بروکراسی اداری مانع فعالیت هیئت‌های اندیشه‌ورز می‌شود/ ارتقای استادان با چاپ مقاله در مجلات داخلی دانشگاه

مسئول هیئت اندیشه‌ورز علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان معتقد است بروکراسی اداری مانعی برای فعالیت هیئت‌های اندیشه‌ورز محسوب می‌شود.

حبیب الله کریمیان مسئول هیئت اندیشه‌ورز علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره آخرین فعالیت های این هیئت در حوزه تعالی علوم انسانی اظهار کرد: هیئت اندیشه‌ورز استان سمنان به تازگی تشکیل شده و بیشتر از دو سه ماه از تشکیل آن نمی گذرد، لذا فرصت کمی برای رسیدن به اهدافمان داشتیم.

وی افزود: براساس اولویت هایی که از طرف معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه تعیین شده، توانمندسازی و به‌روز رسانی علوم انسانی در اولویت های دوم و سوم قرار داشت. با توجه به مسائل خاصی که دانشگاه درحال حاضر با آن رو به روست، اولویت هیئت اندیشه‌ورز، مجلات و نشریات دانشجویی تعیین شد و در جلسات بیشتر روی این موضوع تمرکز کردیم تا به نشریات دانشجویی سر و سامان بدهیم.

کریمیان ادامه داد: در ابتدا توانستیم گزارشی از وضعیت موجود نشریات استان جمع آوری کنیم؛ براساس این گزارش، مشخص شد که چند نشریه تاخیر در چاپ دارند و به علت برخی مشکلات چاپ نمی شوند‌. لذا راه‌حل این مشکلات را شناسایی و در قالب صورت جلسه ای به سازمان مرکزی اعلام کردیم تا در کمیسیون بررسی نشریات مطرح و مشکلاتشان حل شود.

وی گفت: با توجه به این که چند عنوان نشریه جدید نیز از واحدها دریافت شده و پتانسیلی که در گروه های آموزشی وجود دارد، به دنبال این هستیم که شرایط گرفتن امتیاز نشریات جدید در واحدها برقرار شود و نشریات جدید را راه اندازی کنیم. در کل استان بیش از ۱۳ نشریه در حوزه علوم انسانی و هنر وجود دارد.

کریمیان با اشاره به حل مشکلات نشریات دانشجویی تصریح کرد: قاعدتا مشکلات نشریات به زودی حل نمی شود. ما در ابتدا مشکلات را شناسایی و پیشنهادهایی را به سازمان ارسال کردیم. این پیشنهادها باید در کمیسیون بررسی نشریات مطرح و تصمیم نهایی توسط آن ها گرفته شود.

مسئول هیئت اندیشه ورز علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان درباره برخی از مهم ترین مشکلات نشریات دانشجویی گفت: برخی از نشریات به دلیل این که سردبیر یا مدیر مسئول آن بیرون از دانشگاه بودند، اندکی در چاپ تاخیر داشتند. همچنین مقداری محدودیت های مالی در چاپ نشریات وجود دارد؛ اما بیشتر مشکلات در عدم هماهنگی بین سردبیر، مدیر مسئول و مدیر داخلی بوده که متاسفانه باعث تاخیر در چاپ بعضی از نشریات شده است.

وی تاکید کرد: پیشنهاد شده اگر نشریه با کادر پیشین قادر به ادامه فعالیت نیست، مدیر مسئول و سردبیر داخلی تغییر پیدا کند.

کریمیان درباره فعالیت های هیئت اندیشه ورز در حوزه تعالی علوم انسانی اضافه کرد: در تعالی سازی علوم انسانی باید به سه فاکتور بومی سازی، به روز رسانی و اسلامی شدن یا حکمی شدن این علوم توجه کرد. هیئت اندیشه ورز در این عرصه باید پیش برود و نقطه نظرات واحدها و اعضای هیئت علمی را دریافت و جمع آوری کنند.

مسئول هیئت اندیشه ورز علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان بیان کرد: به واحدها اعلام کردیم تا اعضای هیئت علمی نقطه نظراتشان را در رشته گرایش های مختلف استان ارائه دهند. ممکن است این پیشنهادها در تغییر سرفصل ها یا ایجاد رشته های جدید موثر باشد.

وی با اشاره به ارتقای سطح کیفی و کمی مجلات و نشریات حوزه علوم انسانی یادآور شد: یکی از تصمیم‌هایی که در سازمان مرکزی اتخاذ شده و به زودی در قالب بخشنامه‌ای اعلام خواهد شد، این است که گرفتن پذیرش از مجلات دانشگاه آزاد برای دفاع از رساله ها مورد قبول قرار می گیرد. همچنین برای ارتقای استادان، به مقالاتی که در مجلات چاپ می شود، امتیازی تعلق خواهد گرفت.

کریمیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا با گذشت ۱ سال از تشکیل معاونت علوم انسانی و گذشت چندماه از تشکیل هیئت اندیشه های ورز فعالیت ها کم بوده، گفت: به دلیل این که تشکیل این هیئت ها برای اولین بار است که اتفاق افتاده و لذا تاخیر در فعالیت ها امری طبیعی است؛ هیئت های اندیشه‌ورز باید موقعیت های جدید خود را بیابند، سازمان دهی داخلی داشته باشند، ارتباطاتشان را با سایر معاونت ها منظم و در سطح دانشگاه، جایگاهشان را پیدا کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هیئت‌های اندیشه‌ورز در استان‌هایی که کمتر درگیر بروکراسی اداری بودند، فعالیت های گسترده تری داشتند‌؛ اما در استان سمنان زمان زیادی سپری شد تا لیست نهایی اعضای هیئت اعلام شود؛ به طوری که در بیست آبان ماه لیست نهایی دوازده نفره ابلاغ شد. بخشی از کمبود فعالیت ها به دلیل بروکراسی اداری است و بخش دیگر، گذشتن اعضای هیئت اندیشه ورز از فیلترهایی است که امکان دارد کمی زمان بر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057930

وب گردی

وب گردی