مسابقات ذره بین برتر و عالم  پاک در اسفند ماه برگزار می‌شود/ معرفی ایده‌های برتر به صاحبان صنایع

رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان واحد تهران مرکزی از برگزاری دو مسابقه و لیگ علم و فناوری با عنوان ذره‌بین برتر و عالم پاک در اسفند ماه امسال خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد لیگ مسابقات علمی و پژوهشی را با محوریت موضوعات علمی، فناورانه و اندیشه‌ورزی در حوزه‌های پژوهش استان‌ها برگزار کند. هدف از برگزاری این مسابقات راه‌اندازی تیم‌های قدرتمند علمی در سطح کشور است و پس از آن تیم دانشگاه آزاد اسلامی به صورت حرفه‌ای در مسابقات بین‌المللی حضور پیدا خواهد کرد. این مسابقات قرار است به صورت ملی برگزار شود و هر استان بر اساس طرح پایش خود متولی برگزاری یک یا چند مسابقه است. واحد تهران مرکزی نیز برگزاری دو مسابقه با عنوان «ذره‌بین برتر» و «عالم پاک» را در دستور کار خود دارد.

طاهره فهیمی نجم رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان واحد تهران مرکزی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جزئیات این مسابقات گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در طرح پایش در حوزه حکمرانی و محور مقاومت و همچنین محیط زیست فعالیت دارد؛ بنابراین مسابقات خود را نیز در این دو حوزه طراحی کرده است. در حوزه حکمرانی و محور مقاومت یک مسابقه ملی در حوزه عکاسی با عنوان ذره بین برتر در سطح کشور برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: دانشجویان در این حوزه، عکس‌های خود را به دبیرخانه باشگاه پژوهشگران و نخبگان سازمان مرکزی ارسال کرده و این آثار داوری می‌شود. مسابقه ذره بین برتر با محوریت موضوعات پایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با عنوان حکمرانی با محوریت مقاومت برگزار می‌شود. این مسابقه جزو سلسله مسابقات باشگاه پژوهشگران و هدف از آن ایجاد رقابت و بالا بردن سطح علمی و کاوش دانشجویان است.

رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان واحد تهران مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر موضوع مقاومت بحث مطرحی در کشور است بنابراین دانشجویان باید ببینند در این حوزه چه کارهای می‌توانند انجام داده و چطور به وسیله یک تصویر بحث مقاومت در ایران را نمایش دهند. یک عکس می‌تواند در کل دنیا مطرح شده و بسیاری از نمادهای مقاومت و ایستادگی مردم را در برابر تمام فشارها به نمایش بگذارد.

فهیمی با بیان این که به دنبال ذهن‌های برتر دانشجویی هستیم که بتوانند در این مسابقه با یکدیگر رقابت کنند تصریح کرد: به دنبال ایجاد یک فضای رقابتی در بین دانشجویان هستیم تا بتوانند یک رویش فکری جدید داشته باشند.

او درباره مسابقه عالم پاک نیز توضیح داد: از آن جایی که دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان قطب محیط زیست انتخاب شده، مسابقه دیگری با عنوان عالم پاک نیز در این واحد دانشگاهی برگزار می‌شود. در این مسابقه در چند محور از دانشجویان کمک خواهیم گرفت. عکاسی، ساخت ماکت‌های هنری و ساخت المان برای فضای شهری از جمله این محورهاست. بنابراین تلاش کردیم در این فضا ورود کرده و دانشجویان را به سمت هدفی ببریم تا ببینیم چه سازوکارهایی برای شهری مثل تهران که مشکلات زیادی در حوزه محیط زیست دارد در نظر دارند.

رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان واحد تهران مرکزی با تاکید بر این که عکاسی، ساخت ماکت و ساخت المان‌های شهری از محورهای برگزاری مسابقه عالم پاک است گفت: سعی‌مان بر این است که از شهرداری تهران و شورای شهر استفاده کنیم تا ببینیم دانشجویان در کدام عرصه می‌توانند در ساختن یک عالم پاک کمک کنند.

او در پاسخ به این سوال که نحوه حمایتتان از دانشجویان برگزیده چیست توضیح داد: ذهن‌های برتر را به مراکز رشد معرفی می‌کنیم. همچنین در باشگاه پژوهشگران جوان سازمان مرکزی برای هر کدام از این ذهن‌های برتر یک گرنت پژوهشی 6 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. دانشجویان می‌توانند کارهای خود را در قالب طرح‌های پژوهشی ارائه کرده و این گرنت را از باشگاه دریافت کنند.

او اظهار کرد: این ذهن‌های برتر به صاحبان صنایع، صاحبان سرمایه، شرکت‌ها، مراکز رشد و.. معرفی شده و آن‌ها می‌توانند از این ذهن‌های برتر استفاده کنند. بنابراین در عین این که فرصت‌های شغلی برای ذهن‌های برتر به وجود می‌آید ما نیز سعی می‌کنیم در دانشگاه در حوزه‌های مختلف به دانشجویان کمک کنیم.

فهیمی درباره جوایز نیز گفت: در هر مسابقه (عالم پاک و ذره بین برتر) 10 برگزیده خواهیم داشت که از آن‌ها تقدیر شده و سه نفر اول، جوایز نفیس و نشان ملی دریافت خواهند کرد.

رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان واحد تهران مرکزی درباره زمان برگزاری مسابقات نیز گفت: فراخوان آن آماده شده و به زودی اعلام می‌شود اما نیمه اول اسفند اجرای مسابقه را خواهیم داشت. دانشجویان تا 22 بهمن ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه باشگاه در سازمان مرکزی ارسال کنند. این آثار دهه آخر بهمن داوری و دهه اول اسفند مسابقات برگزار می شود. در نهایت نتایج اعلام شده و از برگزیدگان تقدیر می‌شود.

او تاکید کرد: دانشجویان آثار خود را در قالب یک لوح فشرده و یک پرینت رنگی به آدرس سوهانک، خیابان شهید سوهانی مجتع دانشگاهی ولایت، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی ساختمان ادارات مرکزی طبقه پنجم، دبیرخانه باشگاه پژوهشگران ارسال کنند. در نهایت آثاری که ارزش هنری خاصی داشته باشند عودت داده شده و بیمه می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058181

وب گردی

وب گردی