مجوز مدارس غیر دولتی اجاره داده نمی‌شود

سرپرست اداره کل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر آماری مبنی بر اجاره یا واگذاری مجوز مدارس وجود ندارد؛ در صورت مشاهده چنین مواردی بلافاصله با آن برخورد خواهد شد. 

سعید صالح در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اجاره یا واگذاری مجوز مدارس غیردولتی برای کسب درآمد و نحوه برخورد با متخلفان اظهار کرد: ماده 9 آیین‌نامه قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی صراحتاً اعلام می‌کند که واگذاری مدارس یا حتی اجاره آن تخلف محسوب می‌شود. به این موضوع در قانون مجلس شورای اسلامی نیز اشاره شده است.

وی ادامه داد: در آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی تاکید شده است که شوراهای نظارت می‌توانند در صورت اجاره مجوز مدارس نسبت به لغو آن اقدام کنند. به‌گونه‌ای دیگر می‌توان گفت شدیدترین مجازات برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

سرپرست اداره کل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: شوراهای سیاست‌گذاری در سطح وزارت آموزش و پرورش تشکیل و پرونده استان‌ها و اعتراضات مربوط به استان در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد، طبیعتاً اعتراضاتی که مربوط به اجاره مجوز مدارس باشد در این شوراها مورد بررسی قرار گرفته و در صورت احراز اسناد و مستندات قانونی، مجوز آنان لغو خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر «آمار مدارسی که در زمینه اجازه مجوز دچار تخلف شده‌اند» بیان کرد: در حال حاضر آماری مبنی بر اجاره یا واگذاری مجوز مدارس وجود ندارد؛ در صورت مشاهده چنین مواردی بلافاصله با آن برخورد خواهد شد.

شرایط برابر تاسیس مدرسه غیردولتی برای مردم و مسئولان

صالح با بیان اینکه رانت سیاسی تاثیری در اخذ مجوز برای تاسیس مدرسه ندارد، اظهار کرد: شرایط صدور مجوز تاسیس مدارس در قانون تاسیس مدارس غیردولتی ذکر شده؛ این شرایط به هیچ‌عنوان دشوار نیست.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: فردی که می‌خواهد مجوز تاسیس مدرسه غیردولتی اخذ کند، باید متاهل بوده و بیش از 30 سال سن داشته باشد. این فرد باید حداقل مدرک لیسانس داشته و به ولایت فقیه و قانون اساسی نیز اعتقاد داشته باشد. در مرحله آخر استعلام‌های لازم از سوی حراست سازمان صورت می‌گیرد.

سرپرست اداره کل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ تفاوتی بین مدیر و افراد عادی برای صدور مجوز وجود ندارد، گفت: همان‌طور که یک فرد عادی در جامعه حق دارد با داشتن شایستگی قانونی، مجوز تاسیس مدرسه را اخذ مند، یک مدیر نیز می‌تواند نسبت به اخذ مجوز مدارس اقدام کند.

وی بیان کرد: در برخی موارد ممکن است فردی از زمین‌های دولتی برای تاسیس مدرسه استفاده کند. در این زمینه نیز باید شرایط به‌صورت برابر در نظر گرفته شود. ممکن است یک زمین دولتی به شخصی عادی یا یک مقام مسئول واگذار شود، این مورد دارای ضوابط و مشخصات قانونی دارد که در اختیارات سازمان مدارس غیردولتی نیست؛ بلکه این موارد به ادارات آموزش و پرورش و بخش حقوقی این وزارتخانه مرتبط است.

صالح در پایان گفت:‌ اگر یک ملک دولتی به جای واگذاری به فردی با شرابط شایسته‌تر به یک فرد عادی سپرده شود، تخلف محسوب می‌شود؛ البته این مورد از اختیارات سازمان مراکز و مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی نیست و به اداره آموزش و پرورش آن منطقه برمی‌گردد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058117

وب گردی

وب گردی