سلایق سیاسی در انتخاب فیلم‌‌های برگزیده جشنواره فجر تأثیر دارد

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: متأسفانه در چند سال گذشته رنگ و بوی انقلابی و ایام دهه فجر در این جشنواره وجود نداشته است. داوران فیلم‌ها را بر اساس سلایق شخصی و همراه بودن با جریانات سیاسی خاص انتخاب می‌کنند.

احسان سلیمان‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اعلام اسامی 22 فیلم راه یافته به سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: اسامی فیلم‌های منتخب برای حضور و رقابت در جشنواره اعلام و پنج فیلم نیز در قالب رزرو معرفی شد.

وی درباره چالش‌های چند سال اخیر جشنواره فیلم فجر بیان طرح کرد: فیلم‌هایی به کارگردانی و نویسندگی افراد صاحب‌نام بودند که به این جشنواره راه یافتند؛ اما بعد از آن مجوز لازم برای اکران عمومی در سینماهای کشور را پیدا نکردند.

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اضافه کرد: تهیه‌کنندگان در شرایط کنونی اقتصادی به سختی هزینه‌های تولید و ساخت فیلم‌ها را تامین می‌کنند و نبود سازوکار مناسب برای صدور مجوز پروانه ساخت از مشکلات و معضلات حوزه سینمای کشور است.

سلیقه مبنای انتخاب آثار برای حضور در جشنواره فجر

وی ادامه داد: هر ساله چگونگی و نحوه انتخاب فیلم‌های منتخب برای رقابت در جشنواره فیلم فجر برای منتقدان و کارشناسان حوزه صنعت فیلم‌سازی علامت سوال است. کارگردان‌های بزرگ کشور نیز همواره به فیلم‌های راه یافته به جشنواره نقد دارند.

سلیمان‌پور با بیان اینکه معیار درستی برای انتخاب داوران وجود ندارد، گفت: زمانی که داوران طبق فاکتورهای مناسب اننتخاب نمی‌شوند، طبیعی است که به درستی نیز نمی‌توانند فیلم‌ها را انتخاب و برگزیدگان را به جشنواره معرفی کنند.

این فعال دانشجویی با انتقاد از اینکه تنها یک نام از جشنواره فیلم فجر باقی مانده است، گفت: متاسفانه در چند سال گذشته رنگ و بوی انقلابی و ایام دهه فجر در این جشنواره وجود نداشته است. داوران فیلم‌ها را بر اساس سلایق شخصی و همراه بودن با جریانات سیاسی خاص انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه جای دانشجویان در جشنواره فیلم فجر خالی است، گفت: در چند سال اخیر نبود ساخت فیلم‌هایی با موضوعات دانشگاهی و دانشجویی در جشنواره فیلم فجر و حوزه سینمایی کشور به شدت نمایان است، در حالی که دانشجویان و جوانان قشر عظیمی از جامعه را به خود اختصاص می‌دهند پس انعکاس مشکلات آنها لازم است.

سلیمان‌پور اضافه کرد: در بخش داوران جشنواره فیلم فجر نیز دانشجویان رشته‌های هنری و نمایشی به کارگرفته نمی‌شوند و نظرات و حضور آنها از سوی مسئولان برگزار کننده جشنواره اهمیتی داده نمی‌شود. حضور دانشجویان در جشنواره فیلم فجر تنها در قالب خبرنگار دانشجویی خلاصه می‌شود.

تحریم جشنواره فیلم فجر نادرست است

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به اینکه در چند دوره اخیر جشنواره فیلم فجر برخی از کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان این جشنواره را تحریم کردند، گفت: متاسفانه برخی از کارگردان‌ها فیلم‌های خود را در جشنواره فجر شرکت نمی‌دهند که این امر باعث کاهش سطح کیفی فیلم‌های حاضر در این جشنواره می‌شود.

وی اضافه کرد: تحریم جشنواره فیلم فجر از سوی برخی از کارگرادنان‌ و تهیه‌کنندگان را باید ارزیابی کرد و ابعاد مختلف این موضوع را خانه سینمایی کشور بررسی و تحلیل کند. جشنواره فیلم فجر یک جشنواره در سطح ملی است و اینکه برخی از افراد این جشنواره را تحریم می‌کنند، اقدامی پسندیده و درست نیست.

سلیمان‌پور در پایان خاطر‌نشان کرد: امیدواریم امسال سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در کمال عدالت و با داوری درست برگزار شود تا ضمن آشتی تماشاگران با گیشه‌های سینماها، محتوای درست و فرهنگی به مخاطبان ارائه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057975

وب گردی

وب گردی