مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 24 دی

«ورود جهادی دانشگاه به سیستان و بلوچستان​، اعلام جدیدترین رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها و  پذیرش دانشجو در پردیس بین‌الملل دانشگاه تهران» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 24 دی به شرح زیر است:

ورود جهادی دانشگاه به سیستان و بلوچستان​

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، احمد صالحی‌آرا، رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از همان ابتدای اعلام شرایط بحرانی در استان سیستان‌وبلوچستان ارتباط مستقیمی را با سلطانعلی میر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان برقرار کردیم و دستور تشکیل قرارگاه جهادی صادر شد. البته باید به این مساله توجه ویژه شود که در تمامی واحدهای دانشگاهی در مراکز استان‌ها قرارگاه جهادی به صورت بالقوه وجود دارد، اما تنها در شرایط بحرانی، واحد دانشگاهی که در مرکز استان بحران‌زده وجود دارد، فعالیت قرارگاه جهادی را به‌صورت بالفعل درمی‌آورد.
او ادامه داد: در استان سیستان‌وبلوچستان نیز با توجه به اعلام شرایط بحرانی از سوی استانداری و فرمانداری شهرها پس از وقوع سیل، بلافاصله قرارگاه اصلی در مرکز استان به ریاست میر تشکیل شد و قرارگاه‌های فرعی نیز در شهرستان‌های مرتبط ازجمله چابهار به ریاست واحد چابهار تشکیل شده و اقدامات اولیه را انجام دادند.

رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طبق جلساتی که در تهران پیش از وقوع سیل داشتیم، به کلیه واحدهای این استان اعلام آماده‌باش داده شد و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگ‌ترین مراکز دانشگاهی در این استان محسوب می‌شود و در تمامی شهرستان‌ها واحد یا مرکز آموزشی دارد، توانستیم به‌سرعت تمامی واحدها را برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده آماده کنیم.

صالحی‌آرا با تاکید بر اینکه در کنار هماهنگی با تمامی واحدهای استان، بحث هماهنگی با ستاد بحران شهرستان‌ها را نیز داشتیم، اظهار کرد: قطعا زمانی که قرارگاه‌های فرعی در مناطق مختلف استان ایجاد می‌شود، نمی‌توانند اقدامات‌شان را بدون هماهنگی با ستاد بحران و فرمانداری‌ها انجام دهند، چراکه با این کار حتما موازی‌کاری صورت می‌گیرد و عملا قرارگاه‌ها نمی‌توانند کارآیی لازم را داشته باشند، به همین دلیل از همان ساعات اولیه ایجاد قرارگاه‌های جهادی فرعی هماهنگی با ستادهای بحران و فرمانداری‌ها را نیز داشتیم.

وی بیان کرد: در حوزه ایجاد آمادگی‌های لازم در واحدها و پردیس‌هایمان نیز شاهد لغو امتحانات بودیم و درحالی که امروز در ایام امتحانات دانشجویی قرار داریم، اما در شهرستان‌هایی که دچار بحران شده بودند، امتحانات لغو شده است. از طرف دیگر نیز گروه‌های جهادی را برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده آماده کردیم و دانشجویان ما در سطح واحدهایی که امکان ایجاد گروه‌های جهادی در آن وجود دارد، اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه بسیج دانشجویی این دانشگاه در سطح استان سیستان‌وبلوچستان برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی کرده و حتی فراخوانی را نیز برای این مهم منتشر کرده است، تصریح کرد: آمادگی برای اسکان مردم سیل‌زده از دیگر اقداماتی است که آن را انجام داده‌ایم و با توجه به اینکه آبگرفتگی در برخی نقاط از استان بسیار سنگین بوده و برخی راه‌های ارتباطی قطع شده، تمامی واحدهای ما در حوزه اسکان موقت مردم اعلام آمادگی کرده‌اند و درصورت لزوم حتما در این حوزه ورود خواهند کرد.

اعلام جدیدترین رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها

در این عنوان روزنامه فرهیختگان، سری سوم رشته‌های جدید برای مرحله تمدید پذیرش در رشته‌های تحصیلی صرفاً با سوابق تحصیلی دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام‌نور، غیرانتفاعی، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در آزمون سراسری اعلام شد.

به دنبال انتشار اطلاعیه‌های ۲۷ آبان و ۱۹ آذر درباره مرحله تمدید پذیرش رشته‌های تحصیلی صرفاً با سوابق تحصیلی آزمون سراسری، داوطلبان واجد شرایط علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های تحصیلی می‌توانند رشته‌های جدید را انتخاب کنند. با توجه به اعلام برخی رشته‌های جدید در اطلاعیه‌های قبلی برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، علاقه‌مندان می‌توانند با مشخص کردن رشته و موسسه آموزش عالی موردعلاقه خود، با همراه داشتن مدارک و موارد اعلام‌شده در اطلاعیه ۲۷ آبان حداکثر تا ۳۰ دی‌ماه به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی محل پذیرش رشته مورد تقاضا مراجعه کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 24 دی به شرح زیر است:

پذیرش دانشجو در پردیس بین‌الملل دانشگاه تهران

این عنوان روزنامه آفرینش از پذیرش دانشجو در پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران برای نیم‌سال دوم تحصیلی حکایت دارد. معاونت علمی پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران اعلام کرد: بر اساس اطلاعیه‌ سازمان سنجش آموزش کشور، پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران برای نیم‌سال دوم تحصیلی، در مقطع کارشناسی و از طریق بررسی سوابق تحصیلی در رشته‌های مهندسی صنایع، طراحی صنعتی، مدیریت مالی، حقوق، مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع، دانشجو می‌پذیرد.

داوطلبان می‌توانند با همراه‌داشتن مدارک اعلام‌شده در اطلاعیه‌های سازمان سنجش آموزش کشور، حداکثر تا دوشنبه 30 دی‌ماه به پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران مراجعه کنند. اطلاعات و آگاهی‌بخشی بیشتر در وبگاه دانشگاه تهران و وبگاه پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران ‌و نشانی الکترونیکی kish@ut.ac.ir موجود است.

تدریس زبان و ادبیات فارسی در 3 دانشگاه بزرگ بنگلادش

سفیر بنگلادش در ایران در این عنوان روزنامه فرهیختگان از تدریس زبان و ادبیات فارسی در 3 دانشگاه بزرگ بنگلادش خبر داد. منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با گوسال اعظم سارکار سفیر بنگلادش در ایران دیدار کرد. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود 37 دانشجوی در حال تحصیل از بنگلادش داریم، گفت: این تعداد می‌تواند در آینده بیشتر نیز شود. رفت‌وآمد استادان دانشگاهی بهترین راه ارتباط فرهنگی بین کشورها است. علاوه بر آن، رفت‌وآمد دانشجوها نیز بسیار مهم است. خوشحالیم که میزبان تعدادی دانشجوی بنگلادشی در ایران هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پارک‌های علم و فناوری می‌توانند شروع خوبی برای توسعه کشور بر مبنای تکنولوژی باشند. علاقه‌مندیم تجربیات خود را درزمینه علوم و فناوری با کشورهای دوست و برادر و کشورهای اسلامی درحال‌توسعه به اشتراک بگذاریم.این همکاری‌ها بدون شک منافع مشترکی را به همراه خواهد داشت. دانشگاه‌های ما در ذیل برنامه‌های کلان وزارت علوم در مسیر برقراری ارتباط بین‌المللی تلاش می‌کنند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم. ارتباط مستقیم دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های بنگلادش موجب تسریع همکاری‌های علمی بین دو کشور خواهد شد.

غلامی با اشاره به دانشگاه‌های بین‌المللی برای همکاری‌های علمی گفت: دانشگاه D8 دانشگاهی جوان به شمار می‌رود و به‌تازگی در حال معرفی خود است. در جلسه‌ای که در ماه می سال 2019 با وزیر آموزش عالی بنگلادش داشتیم، درباره این همکاری‌ها صحبت شد. دانشگاه D8 می‌تواند مرکز علمی مشترکی برای همکاری‌های علمی گسترده و بین‌المللی باشد، این دانشگاه می‌تواند سهم بزرگی را در همکاری‌های علمی بین‌المللی به‌خصوص با کشورهای دوستی همچون بنگلادش داشته باشد.

گوسال اعظم سارکار، سفیر بنگلادش در ایران نیز گفت: هم‌اکنون در 3 دانشگاه بزرگ بنگلادش رشته زبان و ادبیات فارسی در حال تدریس است. ما از حضور این رشته در این دانشگاه‌ها بسیار خوشحالیم و از آن حمایت می‌کنیم. دانشجویان بنگلادشی در ایران می‌توانند سفیران فرهنگی آینده باشند و نقش مؤثری در ارتباط بین 2 کشور بازی کنند. این سفیران می‌توانند در توسعه ارتباطات همه‌جانبه علمی و فرهنگی مؤثر باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058231

وب گردی

وب گردی