رسانه ملی در اطلاع‌رسانی و مدیریت افکار عمومی کم‌کاری دارد

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: وقتی اطلاع‌رسانی و مدیریت افکار عمومی در رسانه‌ها از جمله رسانه ملی با اخلال و کم‌کاری روبرو می‌شود، بدیهی است که دشمنان کشور وارد جنگ رسانه‌ای و آشفته‌سازی اذهان عمومی در کشور شوند.

اکبر نصراللهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رفتار رسانه‌ها در اتفاقات اخیر کشور به‌ویژه حادثه سقوط هواپیما اظهار کرد: ارائه اطلاعات غلط از سوی مدیران کشوری و ساختار معیوب رسانه‌ای کشور به‌ویژه صداوسیما، فضای اعتماد عمومی نسبت به رسانه‌های ملی را به چالش کشیده و در شرایط سختی قرار داد.

وی افزود: رسانه‌های داخلی در اطلاع‌رسانی و مخابره بعضی از بحران‌ها و موضوعات طبقه‌بندی شده کشوری دارای محدودیت‌هایی هستند که کسب اطلاعات از مدیران رسمی و کشوری در چنین مواقعی ضروری است. البته این اقدام از سوی رسانه‌ها در مورد حادثه اخیر نیز انجام شد؛ ولی از آنجایی که اطلاعات واصله از مسئولان کشوری بسیار صریح و شفاف مطرح می‌شد، رسانه‌ها نیز لاجرم باید این اظهارات را قبول کرده و فرآیندهای رسانه‌ای را انجام می‌دادند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با اشاره به شرایط بسیار حساس کشور در طول یک هفته گذشته، بیان کرد: مسئولان و مدیران کشور باید اطلاعات دقیق و صادقی در اختیار رسانه‌ها قرار دهند؛ زیرا اهالی رسانه همواره امکان راستی‌آزمایی وقایع را ندارند و همان خط خبری را دنبال می‌کنند که مسئولان ارائه می‌دهند.

نصراللهی با بیان اینکه رسانه‌ها در وقوع بحران مسلماً مواضع مسئولان را مبنای خط خبری قرار دهند، عنوان کرد: اکنون با گذشت چند روز از واقعه سقوط هواپیما اصحاب رسانه مورد هجمه‌ قرار گرفته‌اند، درحالی که مسئولیت موج رسانه‌ای این رویداد متوجه مدیران و مسئولان امر است و نه رسانه‌ها. در حوزه پزشکی نیز این‌چنین است که اطلاعات و آزمایش‌های لازم در اختیار پزشک قرار می‌گیرد و سپس پزشک دست به جراحی می‌برد.

وی تشریح کرد: در چنین شرایطی مسئولان، مدیران و مراجع تخصصی سقوط و سوانح هواپیمایی با صراحت کامل گزارشاتی از نقص فنی هواپیما ارائه کردند و هیچ خبر و گزارشی از امکان حمله موشکی ایران در میان نبود؛ بنابراین نمی‌توان در چنین وضعیتی اهالی رسانه را مورد نقد جدی قرار داد، در حقیقت مدیران و مسئولانی که با ارائه اطلاعات غلط موجب وارد شدن خسارت به رسانه‌ها شده‌اند، باید پاسخگو باشند.

عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درباره خطای راهبردی صداوسیما در تهیه بخش‌های خبری و گفت‌وگو محور، تصریح کرد: کاپیتان شهبازی در پیامی که در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرده از تقطیع اظهاراتش در گفتگوی ویژه رسانه ملی از وی خبر داده است. صداوسیما می‌توانست در مقاطع قبل و بعد از وقوع حادثه عملکرد بهتری از خود به‌نمایش بگذارد ولی شاهد این بودیم که رسانه ملی کمترین درجه اهمیت را در بسته خبری ساعت 14 خود به این موضوع اختصاص داد و حتی این موضوع در سرفصل اخبار نیز قرار نگرفت.

نصراللهی اخبار مربوط به اطلاع‌رسانی سقوط هواپیما را در روز نخست حادثه بسیار ضعیف تلقی کرد و گفت: رسانه ملی می‌توانست از همان ساعات اول با ابراز همدردی با هم‌وطنان، استفاده از نوار مشکی و پیام‌های تسلیت شرایط عمومی و فضای رسانه‌ای را مدیریت کند. اعلام اعزای عمومی از سوی دولت نیز امری ضروری بود ولیکن علی‌رغم بی‌تدبیری دولت، رسانه ملی می‌توانست همراهی و همدلی بیشتری با داغدیدگان این حادثه داشته باشد.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی در پایان گفت: وقتی اطلاع‌رسانی و مدیریت افکار عمومی در رسانه‌ها از جمله رسانه ملی با اخلال و کم‌کاری روبرو می‌شود، بدیهی است که دشمنان کشور و کسانی که از خروش ملت در مراسم تشییع سردار شهید سلیمانی خشمگین و سرخورده شده بودند وارد جنگ رسانه‌ای و آشفته‌سازی اذهان عمومی ملت در داخل کشور شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058199

وب گردی

وب گردی