تولید کولرآبی هوشمند توسط یک شرکت دانش‌بنیان/ صادرات به عراق و افغانستان

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه با استفاده از کولرهای آبی هوشمند شاهد کاهش 60 درصدی در مصرف انرژی در کشور خواهیم شد، گفت: علی‌رغم مزیت ملی بودن این پروژه از سمت دولت‌ها مورد استقبال قرار نگرفت و تنها استقبال کننده ما عراقی‌ها هستند.

علیرضا پورگمرکی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از تولید اولین کولرپلیمری هوشمند با موتورهای پربازده به همراه اینورتر در کشور خبر داد و گفت: از صفر تا صد طراحی این پروژه در داخل کشور انجام شده است تا جاییکه کولرهای موجود مشکل تسمه، یاتاقان و خدمات پس از فروش، سروصدای بالای و مصرف انرژی زیادی دارند؛ اما با ساخت این کولرها تقربیا مصرف انرژی بین 55 تا 60 درصد کمتر از کولوهای موجود است.

وی با اشاره به اینکه کولرهوشمند دارای گرید انرژی A است گفت: نکته مهم این کولرها متغییر بودن سرعت است که بین مینیمم و ماکزیمم به صورت خطی قابل کنترل بوده به طوریکه این کولرها به صورت اتومات و دستی کار می کند.

پورگمرکی ادامه داد: بدنه این مدل از پلیمر مقاوم ساخته شده و اتصال مستقیم الکتروموتور به پروانه، بدون نیاز به تسمه باعث شده ارتعاش و صداهای زائد گرفته شود که یکی دیگر از مزیت‌های این کولر است.

وی ادامه داد: از دیگر مزیت‌های این کولر که پورگمرکی به آن اشاره کرد می توان به قابلیت برنامه‌ریزی برای خاموش شدن خودکار، قابلیت نمایش میزان افزایش سرعت موتور، قابلیت نمایش دمای محیط و دمای پیش فرض، اشاره کرد.

پور گمرکی گفت: کولرهای آبی هوشمند مصرف انرژی را نصف کرد و در این وضعیت کم آبی و مصرف انرژی در کشور حتی اگر ما مجانی این موتور‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم به نفع دولت و کشور خودمان است؛ مسئولین نیز این موضوع را به خوبی می دانند ولی برای پیشبرد چنین پروژه ای ساز و کار مشخصی ندارند.

پورگمرکی ادامه داد: در طرح این کولر از نسل جدید موتورهای BLDC استفاده شده است. مقدار سرعت، وضعیت پمپ آب، مقدار آب مخزن، وضعیت شیر تخلیه آب، دمای محیط، دمای تنظیم شده و تایمر خواب قابل نمایش است.

وی با بیان اینکه علاوه برتامین نیاز کشور این کولرها به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شود افزود: تقریبا سال گذشته حدود 2هزار و 500 کولر به عراق صادر شده است و امسال نیز این رقم به 4 هزار مورد رسیده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تأکید براینکه عراقی‌ها خواهان تولیدات ایرانی هستند اظهار کرد: این کشور هم‌اکنون خواهان 20هزار کولر هوشند است؛ اما متاسفانه به دلیل مشکل نقدینگی مجبور شدیم که تعداد درخواست آنها را کاهش دهیم. این درحالیست که ظرفیت شرکت بالای 20هزار کولر است.

وی با انتقاد از مسئولان کشور به ویژه از وزارت نیرو گفت: ما چندین بار با وزیر نیرو مذاکراتی را در جهت استفاده از کولرهای تولیدی شرکت انجام دادیم تا جاییکه کولرهای تولیدی این شرکت در پژوهشگاه نیرو بعد از تست مورد تایید قرار گرفت و با تست کامل این کولرها ما به آنها اثبات کردیم که اگر از این محصولات استفاده کنند شاهد کاهش مصرف انرژی در کشور خواهیم بود؛ چرا که هم اکنون بالای 28 میلیون کولر در کشور مورد استفاده قرار می گیرد و هر سال به تعداد آنها افزوده می‌شود.تمام مشکلاتی که در شبکه توزیع برق وجود دارد بخاطر کولرهایی است که با راندمان پایین کار می‌کنند و باعث می‌شوند که در تابستان در تامین برق مشکل ایجاد شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: همچین برق گرفتگی در کولرهای موجود بیشتر است به طوری که طی سال‌های گذشته شاهد تلفات و کشته شدن افرادی زیادی از این طریق شدیم در حالیکه که کولرهای هوشمند این معضل را ندارند.

پورگمرکی افزود: قرار بود با همکاری وزارت نیرو یک میلیون کولر را جایگزین کولرهای موجود کنیم اما بعد از مذاکرات طولانی تعداد درخواست‌شان را به 100 هزار کولر کاهش دادند و عنوان کردند که هزینه کولرها را از محل صرفه جویی گاز نیروگاه‌ها پرداخت خواهند کرد. متاسفانه در مجموع علی‌رغم مزیت ملی بودن این پروژه از سمت دولت‌ها مورد استقبال قرار نگرفت و تنها استقبال کننده ما عراقی‌ها هستند.

پورگمرکی تأکید کرد: در تلاش هستیم که کولرهای هوشمند را با تغییرات کم به سیستم گرمایشی و سرمایشی تولید و به خارج صادر کنیم.

وی درباره میزان اشتغالزایی که در تولید این محصول شده است گفت: در روند تولید این محصول ۵۰ نفر مستقیم و ۳۰ نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار شده‌اند.

نویسنده: ملیحه آدینه

انتهای پیام/

کد خبر: 1057904

وب گردی

وب گردی