گردش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی پارک‌های علم و فناوری کشور

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سی و دومین نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاه‌های سراسر کشور، از گردش مالی۱۰ هزارمیلیارد تومانی پارک‌های علم و فناوری کشور خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مهدی کشمیری مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، ارائه ساختارهای اجرایی پیشنهادی در توسعه کارآفرینی، فناوری و نوآوری در مراکز دانشگاهی و پژوهشی، ارائه برنامه گرنت فناوری، خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی، مجوز هیئت امنا برای توسعه همکاری پارک‌ها و دانشگاه‌ها را از جمله محورهای سی و دومین نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور بیان کرد.

وی مخاطبان برنامه گرنت فناوری را فناوران و نوآوران فعال در دانشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی خواند و گفت: حمایت از انجام پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی با محتوای فناورانه و قابل تجاری‌سازی(گرنت جوانه)، حمایت از فعالیت‌های تحقیقاتی با محتوای قابل تجاری‌سازی اعضای هیئت علمی در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی(گرنت شکوفایی)، حمایت از فعالیت‌های شتابدهی و رشد شرکت‌های رویشی نوپا(گرنت رشد) محتوای برنامه گرنت فناوری هستند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، ایجاد زیر ساخت‌های مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از نکات مثبت در حوزه کسب و کار نوآورانه دانست و افزود: بر این اساس، یکی از دغدغه‌های جدی ما پر رنگ کردن حوزه فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است؛ چرا که امروزه شاهدیم که تصور عموم بر این است که پارک‌های فناوری مجموعه‌های جدای از دانشگاه‌ها هستند.

کشمیری در ادامه صحبت‌های خود، گردش مالی ۴۳ پارک علم و فناوری ایجاد شده در کشور را ۱۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: یکی از چالش‌های اساسی در حوزه پارک‌های علم و فناوری، عدم اختصاص کامل اعتبارات است، ضمن آن که در لایحه بودجه سال جاری اعتبارات این پارک‌ها تنها ۶ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور، افزود: اخیراً وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز نسبت به راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری وارد شده است. تعامل عناصر فعال در این اکوسیستم یکی دیگر از دغدغه‌های جدی ما در وزارت علوم است که خوشبختانه در این دوره از مدیریت وزارت علوم علاوه بر توجه به همگرایی و هم راستایی، ارتباط مطلوبی میان وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است.

در ادامه دهبیدی پور، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف به مرور روند توسعه زیست بوم نوآوری شریف که در ۲۰ سال اخیر در دانشگاه رخ داده است پرداخت.

وی، نهادهای ایجاد شده را مبتنی بر نیازهای موجود دانست و گفت: برای پایداری باید توسعه نهادی داشت.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در ادامه تصریح کرد: پارک علم و فناوری شریف با هدف مدیریت و ساماندهی زیست بوم نوآوری دانشگاه در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد. مخاطبان این مجموعه شرکت‌های نوپا، شرکت‌های رشد یافته، دفاتر نوآوری، تأمین کنندگان خدمات و استارتاپ‌ها هستند.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پارک علم و فناوری شریف را در کنار پذیرش و ارائه خدمات به واحدهای فناور، هویت‌بخشی به توسعه زیست بوم شکل گرفته در مجاورت دانشگاه صنعتی شریف دانست.

دهبیدی در ادامه گفت: ناحیه نوآوری شریف در سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و موجب شتاب‌بخشی به روند شکل‌گیری و رشد کمی و کیفی شرکت‌های نوآور در این ناحیه شده است.

گفتنی است در پایان شرکت کنندگان در این نشست از ناحیه نوآوری شریف بازدید کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058442

وب گردی

وب گردی