سیستان‌و بلوچستان را سیل برد؛ مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند

دبیر انجمن‌اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه سیستان‌وبلوچستان گفت: مسئولان دولتی باید از خواب غفلت و زمستانی خود بیدار شوند و به کمک‌رسانی مردم سیل زده اقدام کنند.

لطف‌الله بستانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به وقوع سیل استان سیستان و بلوچستان در چند روز گذشته بیان کرد: متاسفانه بر اثر سیل بسیاری از روستا‌های استان سیستان و بلوچستان دچار آب گرفتگی شدند و خسارات مالی و جانی بسیاری به مردم استان وارد شده است.

وی اضافه کرد: بر اثر بارندگی‌های شدید در استان سیستان و بلوچستان علاوه بر وارد شدن خسارت به زیرساخت‌های جاده‌ای، خطوط مخابراتی مناطق و روستا‌های حاشیه‌ای استان از جمله تفتان و میرجاوه قطع شده است.

دبیر انجمن‌اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه سیستان درباره میزان خسارات و تعداد جانباختگان عنوان کرد: متاسفانه به دلیل نبود توجه مسئولان به این حادثه و نبود امکانات اولیه از جمله قطع تماس‌های مخابراتی و حضور کم رنگ نیروهای امدادی سازمان هلال احمر از میزان خسارات هیچ اطلاع و برآورد دقیقی وجود ندارد. اطلاعات ناقصی که در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی وجود دارد براساس دیده‌ها و تخمین افراد بومی است.

وی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان کشوری به استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: از زمان وقوع سیل تا به حال هیچ مسئولی از دولت یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان حاضر نشده تا در وضعیت اسفبار مردم قرار بگیرد. مسئولان دولتی باید از خواب غفلت و زمستانی خود بیدار شوند و به کمک‌رسانی مردم سیل‌‌زده اقدام کنند.

بستانی با بیان اینکه قبل از وقوع سیل نیز بین بسیاری از روستاهای استان سیستان و بلوچستان راه‌های ارتباطی و جاده‌ای مناسبی وجود نداشت، گفت: مسئولان گمان می کند این استان جزئی از کشور نیست که هیچ زمان برای آبادانی آن تلاش نمی‌کنند و حساسیت‌های قومی را بهانه حضور کم رنگ در استان قرار دادند.

این فعال دانشجویی درباره اعزام گرو‌ه‌های جهادی - دانشجویی به روستا‌های آسیب‌دیده استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: روستاهای این استان به دلیل وسعت جغرافیایی گسترده بسیار با یکدیگر فاصله دارند، همچنین راه‌های ارتباطی نیز بین روستاها تخریب شده است در نتیجه امکان کمک رسانی به مردم توسط جهادگران وجود ندارد.

وی اضافه کرد: استان سیستان و بلوچستان حتی قبل از وقوع سیل نیز راه‌ها و مسیرهای جاده‌ای مناسبی نداشت و تنها ماشین‌های گازوئیل کش در این مسیرها می‌توانستند تردد کنند که بعد از سیل دیگر هیچ ماشینی نمی‌تواند کالا و اقدام را به مردم محاصره شده در سیل برساند.

بستانی با تاکید بر مظلومیت مردم استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: متاسفانه مردم نجیب این استان از سوی جامعه و مسئولان فراموش شدند. بسیج مردمی، مسئولان و دولت‌مردان برای کمک به مردم استان‌های خوزستان، لرستان، مازندارن شکل گرفت؛ اما تا کنون هیچ کمک به مردم آسیب دیده استان سیستان و بلوچستان نشده است.

دبیر انجمن‌اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه سیستان و بلوچستان از مسئولان و جامعه برای رسیدگی به مردم سیل‌زده این استان درخواست کمک کرد و گفت: با توجه به تخریب راه‌های جاده‌ای بین روستا‌های استان، از دولت و هلال احمر تقاضا داریم که بالگرد برای کمک‌رسانی به روستا‌ها به استان اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش دما و نبود گاز و سوخت برای روشن کردن وسایل گرمایشی، لباس گرم و کنسروهای غذایی از اولویت‌ها و نیاز‌های اولیه مردم سیل زده استان است. همچنین خیرین باید در نظر داشته باشند که وسایل بهداشتی یا اقلامی که در استان‌های دیگر مورد استفاده سیل زدگان قرار می‌گیرد، در این استان فرهنگ استفاده از آن وجود ندارد.

بستانی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم استان سیستان و بلوچستان به کمک‌های خیرین وابسته شدند و با وجود ثروتمند بودن برای ارتقا سطح زندگی خود تلاش نمی‌کنند. باید برای فرهنگ سازی تلاش و خود باوری مردم این استان تلاش شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058169

وب گردی

وب گردی