گسترش فرهنگ قرآن و عترت یکی از وظایف دانشگاه اسلامی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم توجه دانشگاه‌ها به تربیت جوانان و آشنایی آنها با تجربه‌های تاریخی تأکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) که صبح امروز در سالن همایش‌های بین المللی امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد، با تسلیت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و تعدادی از هموطنان در سانحه هواپیمای اوکراینی، اظهار داشت: سردار سلیمانی بحق سردار دلها و خادم حریم اهل بیت (ع) بود که به دست اشق الاشقیا در سرزمین عراق به شهادت رسید.

وی افزود: این شهادت از طرفی تسلیت دارد که یک مرد خدا از بین ما رفت، اما جای سرور و تبریک است که باعث رویش‌هایی شد که مثل همیشه مردم را به صحنه آورد و همچون شهادت شهیدان بهشتی، مطهری، رجایی و باهنر نه تنها خللی در راه انقلاب ایجاد نکرد، بلکه با آثار و برکاتی که داشت، حرکت انقلاب را شتابان‌تر کرد.

دکتر طهرانچی با اشاره به حضور 25 میلیونی در مراسم‌های تشییع پیکر شهید سلیمانی و یاران ایشان، گفت: این حضور و اتحاد و پس از آن انتقامجویی از هژمونی غرب، ترس بزرگی به دل دشمنان انداخت که جای شکرگذاری دارد. متأسفانه حادثه‌ای هم اتفاق افتاد که بی‌شک مقصر اول آن آمریکای جنایتکار است که فضایی این چنین فراهم کرد و این غم هم به جنایات گذشته این دیو پلید افزوده شد. همانطور که آمریکا 270 مسافر هواپیمای ایران را در خلیج فارس غرق در خون کرد، در این مورد هم فضایی فراهم کرد که نتیجه آن حادثه تلخ شهادت هموطنانمان و اتباع کشورهای دیگر بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به نقش تربیتی دانشگاه، اظهار داشت: بی‌شک دانشگاه نیازمند معارف اهل بیت (ع) است. اگر می‌خواهیم دانشگاهی داشته باشیم که سند دانشگاه اسلامی بر آن حاکم باشد، باید از معارف اهل بیت (ع) در نظام فرهنگی و تربیتی بهره ببریم. ارتقا و گسترش فرهنگ قرآن و عترت یکی از وظایف دانشگاه اسلامی است که در این مسیر نیازمند تعمق و کارهای بنیادین همچون برگزاری این کنگره هستیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از نکات انحرافی که در کشور با آن مواجه هستیم، این است که زمانی که دانشگاه را به غلط از غرب وارد کردیم، ترجمه اشتباهی از لغت education داشتیم که آن را به «آموزش عالی» تقلیل دادیم و عملاً هویت تربیت را از آن بیرون کشیدیم. این کار تحریف بنیان دانشگاه بود، چرا که حتی دانشگاه‌های غربی نیز تعلیم و تربیت را در کنار هم دارند و در نهاد علم تربیت به عنوان اصل مطرح است و متأسفانه دانشگاه در کشور ما که نگاه تربیتی باید برای رشد نسل جوان مورد توجه قرار می‌گرفت، به نهاد صرفاً آموزشی تقلیل یافت و «چگونگی»ها به بحث بدون ریشه آموزش که در آن تربیت وجود ندارد، کاسته شد، در حالی که باید الگوهای جامع «چیستی»، «مبانی» و «چگونگی» با هم دیده شود.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه تربیت در دانشگاه ابعاد «فردی و اجتماعی»، «دانش» و «مهارت و کارآمدی» دارد، گفت: غرب به دانشگاه‌های خود نگاهی جدی از منظر تربیت اجتماعی دارد و دارای الگوست، اما در کشور ما تربیت اجتماعی را صرفاً به صورت وارداتی از غرب اقتباس کردیم و مدلی برای آن نداشتیم. نتیجه این شد که اگر بخواهیم تربیت اجتماعی داشته باشیم، باید اپوزیسیون شد و مبانی تفکر جوان را مخالف با اسلام، دین و حرکت متنی مردم شکل داد. این القایی است که متأسفانه در بنیانگذاری غلط آموزش عالی از سوی دگراندیشان مورد توجه قرار گرفت و حتی این افراد هنوز دانشگاه را به عنوان توسعه‌دهنده ایران مدرنیته در جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنند و گاهی صاحب نفوذ نیز هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تربیت در دانشگاه باید در ساحت‌های چندگانه مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: تربیت شامل شش ساحت «علمی، فناوری و نوآوری»، «اقتصادی و حرفه‌ای»، «زیبایی‌شناختی و هنری»، «تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی»، «اجتماعی و تمدنی» و «زیستی و بدنی» است که باید به همه ابعاد آن توجه شود. این غفلت ماست که جوانان به عنوان پیش‌برنده نظام، آن‌طور که شایسته است و با توجه به هویت ملی او، تربیت نمی‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به نامه 31 نهج‌البلاغه، گفت: این نامه بسیار ذی‌قیمت است و می‌شود به عنوان مبانی تعلیم و تربیت به آن توجه کرد. امیرالمومنین (ع) در این نامه می‌فرمایند: «دل جوان همچون زمین کشت‌نشده است و هرچه در آن افکنند می‌پذیرد، من نیز پیش از آنکه دلت سخت و خردت مشغول شود به ادب‌ آموزیت پرداختم تا با اندیشه استوار در کارها به امری روی آوری که مردمان کارآزموده‌تر از طلب و آزمودن آن بی‌نیاز ساخته‌اند.» در این نامه، توجه به زمان تربیت مورد تأکید قرار گرفته است، چرا که اگر به‌موقع اقدام به تربیت جوان نکنیم، دل و خِرد او به انحصار دیگران در می‌آید و به همین دلیل است که زمان‌شناسی در اسلام همواره مورد تأکید قرار داشته است.

وی ادامه داد: اگر به دوران تربیت جوان نگاه کنیم، دانشگاه در حلقه تربیتی هفت ساله سوم قرار دارد، بنابراین دوره کارشناسی در دانشگاه، دوره‌ای تربیتی است، اما متأسفانه در آموزش عالی نسبت به تربیت غفلت شده و ضربه‌ای که در این مقطع می‌خوریم، از غفلت در آموزش عالی است، چرا که به تربیت اجتماعی و معیشتی جوانان توجه نداریم و جوان را برای حضور در اجتماع تربیت نمی‌کنیم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: غفلت نسبت به بحث‌های بین نسلی، انتقال تجربه‌ها، بررسی و تحلیل تاریخ و استفاده از تجربه‌های تاریخی و تربیت به عنوان وظیفه پدر و... از دیگر موضوعات مطرح‌شده در نامه 31 نهج‌البلاغه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به لزوم درک وقایع تاریخی و استفاده از تجربه‌های آن، گفت: برای داشتن فردایی بهتر، باید گذشته را درک کرد. آمریکا از 28 مرداد 1332 تاکنون با ملت ما دشمنی می‌کند و این عیب دانشگاه‌هاست که نتوانستند تجربه دشمنی آمریکا را به نسل جوان منتقل کنند. آمریکایی‌ها هواپیمای مسافربری ما را مورد حمله قرار دادند و اعلام کردند که خطا بود، اما به فرد خطاکار مدال دادند. این در حالی است که زمانی که جمهوری اسلامی ایران خطا می‌کند، در مقابل مردم از خطای خود عذرخواهی می‌کند و این یک تاریخ و روایت مربوط به دو حادثه است و تجربه‌ای است که برای اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران به نسل جوان، کافی است. مقصر ما هستیم که به تجربه تاریخی توجه نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه تربیت در محیط دانشگاه یک وظیفه است و نه یک مستحب، اظهار داشت: شفیق بودن یکی از ارکان تربیت است، چرا که نمی‌شود با عتاب و خطاب و کمیته‌های انضباطی تربیت را انجام داد. جوان امروز ما در معرض شدید شبهات قرار دارد و باید با برنامه‌محور بودن آموزش و توجه به آموزش‌های قرآن، عقاید، احکام و علم نافع به اعتقادات جوانان توجه داشت.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: آزاداندیشی و حر و بنده خدا بودن، در تربیت‌پذیری بسیار مهم است. متأسفانه دانشگاه‌های ما نسبت به کسب درآمد و آینده نسل جوان توجه کافی نداشته‌اند و نتیجه آن شد که شغل و تحصیل برای درآمد، محور شد، چرا که تربیت اقتصادی و معیشتی در دانشگاه وجود نداشت.

دکتر طهرانچی بر تفکر و گفتار سنجیده تأکید کرد و گفت: متأسفانه اکنون شاهد هستیم که بسیاری از افراد بدون تفکر می‌نویسند و مطالب خود را عرضه می‌کنند. با این رویکرد، پرگویی به عنوان الگوی تربیتی به نسل جوان القا می‌شود که باید دانسته یا ندانسته بنویسد، این در حالی است که اندیشه باید به عنوان مبنای بصیرت مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به عزت‌مندی و اصول مدیریتی و ملاحظات خویشاندی را از دیگر موضوعات مطرح شده در نامه 31 امیرالمومنین (ع) عنوان کرد و با اشاره به خطبه 168 نهج‌البلاغه، اظهار داشت: جوانان به ویژه دانشگاهیان باید به قرآن، نهج‌البلاغه، کلام و سیره اهل بیت (ع) توجه داشته باشند همانطور که خطبه 168 نهج‌البلاغه به رنگ پرهای طاووس اشاره دارد که این اشاره منجر به نوشتن مقاله توسط چینی‌ها و چاپ آن در سال 2005 در مجله نیچر شد. اگر ما زودتر به این موضوع توجه داشتیم، می‌توانستیم با استناد به این خطبه، به نانوساختار و بلورهای فتونی و نانومتریک بپردازیم.

در این مراسم که با حضور آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ربانی امام جمعه خوراسگان و جمعی از مسئولان و شخصیت‌های علمی، حوزوی و دانشگاهی استان اصفهان برگزار شد، از دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر به عمل آمد.

پایان پیام/

کد خبر: 1058405

وب گردی

وب گردی