اطلاع‌رسانی به‌موقع خسارت جانی را در شهرستان دلگان کنترل کرد/ میزان بارندگی۲۶ برابرِ مدت مشابه در سال قبل

فرماندار شهرستان دلگان گفت: خسارت جانی با اطلاع‌رسانی به‌موقع توسط مسئولان مدیریت شد و بسیاری از مردم در مناطق پرحادثه منازل خود را تخلیه کردند.

مجتبی شجاعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات انجام شده در سیل اخیر استان سیستان‌و‌بلوچستان گفت: بعد از این که هواشناسی اخطار خود را مبنی بر ورود یک سامانه بارش‌زا از جنوب غربی استان اعلام کرد، ستاد بحران در شهرستان دلگان که پنجمین شهرستان بزرگ استان سیستان و بلوچستان است تشکیل شد. این ستاد از همان ابتدا، مبنای کار خود را اطلاع رسانی دقیق به مردم در راستای پیشگیری از حوادث گذاشت و اطلاع رسانی خوبی از سوی دهیاران و شوراها انجام شد.

شجاعی اضافه کرد: بارندگی عصر جمعه آغاز شد، 35 ساعت ادامه داشت و در این مدت در شهرستان دلگان 117 میلیمتر بارندگی داشتیم؛ این در حالی است که میانگین بارندگی در استان طی یک سال 113 میلیمتر بوده است. نکته دیگر این که امسال میزان بارندگی 26 برابر مدت مشابه در سال 97 بوده است.

فرماندار شهرستان دلگان اظهار کرد: بلافاصله بعد از بارندگی، بر اثر طغیان رودخانه‌های شهرستان‌های همجوار از جمله رودبار در استان کرمان و فنوج در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان دلگان دچار خسارت زیادی شد. دلگان کم ارتفاع ترین نقطه استان است؛ بنابراین از بارندگی در دیگر نقاط تاثیر‌پذیر است و شهرستان‌های دیگر به اندازه دلگان متاثر از بارندگی‌ها نیستند.

او با بیان این که بلافاصله بعد از طغیان رودخانه‌ها، چهار محور دلگان مسدود شد، اظهار کرد: در بارندگی حجم آب زیادی به شهرستان دلگان رسید و خسارت زیادی به بخش کشاورزی وارد شد. پیش بینی اولیه این است که 3500 مترمربع از اراضی صیفی جات و مزارع گندم آسیب جدی دیده و تعداد زیادی از احشام را آب برده است. از سوی دیگر به منازل مسکونی نیز آسیب جدی وارد شده؛ اما چون اطلاع‌رسانی خوب بوده است زمانی که این اتفاق افتاد کسی در منازل ساکن نبود.

شجاعی اضافه کرد: حدود 10 ساعت قبل از بارندگی تعداد زیادی از خانواده‌های عشایر خود را از نقاط دوردست به نقاط نزدیک منتقل کردیم تا امکان دسترسی به آن‌ها وجود داشته باشد. با این حال طی این بارندگی علی‌رغم خسارت زیاد مالی خسارت جانی نداشتیم.

او با اشاره به کمک ستاد مدیریت بحران شهرستان، کمک سپاه شهرستان، شهرداری و شورای اسلامی شهر گفت: بخشی از بلوار ورودی شهر را تخریب کرده و سیلاب را به مسیر رودخانه منتقل کردیم که این اقدام تا بخش زیادی از خسارت جلوگیری کرد.

فرماندار شهرستان در پایان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی طی این چند روز کمکی به شهرستان دلگان نداشته است و این در حالی است که این دانشگاه در شهرستان دلگان واحد دارد و ما در راه اندازی دانشگاه آزاد واحد دلگان کمک زیادی به مسئولان کردیم. البته شاید کمک‌های خود را به چابهار منتقل کرده باشند؛ اما هنوز هیچ کمکی به دلگان نرسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058205

وب گردی

وب گردی