مرکز نوآوری نساجی با همکاری دانشگاه آزاد راه‌اندازی می‌شود/ حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان در حوزه نساجی

رئیس انجمن نساجی استان یزد از ایجاد مرکز نوآوری نساجی و پوشاک و انستیتو نساجی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

مجتبی دستمالچیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نحوه همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد مدتی است که به صورت تخصصی در حوزه نساجی وارد شده است. در حال حاضر به دنبال راه‌اندازی مرکز نوآوری نساجی و پوشاک و همچنین ایجاد انستیتو نساجی در دانشگاه آزاد واحد یزد هستیم.

او ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد فعالیت‌های گسترده و همچنین سابقه طولانی در این صنعت دارد و هزار متر ساختمان در چهار طبقه برای این موضوع اختصاص داده شده است. ایجاد مرکز نوآوری نساجی و پوشاک با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه ریزی شده و هدف این است که دانشجویان بتوانند در صنعت پوشاک نوآوری کرده تا بتوانیم صنعت پوشاک را فعال تر از قبل کنیم.

دستمالچیان در خصوص انستیتو نساجی نیز توضیح داد: این انستیتو با همکاری انجمن نساجی استان یزد، دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت صمت راه اندازی خواهد شد. متاسفانه در استان یزد آزمایشگاه‌های استاندارد مرجع نساجی نداریم، این در حالی است که باید تست‌هایی روی پارچه‌ها انجام شود و به یک استاندارد مشخص برسند تا امکان صادارت آن‌ها فراهم شود.

رئیس انجمن نساجی استان یزد اضافه کرد: متاسفانه مرکزی که این تست‌ها را انجام دهد نداریم و معمولا تجهیزات و دستگاه‌هایمان به صورت پراکنده است؛ از آن جایی که استان یزد قطب نساجی کشور است پیشنهاد تاسیس یک انستیتو را مطرح کردیم و وزارت صمت نیز موافقت کرد که این انستتیو در یزد ایجاد شود. دانشگاه آزاد اسلامی نیز برای راه‌اندازی این انستیتو در فضای دانشگاه اعلام همکاری کرده است.

او در بخش دیگری از این گفت و گو درباره حمایت از دانشجویان نیز گفت: از پایان‌نامه‌هایی که گره‌ای را از صنعت نساجی باز کند، حمایت خواهیم کرد. صنعت نساجی خالی از مشکل نیست؛ بنابراین برای حل مشکلات و چالش‌های خود پول پرداخت می‌کنیم. البته تاکنون مسیر پایان نامه‌ها به سمتی نبوده که مشکلات صنایع را حل کنند و به همین دلیل به سراغ پایان نامه‌های دانشجویان نرفتیم. این در حالی است که اگر موضوعات پایان نامه‌ها به سمتی باشد که گره‌ای از صنعت را باز کنند از آن‌ها حمایت مالی خواهیم کرد.

دستمالچیان درباره راه‌اندازی مرکز تحقیقات نوآوری صنایع نساجی نیز صحبت به میان آورد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش یزد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و انجمن نساجی یزد منعقد شده و قرار است مرکزی با عنوان مرکز تحقیقات نوآوری صنایع نساجی ایجاد شود تا بتوانیم از دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی در این مرکز استفاده کرده و از ایده‌های آنان در نوآوری طرح و بافت‌های پارچه ها استفاده کنیم. البته این مرکز خارج از دانشگاه است.

او درباره چالش‌های صنعت نساجی گفت: در بحث طراحی یعنی تنوع پارچه و تنوع طرح و بافت با چالش‌های زیادی روبرو هستیم. اگر دقت کنید عملا در بحث نساجی کپی کاری می‌کنیم و در پارچه صاحب ایده و سبک نیستیم یا به طور مثال دانش رنگرزی چادر مشکلی را نداریم و اگر دانشجویان بتوانند در این حوزه‌ها به ما کمک کنند قطعا از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058077

وب گردی

وب گردی