کشف ستاره‌های جوان راه شیری

دانشمندان به‌تازگی موفق شدند یک خوشه از ستاره‌های جوان را در کهکشان راه شیری کشف کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان اعلام کردند یک خوشه ستاره‌ای در هاله راه شیری قرار دارد که تا به حال انتظار و احتمال وجود آن‌ها داده نمی‌شد.

کهکشان ما در هاله گسترده‌ای از ستاره‌های قدیمی و گاز داغ احاطه شده و این گازها نمی‌توانند به اندازه کافی خنک شوند تا با جمع شدن، ستاره‌های جدیدی به وجود آورند.

محققان در هفتم ژانویه طی کنفرانسی خبری در نشست انجمن نجوم آمریکا، خوشه ای از ستاره های نسبتاً جدید را در هاله ای از راه شیری معرفی کردند.

این خوشه ستاره حدود 120 میلیون سال قدمت و 94000 سال نوری از زمین فاصله دارد که ستاره شناسان آن را با جستجوی داده هایی از تلسکوپ فضایی «گایا» و رصد سراسر آسمان پیدا کردند.

«Adrian Price-Whelan» اخترفیزیکولوژیست انستیتوی Flatiron نیویورک در این باره گفت: «این خوشه زمان لازم برای شکل گیری در جای دیگر را نداشته و احتمالاً در نزدیکی جایی که می بینیم متولد شده است؛ اما سوال اینجاست که در این مکان که گاز سرد کمی برای شکل گیری ستاره وجود دارد، چگونه این خوشه توانسته شکل بگیرد؟»

به نظر می رسد که جاذبه راه شیری باعث جدا شدن این خوشه از جریان گاز کهکشان های اقماری شده باشد و این امر نشان می دهد احتمالا ستاره های جدید از بقایای خرد شده این کهکشان های اقماری بیرون بیایند.

گایا (Gaia) یک تلسکوپ فضایی است که در سال ۲۰۱۳ توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) راه‌اندازی شده و انتظار می‌رود مأموریت آن تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد. این تلسکوپ فضایی برای اخترسنجی با دقت بی‌سابقه‌ای از موقعیت‌ها، فاصله‌ها و حرکت‌ها طراحی شده‌ است.
هدف از مأموریت این رصدخانه فضایی، ایجاد یک فهرست سه بعدی از حدود ۱ میلیارد اجرام سماوی، عمدتاً ستارگان، با روشنایی بیش‌ از ۲۰ قدر است. اهداف گایا نزدیک به ۱‌درصد از جمعیت ستارگان کهکشان راه شیری را دربر می گیرد.

کهکشان اقماری (Satellite galaxy) کهکشانی است که به صورتی مداری گرد یک کهکشان بزرگ می‌چرخد. این گردش بر اثر کشش گرانشی است. کهکشان دارای یک گرانیگاه دارد.

در یک جفت کهکشانی که حالت مداری دارند اگر یکی بسیار بزرگتر از دیگر باشد، کهکشان بزرگتر کهکشان اصلی و دومی اقماری نامیده می‌شود. اگر دو کهکشان تقریباً هم اندازه باشد، به آن‌ها سامانهٔ دوتایی گفته می‌شود.