با «موشک قیام» آشنا شوید/ سلاحی که از رده خارج شده است!

برخی منابع غیررسمی مدعی هستند موشکی که نیمه‌شب گذشته به دو پایگاه آمریکا در خاک عراق اصابت کرده از نوع قیام بوده؛ موشکی که از رده خارج شده و جای خود را به موشک‌های پیشرفته‌تری داده است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، برخی منابع غیررسمی مدعی هستند موشکی که نیمه‌شب گذشته به دو پایگاه آمریکا در خاک عراق اصابت کرده از نوع قیام بوده است.

این موشک در حدود ۱۱/۵ متر و ۸۸ سانتی‌متر دارد و وزن مسلح آن ۶۲۸۰ کیلوگرم است و وزن سر جنگی ۶۴۵ کیلوگرمی دارد.

موشک قیام با موتور تک مرحله‌ای سوخت مایع می‌تواند انواع ماموریت‌های زمین به زمین را تا سقف پروازی ۲۰۰ کیلومتری و با برد ۸۰۰ کیلومتری انجام دهد.

از ویژگی‌های مهم موشک قیام این است که احتمال ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سیستم‌های ضدموشک به علت سرعت بالا هنگام پرتاب، چرخشی شدن، استفاده از آلیاژ خاص و جذاب امواج رادار و به احتمال زیاد استفاده از کلاهک ۳ تکه MIRV به شدت کاهش یافته است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موشک زمین به زمین قیام، عدم وجود بالک است که از لحاظ فنی و نداشتن بالک برای یک موشک بلند برد بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است؛ به طوری که در دنیا کمتر کشوری وجود دارد که توانایی طراحی و ساخت موشکی بدون بالک با برد بالای هزار کیلومتر را دارا باشد. به همین دلیل، دستیابی به این تکنولوژی یعنی این که نیروهای نظامی ایران در زمره کشور‌های دارای تکنولوژی بسیار بالا در زمره ساخت موشک‌ها قرار دارد.

این موشک البته در حال حاضر تولید نمی‌شود و با موشک‌های پیشرفته‌تری جایگزین شده است.

قیام در رسانه‌های خارجی

موسسه تحقیقات رسانه خاورمیانه «MEMRI» در گزارشی که مربوط به سال ۲۰۱۹ است موشک قیام را بررسی کرد. البته در این گزارش دستاورد‌های موشکی ایران بررسی شده و اطلاعات هر یک نیز به تفکیک تحلیل شده است.

روزنامه جروزالم پست هم در گزارش خود در سال ۲۰۱۹ با معرفی موشک قیام، این موشک را یکی از تسلیحاتی نامید که برای هدف قراردادن پایگاه های آمریکا در خاورمیانه طراحی و ساخته شد.

کد خبر: 1057822

وب گردی

وب گردی