تاثیر خطرناک آتش‌سوزی استرالیا بر آب آشامیدنی

هنگامی که مقادیر عظیمی از خاکستر در رودخانه‌ها ، سدها و در نهایت دریا شستشو می‌شود‌، احتمالاً منابع آب را آلوده کرده و حیات وحش آبزی را از بین می‌برد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، آتش‌سوزی‌های عظیمی که استرالیا را بیش از پیش دچار خشکسالی کرده است، این نگرانی را برای دانشمندان به وجود آورده که با شروع فصل باران، زباله های نیم‌سوز شده به رودخانه ها، سدها و اقیانوس ها شستشو داده شده و ضمن نابودی حیات وحش، منابع آب های آشامیدنی شهرهای بزرگی مانند سیدنی را آلوده خواهد کرد.

هفته‌هاست که برگ‌های خاکستر شده، دوده و سایر باقی‌مانده‌های آتش سوزی در امتداد سواحل سیدنی جمع شده و جلوی حرکت امواج در جزر و مد را مسدود کرده است.

آتش سوزی که از مناطق جنگلی غرب این قاره منشأ گرفته، باعث شد تا بزرگ‌ترین شهر استرالیا بیشتر ماه دسامبر در زیر آوار و خاکستر به جا مانده از آتش به همراه دود تند و خفه کننده‌ای مدفون شود.

تاکنون مساحتی حدود 26 میلیون هکتار (که مساحتی بیشتر از کشور پرتغال است) از اراضی جنوب شرقی قاره استرالیا سوخته است و در این مدت تنها خاکستر و زباله های سبک برجای مانده، سوار بر باد به شهرها و نقاط اطراف پراکنده شده است.

مقادیر عظیمی از زباله که ممکن است به محض آغاز بارش های سنگین در رودخانه ها شستشو داده شوند. مناطقی که شامل سرزمین هایی معروف به حوضچه های آبریز هستند.

منطقه هایی که آب های ناشی از بارندگی، سفر زمینی خود به سمت رودخانه ها ، دریاچه ها و سدهای خاص را از آنجا آغاز می کنند. این فاجعه زیست محیطی در تاریخ استرالیا بی سابقه بوده است و معضلات فراوانی را برای تامین آب آشامیدنی، اکوسیستم های ساحلی، رودخانه های آب شیرین که از نمونه ای خاص حیات وحش استرالیا مانند پلاتی پوس میزبانی می کند، فراهم خواهد آورد.( گونه روباه پرنده استرالیایی هم در مقیاس و جمعیت بسیار بزرگی توسط این آتش سوزی از بین رفته است. )

در حالی که اطلاعات بسیار کمی در مورد میزان اثرات دوده و خاکستر در زندگی دریایی وجود دارد، اگر میزان قرار گرفتن در معرض این آلودگی ها به اندازه کافی بالا باشد، می تواند اثرات زیادی ایجاد کند.

هرقدر که آسیب‌های اکوسیستم‌های دریایی و آب شیرین استرالیا زیادتر باشد، ممکن است چندین دهه بیشتر طول بکشد تا این اختلالات وسیع و صدمه های وارد شده، اصلاح شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058019

وب گردی

وب گردی