چرا سامانه پدافندی، هواپیمای مسافربری را با موشک کروز اشتباه گرفته است؟

جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در بیانیه‌ای اعلام کردند: در حالی که در امنیتی‌ترین حالت چهل سال گذشته به سر می‌بریم چرا باید این مقدار ناهماهنگی و عدم انسجام در ساختار پدافندی کشور وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان و هیئت رهروان شهدای دانشگاه امیرکبیر درباره موضوع برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی و سقوط آن بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند.

در بخش ابتدایی این بیانیه آمده است: پس از گذشت ۳ روز از سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷، ستاد کل نیروهای مسلح طی بیانیه‌ای اعلام کرد که سقوط هواپیما توسط سامانه پدافند ایران رخ داده است. خطای انسانی در عرصه‌های مختلف و در زمینه‌های مختلف رخ می‌دهد و این امری ناگزیر است؛ اما عدم برخورد صادقانه و ایجاد بی‌اعتمادی چیزی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذر کرد.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در این بیانیه عنوان کردند: افکار عمومی طبیعتا پس از گذشت ۳ روز از پمپاژ خبری و شنیدن تحلیل‌ها و اخبار مختلف درباره موضوعی که تلویحا توسط نهادهای مختلف تکذیب و یا در بهترین حالت اظهارنظری درباره آن نمی‌شد، با تایید همان خبر از سوی نهادهای رسمی نمی‌تواند اعتماد خود به این نهادها را بازیابی کند. حداقل کاری که در این زمینه می‌توانست از سوی دولتمردان انجام بگیرد، اعلان یک زمان برای اظهار نظر نهایی و سکوت خبری تا آن زمان اعلام شده بود. وقایع این چند روز به اذهان عمومی این گزاره را متبادر کرده که گویا اخبار نشر داده شده در حساب شخصی برخی مقامات غربی، از مواضع رسمی برخی نهادها و شخصیت‌های کشور اعتبار بیشتری دارد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در این روزهای سخت و پرالتهاب پس از شهادت سپهبد سلیمانی که کشور بیش از پیش نیازمند انسجام بین نیروهای نظامی، دفاعی و مردم برای عبور از این شرایط بود، این تصمیم نابخردانه در اطلاع رسانی با تبعات خود امکان این فضای انسجام را از بین برده و باعث خدشه‌دار شدن اعتبار نیروهای رشید و دلاور مسلح شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دانشجویان انقلابی دانشگاه امیرکبیر ضمن بهت و غافلگیری بسیار از این واقعه، اعلام می‌دارند که شخص یا اشخاصی که تصمیم به این پنهان کاری گرفته و افکار عمومی را عمیقا جریحه دار کردند قطعا باید عذرخواهی کرده و از سمت خود استعفا دهند. طبعا نهادهای نظارتی من جمله قوه قضائیه و سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز باید در این قضیه به طور جدی و بدون ملاحظه ورود کرده و اعمال قانون کنند. چرا که این قضیه ضمن خسارات جانکاه بسیار، ضربه‌ای سخت به اعتبار کسانی که مقابل یاوه گویی‌های رسانه‌های غرب ایستاده بودند، وارد کرد.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: همچنین باید اطلاعات تکمیلی در این زمینه برای تنویر افکار عمومی نشر داده شود که اولا چرا در شرایطی که به نقل از متصدیان امر در امنیتی‌ترین شرایط در ۴۰ سال اخیر بوده‌ایم، این مقدار ناهماهنگی و عدم انسجام در ساختار پدافندی کشور وجود داشته و ثانیا اینچنین خطایی در این سطح چرا رخ داده و سامانه پدافندی، هواپیمای مسافربری را با موشک کروز اشتباه گرفته است؟ مردم باید اطمینان خاطر پیدا کنند ایرادات اصلی این فاجعه شناخته شده و مشکلات از این دست تکرار نخواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058013

وب گردی

وب گردی