سایه شائبه ها بر سر انتخاب فیلم های بخش سودای سیمرغ

نحوه اعلام فیلم های پذیرفته شده در بخش سودای سیمرغ و غیبت چند فیلم در میان این آثار شائبه هایی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سید محمود رضوی و حسین کرمی آثار رسیده به دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را بررسی و در نهایت 22 فیلم را برای حضور در بخش رقابتی سودای سیمرغ معرفی کردند.

معرفی این آثار اما گفت وگو های متعددی را در میان اهالی رسانه و سینما به وجود آورد و شائبه هایی در این زمینه مطرح شد بدون آنکه مجالی برای پاسخ به این پرسش ها برای اهالی رسانه مطرح باشد.

شامگاه جمعه بود که ابراهیم داروغه زاده در فضایی آرام و بدون حضور اهالی رسانه فیلم های بخش سودای سیمرغ را اعلام کرد.

در کنار این آثار 5 فیلم نیز به عنوان فیلم رزرو معرفی شدند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، رزرو فیلم های سودای سیمرغ آن هم 5 اثر، بیشتر شبیه تلاش برای دوری از حاشیه و جلب رضایت فیلمسازان معترض به انتخاب است.

اعلام اسامی فیلم های بخش سودای سیمرغ در حالی بود که بر خلاف روند معقول و معمول، دبیر جشنواره که خود از جنس تلویزیون است مقابل دوربین یکی از شبکه های خبری تلویزیونی رفت و اسامی فیلم ها را اعلام کرد و با اندکی فاصله اسامی فیلم ها روی سایت و فضای مجازی جشنواره سی و هشتم فیلم فجر قرار گرفت.

این در حالی است که با توجه به گستره رسانه ها، عموما انتظار می رفت این فیلم ها در نشستی خبری با حضور هیات انتخاب معرفی شده و هریک از اعضا درباره دلایل عدم انتخاب برخی آثار بحث برانگیز، به اهالی رسانه توضیحاتی را ارائه کنند.
اولویت قرار دادن رسانه ها در این اتفاق، سبب دلخوری اهالی رسانه شده و نشان از تقسیم بندی رسانه ها از منظر جشنواره به پر اهمیت و کم اهمیت دارد.
اینکه چرا نباید خبرنگاران در زمان اعلام اسامی فیلم ها حضور داشته باشند و در باره انتخاب ها کسی پاسخگو نیست از ضعف های اساسی این رویداد در دوره سی و هشتم بحساب می آید و این اتفاق را باید به حساب محافظه کاری این رویداد سینمایی گذاشت.
با توجه به این رویکرد اما در انتخاب فیلم های بخش سودای سیمرغ نیز شائبه هایی مطرح شده که برگرفته از نوعی محافظه کاری است.

چرایی عدم حضور چند فیلم
انتخاب فیلم ها از سوی هیات انتخاب سلیقه ای است. این جمله عمدتا در پاسخ دبیران جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف در پاسخ به این پرسش که چرا برخی آثار در جشنواره حضور ندارند داده می شود اما آیا این سلیقه دلیل موجهی برای عدم شفاف سازی درباره آرای مثبت و منفی اعضای هیات انتخاب به برخی فیلم های سینمایی متقاضی بخش رقابتی سودای سیمرغ است؟

با توجه به سیاست حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی انتظار می رود درباره شائبه های مطرح شده پیرامون عدم انتخاب برخی آثار سینمایی در نشستی با حضور اعضای هیات انتخاب، توضیحات روشنی ارائه شود.

یکی از این فیلم ها مجبوریم ساخته رضا درمیشیان است. چالش اخیر درمیشیان بر سر عدم حمایت بنیاد سینمایی فارابی از فیلم لامینور داریوش مهرجویی از جمله حواشی این فیلمساز است که در مقام تهیه کنندگی فیلمسازی بزرگ همچون مهرجویی قرار گرفته و وی فرم حضور فیلم لامینور را در جشنواره نیز پر نکرد.

با توجه به جنس فیلمسازی درمیشیان در آثاری همچون لانتوری و عصبانی نیستم و توجه وی در فیلم مجبوریم به موضوع ملتهب آسیب های اجتماعی در حواشی پایتخت، این پرسش وجود دارد که آیا موضوع ملتهب مجبوریم دلیل کنار گذاشتن این اثر بوده و یا کیفیت این فیلم هیات انتخاب را راضی نکرده است؟

این پرسش در عین حال درباره فیلم هایی همچون عنکبوت به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد است. این فیلم با بازی محسن تنابنده روایتی از قتل های دهه 70 است.

مطرح شدن این شائبه ها به دلیل عدم شفاف سازی در انتخاب آثار بخش سودای سیمرغ از سوی هیات انتخاب است و حال باید در انتظار ماند و دید آیا آثار انتخاب شده از کیفیت لازم برخوردار بوده و آثار اجتماعی جشنواره امسال، صحبتی قابل تامل را بیان می کنند.

زهره حاجیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1058031

وب گردی

وب گردی