بازگشتِ ثبات اقتصادی پس از نمایش اقتدار ایران/ ترمز سقوط بورس کشیده می‌شود؟

هفته ای که گذشت اقتصاد ایران روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت که بیشتر از هیجانات و شرایط منطقه‌ای نشات گرفت اما دیروز و امروز شاهد افت چشمگیر قیمت طلا و دلار بودیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، حمله موشکی سپاه به پایگاه تروریستی آمریکا چه تاثیری در اقتصاد ایران دارد؟ این سوالی است که این روزها خیلی ها از خود می پرسند. با توجه به افزایش قیمت دلار و طلا و سقوط بازار بورس در روزهای هیجانی اخیر، سوال بسیار منطقی و درستی هم هست.

در مورد سقوط یا صعود قیمت دلار یا طلا و استقبال یا فرار مردم از بازار بورس بزرگترین قاعده اقتصادی این است که رفتارهای هیجانی خرده پاها را ورشکست و مقاوم ترها را ثروتمند می سازد.

روزهایی که رفتارهای هیجانی مشتریان پرتعداد اما کم سرمایه، باعث سقوط یا صعود قیمت ها می شود، حرفه ای ترها خم به ابرو نمی آورند و به فردای روزهای هیجان فکر می کنند. به روزهایی که حباب قیمت ها شروع به ترکیدن می کند و آنها می توانند از همیشه ارزان تر بخرند و بیشتر سود کنند.

بیایید رفتارهای اقتصادی بازار نسبت به تحولات سیاسی را بررسی کنیم.

هفته قبل بود که نیروهای ارتش امریکا یکی از مهم ترین پایگاه های جبهه مقاومت در عراق را بمباران کردند و تنش های سیاسی_ اجتماعی در عراق دو چندان شد.

این بمباران منجر به ایجاد اعتراض و تحصن گسترده مقابل سفارت آمریکا در بغداد شد. همزمان نیروهای مقاومت به یک پایگاه آمریکایی حمله موشکی کردند که باعث کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی شد.

افزایش قیمت دلار از این مرحله آغاز شد. هفته گذشته دلار درتهران با قیمتی در مرز سیزده هزار تومان خرید و فروش می شد که بعد از حمله به سفارت آمریکا در بغداد و اتهام زنی آمریکا به ایران، افزایش پیدا کرد.

همزمان سکه طلا هم به آرامی از چهار میلیون و سیصد افزایش پیدا کرد و کمی بالاتر رفت. تغییراتی که در قیمت دلار و طلا شکل گرفت کاملا هیجانی بود با شیب بسیار ملایم و آرامی پیش می رفت.

پنجشنبه شب یا در حقیقت بامداد جمعه، ارتش تروریستی آمریکا در اقدامی که نقض قوانین بین المللی و حاکمیت عراق به حساب می آید و در اقدامی ناجوانمردانه به خودروی حامل سردار سلیمانی حمله کردند و او را در کنار همراهان ایرانی و میزبانان عراقی به شهادت رساندند.

بعد از این اتفاقات که در روز تعطیل بازارهای ایران رخ داد، قیمت دلار و طلا شروع به افزایش کرد و به صورت محدود گران شد و به فروش هم رسید. محدودیت به دلیل تعطیلی صرافی ها بود اما هم طلا و هم دلار در بازار نیمه رسمی و تعطیل به صورت آنلاین یا تلفنی به فروش می رسید.

شنبه بازارهای مالی ایران باز شدند و نخستین واکنش به این اقدام را نشان دادند. سقوط بازار بورس رقم خورد و سهامداران کم سرمایه و پرتعداد خروج سرمایه خود را از بورس رسمی کشور آغاز کردند در حالی که سهامداران اصلی و بازیگران عمده بازار با تزریق سرمایه به بورس کوشیدند تا حد امکان ضرر را کاهش دهند.

روز یکشنبه نیز بورس به سقوط و دلار و طلا به صعود ادامه دادند که البته قابل پیش بینی بود چون کسی که سرمایه خود را از بورس بیرون می کشد، آن را در بانک نمی گذارد و از دلار و طلا به عنوان منطقی ترین بازار سرمایه گذاری استفاده می کند.

به هر حال دیروز که سپاه با موشک های انتقام، پایگاه های آمریکا در عراق را هدف قرار داد، بازارهای مالی دنیا نیز چندساعتی دچار نوسان شدند اما این نوسان آنقدر نبود که به یک تکانه عظیم منجر شود.

تحلیل گران بر این باورند که بازارهای مالی دنیا بعد از پاسخ موشکی ایران نوسان را تجربه کرد اما به مسیر ثبات و صلح برگشت. در حقیقت رفتارهای بازار مالی جهانی پیش بینی می کند که تنش ایران و آمریکا به یک جنگ تمام عیار یا رویارویی های نظامی بیشتر صورت نمی‌گیرد مگر اینکه آمریکا قصد پاسخ نظامی داشته باشد که در آن صورت بازار اقتصاد بین الملل هم به این پاسخ جواب خواهد داد.

اما بازارایران چه وضعی دارد؟ روز گذشته یعنی ۱۸ دی ماه سکه در بعضی کانال های غیررسمی تا پنج و نیم میلیون هم قیمت خورد در حالی که سایت رسمی اتحادیه طلا سکه را تا پنج میلیون قیمتگذاری کرده بود. همچنین خبرهایی آمده بود که از بعد‌از‌ظهر قیمت سکه دستکم صدهزار تومان کاهش پیدا کرده بود اما بعضی کانال های تلگرامی و سایت ها از درج این قیمت خوددار ی کردند تا مانع از کاهش قیمت شوند. دلار هم تا چهارده هزار و چهارصد صعود کرد.

بورس در آخرین روز هفته هم سقوط داشت اما سرعت و شیب سقوط کاهش پیدا کرده است و همین موضوع نوید گرفته شدن ترمز سقوط بورس را می دهد.

قابل درک است که هنوز سرمایه گذاران کم تجربه و کم سرمایه بخواهند بازار را هیجانی ببینند و با ورود دارایی های خود به بازار طلا و دلار دنبال سود یا دستکم ضرر کمتر باشند اما این رفتارهای هیجانی به زودی کاهش خواهد یافت و قیمت دلار و طلا سقوط خواهد کرد و ثبات به اقتصاد ایران برمی گردد.

امروز و پس از سخنرانی دیشبِ رئیس جمهور آمریکا، ثبات اقتصادی بیشتری را در بازار شاهد بودیم به نحوی که سکه تمام بهار آزادی با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی به مرز ۴ و نیم میلیون تومان رسید و دلار هم با افت چشمگیر حدود ۱۳ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

تحلیلگران اقتصادی آینده بهتر و با ثبات تری را برای اقتصاد کشور پیش بینی می‌کنند به نحوی که روز شنبه با هجوم خریداران سهام به بازار سرمایه شاهد صعودی شدن بازار خواهیم بود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1057865

وب گردی

وب گردی