ارائه ترفندی برای تاثیرگذاری بیشتر واکسن سل

دانشمندان ترفندی را در مورد تزریق واکسن سل ارائه داده اند که امیدهای بیشتری را برای درمان این بیماری به وجود آورده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، باوجود این که حدود صد سال است که واکسن سل کشف شده؛ تحولی در این واکسن می تواند افراد بیشتری را از این قاتل بزرگ نجات دهد.

سل عامل اصلی مرگ در جهان و بزرگترین قاتل در بین مبتلایان به HIV است. به رغم تلاش های گسترده برای تقویت واکسیناسیون و درمان این بیماری، سالیانه حدود 10 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در سال 2018 حدود 1.5 میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

تنها واکسن مجاز سل (باسیل کالمِت گوئِرین BCG)، تنها واکسن ضد این بیماری است که از باسیل ضعیف‌شدهٔ بیماری سل گاوی به‌دست می‌آید و تقریباً یک قرن می شود که در حال استفاده است. اگرچه BCG قادر است نوزادان را از عفونت سیستمیک محافظت کند، اما در برابر بیماری ریه ناشی از سل در بزرگسالان، عملکرد کمتری دارد.

اکنون داروهای ضد سل جدیدتری ایجاد شده و تعداد بیشتری دارو و واکسن در مرحله آزمایشات بالینی قرار دارند. با این وجود دو داروی قدرتمند که در حال حاضر استفاده می شوند در برابر انواع «سل مقاوم به چند دارو» مؤثر نیستند.

مطالعه جدید در بین موارد غیرانسانی (P. A. Darrah et al. Nature 577، 95-102؛ 2020) می تواند امیدهای جدیدی را در مورد این بیماری به وجود آورد.

این رویکرد در مورد تزریق این واکسن اتخاذ شده و به جای تزریق به پوست به طور مستقیم به درون رگ های انسان تزریق و موجب تقویت بدن در برابر سل، به ویژه در ریه ها می شود.

محققان BCG را به جای زیرپوست به طور مستقیم به درون رگ های ۵۲ میمون تزریق کردند و نتایج حاصل شده برای درمان بیماری مذکور بسیار امیدوارکننده بود.

نتیجه این اقدام برای شش ماه مورد توجه قرار گرفت و حال محققان امیدوارند با تکرار این تجربه بر روی انسان به موفقیت های مشابهی دست یابند. البته هنوز مشخص نیست آیا باید مقدار واکسن سل تزریق شده از این طریق نیز تغییر کند یا همان مقدار تزریقی به زیر پوست کافی خواهد بود.

تزریق وریدی واکسن سل باعث شد تنها ده درصد از میمون ها کماکان علائم بیماری سل را در ریه های خود به همراه داشته باشند و همین مساله موجب امیدواری دانشمندان برای درمان سریع تر بیماری سل شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057988

وب گردی

وب گردی