شورای نگهبان ابهامات رد صلاحیت‌ها را شفاف برطرف کند

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: شفاف نشدن ابهامات ردصلاحیت‌ها حتی در صورت بهترین عملکرد از سوی شورای نگهبان، متاسفانه آبروی نظام اسلامی را مورد خدشه قرار می‌دهد.

علی جلالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کاندیداهای تایید صلاحیت شده برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان، اظهار کرد: حال که شورای نگهبان نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کرده است، اهمیت درخواست شفافیت و معیارهای بررسی شاخص‌هایی هم چون التزام عملی به جمهوری اسلامی پرنگ‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر و پس از برگزاری انتخابات‌ متعددی که در جمهوری اسلامی برگزار شده است؛ مطمئنا شورای نگهبان می‌تواند دقیق مشخص کند که انجام چه افعال و گفتن چه سخنانی می‌تواند التزام یا عدم التزام افراد به جمهوری اسلامی را نشان دهد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: اینکه افرادی با سوابقی مشخص و روشن فعالیت در جهت اصلاح و خدمت به نظام جمهوری اسلامی رد صلاحیت شدند و از طرف دیگر افرادی که خود از مسببان وضع موجود و ناکارآمدی‌ها هستند تایید شدند، شورای نگهبان را با این پرسش جدی روبرو می‌کند که آیا مشخصا بر اساس شرع و قانون رفتار می‌کند.

روند تایید یا رد کاندیدا نیاز به شفافیت بیشتر دارد

وی با بیان اینکه اظهار نظری درباره صحیح یا غلط بودن تایید صلاحیت‌ها نداریم، گفت: معتقدیم ادامه این روند غیرشفاف و پر ابهام بررسی صلاحیت کاندیدا، حتی در صورت انجام گرفتن بهترین عملکرد از سوی شورای نگهبان، متاسفانه آبروی نظام اسلامی را مورد خدشه قرار داده و اتهام سلیقه گرایی اعضای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها را زنده نگه می‌دارد.

جلالی با اشاره به اینکه در هر نظام حقوقی، تعیین شرایط لازم برای تصدی نمایندگی مجلس بر یک رشته مبانی استوار است، گفت: نظارت و بررسی وجود یا فقدان این شرایط در داوطلبان نمایندگی مجلس نیز براساس اصول و ضوابطی صورت می‌گیرد. حق حاکمیت صالحان بر جامعه و حق تعیین سرنوشت اجتماعی از جمله مهمترین مبانی حاکم بر تشخیص صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس بوده که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار گرفته است.

این فعال دانشجویی درباره شرایط تایید یا رد صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شرایط مدنظر برای انتخاب شوندگان مجلس شورای اسلامی، در مواد 28، 29، 30 قانون انتخابات احصا شده است. این شرایط با توجه به نوع و نحوه تشخیص به دو دسته کلی شرایط مادی یا صوری و شرایط ماهوی یا کیفی تقسیم شده است.

وی اضافه کرد: شرایط صوری شرایطی است که سهل الاحراز بوده و تشخیص آنها با استفاده از ابزارهای نوعی، عینی و محسوس، قابل ارزیابی و امکانپذیر است.

شورای نگهبان نباید نصیحت‌پذیر باشد

جلالی درباره شرایط ماهوی یادآور شد: در شرایطی که کاندیداها صعب الاحرازند و برای تشخیص آنها ابزار نوعی و عینی در نظر گرفته نشده است و بنا به اهمیت این شرایط در برخورداری فرد از وصف صالح بودن، قانونگذار با عدم مقید کردن راه‌های تشخیص و احراز این شرایط، در واقع به هر طریق معتبری که این شرایط برای مرجع تشخیص صلاحیت قابل تشخیص و احراز باشد، آن را معتبر شناخته است.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی اضافه کرد: شفافیتی بر متر و معیارهای سنجش این شاخص‌ها وجود ندارد و عملا در ادوار انتخاباتی مختلف این فضای ابهام برانگیز خود عامل دامن زدن به شبهاتی چون نصیحت پذیری شورای نگهبان از افراد و مجموعه‌ها و هم چنین سلیقه گرایی اعضای شورای نگهبان در احراز صلاحیت افراد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان باید با شفاف سازی چگونگی سنجش شرایطی چون اعلام وفاداری به اصل مترقی ولایت فقیه و قانون اساسی، اعتقاد و التزام عملی به اسلام و جمهوری اسلامی در جهت تنویر افکار عمومی قدم بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058194

وب گردی

وب گردی