رتبه اول ایران در حوزه تولید دارو در آسیا

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هم اکنون ایران یکی از قدرت‌های برتر در منطقه و رتبه اول آسیا در حوزه بیوتکنولوژی به شمار می رود و یکی از حوزه هایی است که می توانیم در آن به برترین در جهان تبدیل شویم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری در مراسم رونمایی از داروی آلساوا(ویال تزریقی اداروان) گفت: شرکت‌های فعال در حوزه دارویی ابزار کشور برای مبارزه با تحریم و جذب نخبگان به شمار می‌روند.

وی افزود: بنیاد ملی نخبگان حدود ۴ هزار نخبه را تحت حمایت دارد که پنج نفر از آنها در پرواز اوکراین به شهادت رسیدند. این نخبه‌ها از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بودند و قرار بود بسیاری از آنها به کشور بازگردند و من به شخصه با یکی دو نفر از آنها گپ و گفتی در این خصوص داشتم و از نزدیک آنها را می‌شناختم.چنین حوادثی نه تنها باعث ایجاد حس همدردی در جامعه می‌شود بلکه مسئولیت همه افراد جامعه را سنگین‌تر می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولیت ما در جامعه سنگین است، گفت: توسعه علم و دانش، بهای سنگینی دارد زیرا آنها می‌توانند بخشی از اقتصاد کشور را به دوش بکشند.

وی افزود: چنین حوادثی مسئولیت ما در قبال نیروی انسانی که باعث اشتغال‌زایی و کارآفرینی در کشور می‌‌شود سنگین‌تر و بیشتر می‌کند. باید کنار هم بایستیم تا این اقتصاد مزخرف نفتی، عدم حمایت از تولید داخلی و ترجیح دادن جنس داخلی را از بین ببریم. باید اقتصاد به سویی پیش برود که انسان‌ها در آن حکمرانی کنند و نه ابزارها و تجهیزات.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: برنامه گسترده‌ای در حوزه بیوتکنولوژی داریم. در حال حاضر کشور یکی از قدرت‌های برتر در منطقه و رتبه اول در آسیا در حوزه بیوتکنولوژی به شمار می‌رود و یکی از حوزه‌هایی است که می‌توانیم در آن به برترین در جهان تبدیل شویم. بارها گفته‌ام و باز هم می‌گویم علم بیوتکنولوژی در ژن ایرانی‌هاست.

ستاری مطرح کرد: بیوتک یکی از حوزه‌های پردرآمد کشور به شمار می‌رود. همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه دارو چرخ حرکت حوزه بیوتک هستند.

معاون علم و فناوری ریاست جمهوری گفت: تا پایان سال از داروهای زیادی رونمایی می‌کنیم که وارد بازار شده‌اند و تاثیر خوبی بر حوزه دارو تجهیزات پزشکی خواهند داشت. در حوزه بیوتک وارد حوزه‌های جدید و نوینی شدیم که تا دیروز کاری در آنها انجام نشده بود. درحوزه بیوتک بازار زیادی وجود دارد که فرصت عالی را برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌کند.

وی افزود: نباید فقط روی داروهای انسانی تمرکز کنیم، حوزه غذایی و دارویی طیور نیز نیاز به توجه دارد. با همکاری وزرات بهداشت بازار بزرگی در کشور در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و استارت اپ‌های حوزه بیوتک فراهم شده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خطاب به محققان و تولید کنندگان حوزه بیوتکنولوژی گفت: همراهی شما پایه‌های حرکت در حوزه بیوتکنولوژی به شمار می‌رود.

ستاری تأکید کرد: ستاد توسعه فناوری همواره در صدد است با کمک شرکت‌های دانش بنیان، داروهای نوترکیب را در کشور بومی سازی، تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

معاون علمی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آینده در اختیار همه شرکت‌های دانش بنیان است از همکاری وزارت بهداشت با معاونت علمی تشکر کرد و ادامه داد: با این همکاری بازار بزرگی برای شرکت‌ها ایجاد شده است.

وی همچنین بار دیگر ضمن عرض تسلیت به جامعه دانشگاهی ابراز امیدواری کرد تا با همکاری همه حوزه‌های فناوری بتوان معضلات موجود در کشور را حل کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058071

وب گردی

وب گردی