کرسی‌های نظریه‌پردازی تخصصی‌سازی می‌شود/ برگزاری دوره‌های تربیتی برای استادان حوزه علوم انسانی

مسئول هیئت اندیشه‌ورز علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی فعالیت‌های این هیئت در حوزه تعالی علوم انسانی را تشریح کرد.

حجت الاسلام مهدی ایمانی‌مقدم مسئول هیئت اندیشه‌ورز علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره آخرین فعالیت‌های این هیئت در حوزه تعالی علوم انسانی گفت: اولین‌گام در حوزه تعالی و تحول علوم انسانی، گفتمان سازی است؛ به بیان دیگر باید گفتمانی مشترک در راستای ضرورت تحول علوم انسانی در فضای دانشگاهی شکل بگیرد.

وی افزود: تمامی اعضای هیئت علمی باید جزئی از هیئت اندیشه ورز باشند؛ چرا که این هیئت اختصاص به شخص خاصی ندارد و به عنوان یک مجمع علمی و مشورتی با مشارکت تمامی اعضای هیئت علمی فعالیت خواهد داشت. با تکیه بر این رویکرد، جلسات هیئت اندیشه ورز استان مرکزی، یکشنبه هر هفته به صورت منظم برگزار می‌شود.

ایمانی مقدم ادامه داد: مدیران گروه‌ها و دانشکده‌های علوم انسانی در جلسات هیئت اندیشه ورز حضور دارند؛ علاوه بر این موضوع، استادانی که نظرات اصلاحی و تحول گرایانه نسبت به حوزه علوم انسانی دارند به جلسات دعوت خواهند شد.

مسئول هیئت اندیشه ورز علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: تاکنون نزدیک به 10 پیشنهاد در راستای تحول و تعالی علوم انسانی به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ارسال شده است؛ همچنین سعی کرده‌ایم در حوزه توانمندسازی نشریات دانشجویی نیز وارد شویم.

وی اضافه کرد: برخی از مراکز مانند پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که در حوزه تحول علوم انسانی پیشگام هستند، به دانشگاه دعوت شده‌اند تا برخی از نشست‌های تخصصی خود را برگزار کنند. همچنین یک اردوی علمی برای استادان برگزار کرده‌ایم با حضور در شهر قم تا از این مراکز علمی بازدید کنند.

ایمانی مقدم با اشاره به لزوم بومی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی تصریح کرد: یک هیئت 3 نفره از اعضای هیئت اندیشه ورز را مامور کرده‌ایم تا با برگزاری جلسات هفتگی، موضوعات اولویت دار در حوزه علوم انسانی را مشخص کنند. این موضوعات به استادان و دانشجویان ارائه می‌شود تا آن‌ها‌ را در فعالیت‌های پژوهشی خود مورد توجه قرار دهند. در واقع این هیئت 3نفره، لیستی از اولویت‌های پژوهشی مانند بومی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی را برای استادان و مجلات تدوین می‌کنند.

مسئول هیئت اندیشه ورز علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی درباره تربیت اعضای هیئت علمی در حوزه علوم انسانی گفت: برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برای استادان در راستای تحول علوم انسانی، یکی از اقدامات مهمی است که در این حوزه انجام شده است. استفاده از ظرفیت دوره‌های دانش افزایی استادان در حوزه تحول علوم انسانی، به صورت تخصصی انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که در افقی دو ساله، تمامی فعالیت‌های پژوهشی حوزه علوم انسانی، دارای پیوست‌های تعالی و حل مسئله باشد؛ این امر سبب افزایش اعتبار محتوای مجلات و پژوهش‌های این حوزه می‌شود.

ایمانی مقدم با اشاره به برگزاری کرسی‌های ترویجی و نظریه پردازی اظهار کرد: هیئت اندیشه‌ورز استان مرکزی در گام‌های بعدی به دنبال تخصصی سازی کرسی‌های نظریه پردازی است؛ چرا که در گذشته کرسی‌های نظریه پردازی، نامرتبط با مسائل روز وعدم حل مسئله برگزار می شد، به همین دلیل انسجام و تخصصی سازی این کرسی‌ها، جزو اولویت‌های بعدی هیئت اندیشه ورز خواهد بود.

وی درپایان خاطرنشان کرد: برگزاری کرسی‌های نقد و مناظره نیز با همکاری جهاد دانشگاهی استان در آینده‌ای نزدیک برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058186

وب گردی

وب گردی