محصولات دانش بنیان در سراهای نوآوری تجاری‌سازی می‌شود/ افتتاح سرای نوآوری الکترونیک در واحد شیراز

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز گفت: سرای نوآوری در حوزه الکترونیک و سیستم‌‌‌‌‌های الکترونیکی براساس پتانسیل و ظرفیتی که در شهر شیراز وجود دارد بعد از دریافت مجوز مربوط از سازمان مرکزی ایجاد می‌‌‌شود.

محمدمهدی جباری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ایجاد سرای نوآوری در این واحد دانشگاهی گفت: در حال حاضر، درصددیم تا بعد از دریافت مجوز مربوط از سازمان مرکزی در واحد شیراز، سرای نوآوری در حوزه الکترونیک و سیستم‌‌‌های الکترونیک مخابراتی ایجاد کنیم. سرای نوآوری بعد از یک پویش فناوری ایجاد می‌‌‌شود و در مجموعه واحدهای متقاضی باید یک پویش فناوری ایجاد شود و نیازهای صنعت در آن منطقه مشخص شده و براساس پتانسیل و ظرفیتی که در آن منطقه است سرای نوآوری ایجاد شود.

وی تشریح کرد: برای ایجاد سرای نوآوری یک فضای مناسب برای استقرار یک شتاب‌‌‌‌‌‌دهنده و مرکز رشد تخصصی مورد نیاز است که در درون آن هسته و واحد فناور و شرکت‌‌‌های دانش‌‌بنیان قرار دارد. با توجه به اینکه در شهر شیراز صنایع الکترونیک و قطعات متصل به آن داریم یکی از صنایع بزرگی که در استان در این حوزه مسقر است مرتبط به صنایع الکترونیک بوده و رایزنی‌‌‌هایی هم با این صنایع در استان انجام شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز درباره شرایط تشکیل سرای نوآوری اظهار کرد: در سرای نوآوری یک شتاب‌‌‌‌‌‌دهنده مستقر خواهد شد و این شتاب‌دهنده‌ها، از یک تیم استارتاپ که ایده‌ مورد تایید آنها را دارد حمایت می‌کنند. در این سراها ایده‌های استارت‌آپ‌های مختلف را گلچین می‌کنند و بهترین آنها که در کمترین زمان به بیشترین سود برسد را انتخاب می‌کنند. آنها شرکتی با گروه استارتاپ تاسیس و در مقابل سرمایه‌گذاری اولیه و آموزش‌ها و خدماتی که به صاحبان ایده می‌دهند سهمی از شرکت را در اختیار می‌گیرند.

جباری درباره تجاری‌‌سازی محصولات دانش‌‌‌بنیانی که در سراهای نوآوری تولید می‌‌‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌‌ترین اهداف ما در بخش سرای نوآوری تجاری‌‌‌سازی محصولات دانش‌‌بنیانی است که در این سراها تولید می‌‌‌شود. زیرساخت و محل استقرار سراهای نوآوری، پردیس‌های پارک، نهادهای مالی و سایر اجزای مرتبط با نوآوری در بخش بازار فناوری شکل می گیرد که نهادهای عرضه‌کننده خدمات و محصولات فناوری و نوآوری با نهادهای متقاضی در ارتباط بوده و همکاری‌های تجاری در زیر مجموعه آنها شکل می‌گیرد.

وی متذکر شد: برای حمایت از ایده‌‌‌‍‌‌ها و محصولات تولید شده در سرای نوآوری، دانشگاه آزاد یک صندوق حمایتی برای ایده‌‌‌‌‌‌‌ها و محصولات حاصل از شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌‌‌‌بنیان داشته همچنین این دانشگاه، در صندوق ملی ستارگان هم عضویت دارد. بر همین مبنا، زمینه لازم برای حمایت از محصولات تولید شده در این شرکت‌‌‌ها وجود دارد تا صاحبان ایده با اطمینان خاطر بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز تاکید کرد: سرای نوآوری یک نهاد اجتماعی است که از طریق ایجاد شبکه نوآوری شامل آموزش‌های فناوری و خلاقیت، مدارس کسب‌وکار، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد، پارک علم و فناوری و بهره‌گیری از زیرساخت‌های آزمایشگاهی، کارگاهی و تحقیقاتی، زیرساخت‌های تجاری‌سازی، زیرساخت‌های حقوقی، زیرساخت‌های مالی با تمرکز بر یک حوزه فناورانه منجر به پیشرفت جامعه در آن حوزه می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، یک فضایی را در پردیس واحد شیراز که در شهر صدرا واقع شده در نظر گرفتیم تا بعد از ایجاد شرایط لازم و استقرار شتاب‌‌‌‌‌دهنده سرای نوآوری الکترونیک را در این بخش راه‌‌‌‌‌اندازی کنیم. سرای نوآوری باید زیرساخت‌های لازم جهت حضور و استفاده از برنامه‌های سرا را برای دانشجویان و استادان فراهم کرده و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی خود را متناسب با بازار تقاضای شکل‌گرفته به‌روزرسانی کند. واحد دانشگاهی باید همکاری‌های لازم را جهت تشکیل و توسعه سرای نوآوری داشته باشد و بودجه‌های مصوب در زمینه ایجاد و توسعه سرای‌های نوآوری را فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058179

وب گردی

وب گردی