سامانه سیدا در دانشگاه آزاد چه خدماتی ارائه می‌‌‌‌دهد؟

سامانه سیدا، یک سامانه آموزشی است که کلیه خدمات مربوط به ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نام دانشجویان از انتخاب واحد تا حذف و اضافه در این سامانه انجام می‌‌‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال‌های نه چندان دور که برای انتخاب واحد و ورود به ترم جدید، بدوبدوهای زیادی داشتیم شاید فکر نمی‌کردیم که با پیشرفت تکنولوژی بدون حضور در محیط دانشگاه بتوانیم انتخاب واحد کرده و درس‌هایی را حذف و اضافه کنیم. سامانه سیدا تقریباً یک دهه است که در دانشگاه آزاد متولد شده و به عنوان یک سامانه آموزشی کلیه خدمات مربوط به ثبت‌نام دانشجویان از انتخاب واحد تا حذف و اضافه در آن انجام می‌شود. کلیه اطلاعات مربوط به امور مالی دانشجویان هم در این سامانه قابل دسترس است.

سوزان امامی‌پور سرپرست اداره کل آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دربارهٔ سامانه سیدا و کارکردهای آن در این واحد دانشگاهی گفت: سامانه سیدا یک سامانه آموزشی است و دارای درجه کیفی مختلف به لحاظ به روزسانی بوده و در حال حاضر واحد تهران مرکزی از جدیدترین مدل این برنامه استفاده می‌کند. آنچه که فعلاً در واحدهای مختلف دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد سیدا ۴ بوده اما در واحد دانشگاهی ما از مدل سیدا ۷ استفاده می‌شود. این برنامه از سال ۸۹ مورد استفاده قرار گرفته و کلیه مشخصات دانشجویان به لحاظ مشخصات فردی و انتخاب واحد در این سامانه پبش‌بینی شده و کلیه امور برنامه هفتگی دانشجویان و استادان در این برنامه پیش‌بینی شده و این سامانه یک سیستم اتوماسیون برای بخش آموزش دارد.

وی تشریح کرد: دسترسی به سامانه سیدا بسته به مسئولیت افراد در بخش‌های مختلف متفاوت است و هر فردی به تناسب مسئولیتی که دارد به بخشی از این سامانه دسترسی دارد. در این سامانه، ایجاد بخشی با عنوان تصفیه حساب‌های مالی برای دانشجویان وجود دارد که می‌توان تمهیدات لازم برای ایجاد این بخش را در سامانه سیدا پبش‌بینی کرد. این سامانه به لحاظ شرایط امنیتی از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و تاکنون مشکلی در خصوص بحث امنیت سامانه سیدا در جهت هک اطلاعات نداشتیم.

امامی‌پور خاطرنشان کرد: انتخاب واحد دانشجویان هم براساس ورودی‌های مختلف زمان‌بندی انجام شده و دسترسی برای دانشجویانی که امکان ثبت‌نام دارند باز خواهد شد. استادان و دانشجویان مهمان هرکدام یک کد مخصوص برای ورود به سامانه دارند و مدیران گروه‌ها آمارگیری کامل را می‌توانند انجام دهند.

معاون آموزشی واحد اردبیل نیز دربارهٔ تفاوت استفاده از سامانه سیدا در واحدهای مختلف گفت: نرم‌افزار سامانه سیدا، یکسان بوده اما نحوه به‌روزرسانی آن متفاوت است. برخی از واحدها از نسخه قدیمی استفاده می‌کنند و برخی دیگر از نسخه‌های جدیدتر که اگر یکسان‌سازی شود، شرایط بهتری در استفاده از این سامانه ایجاد می‌شود.

بهاری یادآور شد: سامانه سیدا در درون خود سیستم‌هایی دارد که قابل اضافه کردن بوده و در بخش تصفیه حساب دانشجویی هم که به صورت دستی انجام می‌شود قابلیت انجام این کار در سامانه سیدا فراهم است. به این ترتیب، دانشجو در همین سامانه کلیه کارهای تصفیه حساب را انجام می‌دهد که این بخش در سامانه تعیین شده اما هنوز فعال نشده‌است.

گفتنی است، سامانه سیدا یک سیستم آموزشی بوده که شامل کلیه امور مرتبط با آموزش و امور مالی می‌شود. دانشجویی که وارد این سامانه می‌شود با دریافت یک کد مشخص، اطلاعات آموزشی مختلف در ارتباط با ثبت‌نام، انتخاب واحد درس‌های ارائه شده را دریافت می‌کند. در این سامانه اطلاعات کامل دانشجویان مبنی بر گذراندن تعداد واحد وجود دارد و پرداخت شهریه دانشجویان آنلاین است. اگر دانشجویی بدهی داشته باشد کارت ورود به جلسه را می‌تواند دریافت کند اما برای ثبت‌نام ترم جدید اگر بدهی داشته باشد نمی‌تواند ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058006

وب گردی

وب گردی