاه‌های امریکایی( مهم‌ترین پایگاه) به گونه‌ای فرصت حمله حشدالشعبی و دیگر گروه‌های مقاومت به سایر پایگاه‌ها را فراهم کردند. امید است این تازه اول راه باشد.»

دانشجوی دیگری با نام کاربری مهدی امینی هشتگ عین‌الجسد را به کار برده و نوشته است: «گفتیم اندکی صبر سحر نزدیک است و این تازه شروع انتقام سخت است.»

«از همین الان منتظر باشید مقامات امریکایی پشت تریبون از خسارات و تلفات اندک این حمله موشکی صحبت کنند» جمله‌ای که کاربری با نام سید سجاد در توییتر نوشته و در ادامه به اتفاق تاریخی حمله سال 1981 حزب‌الله لبنان به سفارت آمریکا اشاره کرده است: «در حمله 1981 حزب‌الله لبنان به تفنگداران مستقر در سفارت آمریکا در بیروت نیز اولین خبر رسمی فقط جان باختن نگهبان دم در بود اما آمار نهایی مرگ حداقل 63 آمریکایی.»

«نابودی اسرائیل نزدیک است» نظری که محمدحسین قائدشرف دبیر اسبق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت مطرح می‌کند. او به خوبی این اتفاق را به نبرد حق علیه باطل تشبیه کرد و نوشت: «امروز نه فقط روز انتقام سخت بلکه نقطه عطفی در تاریخ نبرد حق علیه باطل است. ایران به عنوان محور مقاومت وارد مرحله نبرد سخت با آمریکا شیطان بزرگ شده است. امروز هژمونی نظامی ابرقدرت غرب در هم شکست و تابو نبرد با آمریکا برای همیشه فروریخت.»

امیرحسین ثابتی هم به شایعاتی که درباره خالی بودن پایگاه عین‌الاسد منتشر شده بود پرداخت و تعداد تلفات را مسئله‌ای فرعی دانست. این فعال دانشجویی و مجری برنامه جهان آرا نوشت: «اینکه تلفات جانی و مالی نخستین حملات مستقیم ایران به پایگاه نظامی آمریکا چقدر بوده فرع ماجراست، اصل ماجرا این است که پس از چند دهه که هیچ کشوری جرأت حمله مستقیم با پایگاه‌های نظامی آمریکا را نداشت ایران این کار را کرد و آمریکا رسما تحقیر شده. این اتفاق شروعی بر تغییر نظم جهانی است.»

دانشجوی دیگری با انتشار عکس ترامپ به صورت طنز به صحبت‌‌های ترامپ درباره عربستان سعودی اشاره کرد و از زبان رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا خطاب به سپاه پاسداران نوشت: «من کلی از سعودی‌ها برای این پایگاه پول دوشیده بودم چرا زدینش؟»

صحبت‌های ترامپ درباره پایگاه نظامی عین‌الاسد که عنوان کرده بود برای ترک نیروهای نظامی از این پایگاه باید عراق هزینه آن را بپردازد هم دستمایه شوخی و طنز یک دانشجوی دیگر در توییتر شد. این کاربر با نام حجتم نوشت: «عین‌السد همون نبود که ترامپ میگفت‌ خیلی خرجش کردم و تا هزینشو ندن عراق را ترک‌نمی‌کنم؟ الان عین‌الاسد می‌خواهم به عنوان زمین کشاوری، چون خوب شخم خورده، قیمت چند؟»

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که این روزها بیش از دیگر تشکل‌ها فعال است و پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی به سفرای برخی کشورها نامه نوشته است نیز در توییتر خود به حمله موشکی سپاه پاسداران واکنش نشان داد: «بسم‌الله القاصم الجبارین؛ عین‌الاسد آغاز انتقام سخت است اما انتقام اصلی خروج کامل آمریکا از منطقه و نابودی اسرائیل است.»

دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز ترامپ را ترسو دانست و نوشت: «دونالد ترامپ کنفرانس خبری‌اش را لغو کرد و به پناهگاه رفت؛ اما شیرمردی چون علی خامنه‌‌ای امروز دیدار عمومی با مردم قم دارد.»

رضا نظریان دانشجوی دکترای مهندسی صنایع دانشگاه یزد در توییتر با انتشار پستی واکنش احساسی نشان داد و نوشت: «مادرم می‌گوید دلم خنک شد برای خنکای دل مادرم ممنونم برادرم سپاه»

یکی از دانشجویان حقوق نیز به صحبت‌های خبرنگار سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه «ترامپ خاورمیانه را باخت» واکنش نشان داد و نوشت: «سی‌ان‌ان گفته تاریخ ثبت کند که ترامپ خاورمیانه را باخت... صبر کنید هنوز کاری نکردیم موقعی که کل نظامیان آمریکا مجبور شوند از منطقه فرار کنند اونموقع چه می‌خواهید بگویید.. اینها که دستگرمی بود.»

اما همانطور که داستان انتقام ادامه دارد؛ اظهار نظر‌های کاربران در فضای توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057810

وب گردی

وب گردی