دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان افتتاح شد

دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان افتتاح شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از لارستان، مراسم افتتاح دفتر تقریب مذاهب در واحد لارستان با حضور حجت الاسلام سیدحامد علم الهدی معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مولوی محمداسحق مدنی مشاور رئیس دانشگاه در امور اهل سنت، محمدکاظم کاوه پیشقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و علما و بزرگان شیعی و سنی لارستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهدی زارع رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان اظهار داشت: الحمد الله لارستان از دیرباز مرکز وحدت فرق اسلامی و الگوی بی بدیل اتحاد و انسجام منطقه ای بوده است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که دشمنان انقلاب و اسلام درصدد ضربه زدن به انقلاب و اسلام هستند، لارستان به عنوان مصداق کم نظیر وحدت اسلامی می تواند الگویی مناسب برای دیگر نقاط کشور و حتی جهان اسلام باشد.

زارع خاطرنشان کرد: ظرفیت های بسیار خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی لارستان وجود دارد و وجود مراکز آموزشی متعدد وابسته به این دانشگاه در مناطق شیعه نشین مانند گراش، بیرم و جویم و همچنین وجود مراکز اوز و خنج که برادران اهل سنت در آن مناطق ساکن هستند، باعث شده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاسیس دفتر تقریب مذاهب در این واحد دانشگاهی موافقت کند که این موضوع افتخار و موفقیتی ماندگار برای این واحد دانشگاهی است.

وی در پایان تاکید کرد: از طریق این دفتر می توان برنامه ها و کارگاه های آموزشی متعددی دایر و برای رشته هایی همچون فقه شافعی و دیگر رشته های تحصیلی مشابه در مقاطع مختلف اقدام کرد.

در ادامه، محمدکاظم کاوه پیشقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و واحد شیراز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع بزرگان شیعه و سنی منطقه لارستان، گفت: خوشحالم که دانشگاه آزد اسلامی لارستان به عنوان یکی از دانشگاه های بزرگ استان، پذیرای مهمانان بزرگواری از برادران شیعه و سنی است. وحدت اسلامی و حس همدلی و اخوت در این نشست واضح و آشکار است.

کاوه پیشقدم ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اتحاد در امت اسلام را عامل اعتلا و بزرگی امت اسلامی برشمرد و اختلاف بین امت اسلامی را عامل تشتت و ذلت مسلمانان دانست و افزود: اگر جامعه اسلامی به قرآن و ریسمان محکم الهی و پیامبر اکرم (ص) چنگ بزند، امت اسلامی به اعتلا و بزرگی دست خواهد یافت و این امر مهم جز با نزدیکی دلهای شیعیان و برادران اهل سنت مسیر نیست.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام سیدحامد علم الهدی معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن تشکر از برگزاری این نشست و همچنین تاسیس این دفتر در واحد لارستان، گفت: همه ما موظف هستیم در شرایط کنونی وحدت امت اسلامی را تقویت کرده و مانع نفوذ دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی در صفوف به هم فشرده امت اسلامی شویم.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی اظهار داشت: متاسفانه عده ای بدون توجه به مصالح امت اسلامی، اقداماتی می کنند که باعث خدشه در وحدت امت اسلامی می شود، اما حضور موثر طرفداران و منادیان وحدت امت اسلامی می تواند مانع این اقدامات شود.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر مقوله وحدت، گفت: تاکید همه مراجع و علمای دین بر وحدت امت اسلامی است و ما باید در راستای عملی کردن این دستورات اقدام کرده و فعالیت های مثمر ثمر بیشتری داشته باشیم.

وی ضمن تشکر از علمای حاضر در جلسه خاطر نشان کرد: خوشبختانه فضای لارستان به گونه ای است که اتحاد شیعه و سنی در آن کاملا مشهود است و این جلسه خود نشان دهنده این اتحاد و همبستگی و انسجامی است که در بین بزرگان اهل سنت و اهل تشییع وجود دارد.

در ادامه این جلسه، مولوی محمداسحق مدنی مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور اهل سنت طی سخنانی اظهار داشت: بزرگان ما از مقام معظم رهبری تا امام راحل همواره مدافع وحدت بوده اند. سردار شهید قاسم سلیمانی نیز یکی از مصادیقی است که وحدت امت اسلامی را در عرصه عمل پیاده کرد. شهید سلیمانی در زمانی که بنا به مسئولیت خود فعالیت های مجاهدانه ای در مناطق سیستان و بلوچستان داشت، با اخلاق خوب و با حسن سیرت، بسیاری از اشرار را مجبور به تسلیم و برگشت از خطای خود کرده و آنان را به اصلاح و پرهیز از خشونت هدایت می کرد.

اسحق مدنی ادامه داد: سردار سلیمانی در هر جا که ماموریت داشت، مظهر وحدت و همبستگی برای امت اسلامی و مردم بود و لازم است از این الگوی بی بدیل جهت تقویت اتحاد ملی استفاده شود.

مولوی اسحق مدنی با اشاره به اینکه انتظار می رود مسئولان تلاش کنند مانع تفرقه شوند، گفت: اختلافات فقهی امری کاملا طبیعی بوده و در بین مذاهب وجود دارد و باید آن را به رسمیت شناخت و نباید آن را به معنای دشمنی تفسیر کرده و عاملی جهت ایجاد حس نفرت تلقی شود.

شیخ صالح انصاری از علمای برجسته اهل سنت جنوب فارس در ادامه، ضمن تشکر از حضور علمای شیعه و سنی گفت: این توفیقی بسیار بزرگ برای دانشگاه آزاد اسلامی لارستان است که دفتر تقریب مذاهب در آن تاسیس می شود. تقریب و دوستی مذاهب اسلامی زمانی ایجاد می شود که جهالت از بین مردم رخت بربسته و علم و دانش جای آن را بگیرد.

وی ادامه داد: هرچقدر ما در گسترش علم و دانش تلاش کنیم، به همان اندازه می توانیم مانع اقدامات خشونت آمیز و نفرت پراکنی های بیهوده شویم.

شیخ صالح انصاری ضمن تشکر از حسن اعتماد مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به وی، گفت: امیدوارم بتوانم فعالیت های خود را در راستای تقریب مذاهب انجام داده و در حد توان در تقریب امت اسلامی که دو گرایش شیعه و سنی در آن وجود دارد، سهمی ایفا کنم.

وی ادامه داد: نباید امت واحده اسلامی را که دارای دو گرایش فکری است، به گونه ای ترسیم کنیم که احساس شود دو امت وجود دارد و انعکاس این مطلب و تفهیم این موضوع برای همگان لازم و ضروری است.

در پایان این مراسم، حکم انتصاب محمد رمضانی عضو هیات علمی این واحد به سمت ریاست تقریب مذاهب در واحد لارستان به وی اعطا شد و دفتر این مجموعه نیز با حضور اعضا افتتاح شد

کد خبر: 1058225

وب گردی

وب گردی