درمان قطعی دیسک کمر

درمان قطعی دیسک کمر سوالی است که هنوز بسیاری از بیماران در جستجوی پاسخ آن هستند و پارگی دیسک کمر موضوعی است که در مورد آن اظهارنظرهای مختلفی شده و شاید برخی حتی مدعی شوند که همه چیز را در مورد عوامل و علل آن بدانند ولی درمان قطعی دیسک کمر دارای زوایای پنهان و ناشناخته زیادی است که باید به طور کامل به آن پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیور، آیا می دانستید اگر از هر 4 نفر که هیچ درد و نشانه ای از دیسک ندارند، ام آر ای گرفته شود یک نفر دچار فتق دیسک است؟ آیا سیگار کشیدن باعث دیسک کمر می شود؟ آیا 40 سالگی اوج دچار شدن به این عارضه است؟ رابطه دیسک با بی اختیاری در ادرار و مدفوع چیست؟ دیسک همان سیاتیک است و آیا می توان بدون جراحی، دیسک را به شکل خانگی درمان کرد؟ و آیا برای دیسک کمر درمان قطعی و بدون عوارض وجود دارد؟ همه این سوالات باعث شد تا با دکتر مهران مرادی جراح مغز، اعصاب و ستون فقرات گفت و گوی متفاوتی را انجام دهیم.


آیا سیگار کشیدن و سن 40 سالگی رابطه ای با دیسک کمر دارد؟


اینکه یک سن خاص را عامل دچار شدن به دیسک بدانیم صحیح نیست ولی می توان گفت که سن شایع پارگی دیسک بین 35 تا 50 سال است و مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان می تواند در کنار وجود نقص ژنتیکی این امر را تا حد زیادی تشدید کند چون ماده غالب که در نوکلئوس ژلاتینی در دیسک کمر قرار دارد توسط آنولوس محکم محافظت می‌کردند در افرادی که ضعف آنولوس به علت جهش ژنتیکی دارند مصرف دخانیات و وجود نیکوتین در خون باعث تشدید ضعف آنولوس و به دنبال آن پارگی و خروج ماده ژلاتینی نوکلئوس میشود.


این جمله که می گویند دیسک کمر ارثی است پایه علمی دارد؟


تا حدود زیادی درست است، ژنتیک عامل اصلی پارگی دیسک کمر است، عواملی نظیر سیگار کشیدن، فعالیتهای شدید، رانندگی و نشستن طولانی مدت در ایجاد پارگی دیسک موثر است ولی اصلی ترین عامل در پارگی دیسک، نقص ژنتیکی محتوای دیسک است به این معنی که ساختار دیسک به صورت ژنتیکی ضعیف بوده و به دنبال فعالیت غیرعادی پاره می شود در صورتی که در یک فرد سالم با همان میزان فعالیت دیسک پاره نخواهد شد. غالب بیماران مبتلا به پارگی دیسک سابقه خانوادگی مثبت دارند، علاوه بر آن بسیاری از بیماران با وزن ایده آل به طور خود به خود و بدون هیچگونه فعالیتی دچار پارگی دیسک می شوند که همه این موارد تایید کننده نقص ژنتیک به عنوان علت اصلی در پارگی دیسک بین مهره ای است.


آیا تنها راه تشخیص پارگی دیسک کمر انجام (MRI)است؟

جالب است بدانید اگر از هر ۴ فرد نرمال که هیچ درد و علائمی ندارند ام آر آی کمر انجام شود بی شک یکی از آنها دچار پارگی دیسک بدون علامت هستند! پس اصرار به انجام ام آر آی فقط باعث نگرانی بیشتر بیمار می شود به طور کلی پزشک زمانی انجام ام آر آی را لازم می داند که شک دارد بیمار نیاز به جراحی دارد و یا نه. اغلب زمانی (MRI) در خواست می شود که بیمار با وجود دارو همچنان دچار درد طولانی است و یا نقص عصبی در معاینه وجود دارد.


اگر فتق دیسک می تواند بدون علائم و درد باشد پس چه زمانی می توان آن را جدی گرفت؟

پارگی دیسک کمر، به طور حتم کمر درد به همراه علائم ارجاعی در اندام تحتانی را به همراه دارد اما کمر درد شدید نیز به تنهایی می تواند به دلیل گرفتگی عضلانی یا بیماری مفاصل کمر (فاست) باشد. باید توجه داشت که فتق دیسک گاهی با هیچ گونه علائمی همراه نیست، اما گاهی به درد موضعی در سطح مهره های درگیر دامن می زند. اگر فتق دیسک به اندازه کافی بزرگ باشد، بافت دیسک به عصب های نخاعی مجاوری که در سطح برجستگی دیسک از ستون فقرات خارج می شود، فشار می آورد در نتیجه دردی انفجاری در حوزه عصب مربوطه شروع می شود که اغلب در یک سمت بدن حس می شود برای مثال پارگی دیسک بین مهره های چهارم و پنجم پایین کمر باعث بروز دردی انفجاری در پایین باسن می شود که رو به پایین تا ران و پایین پا منتشر می شود. این عارضه بیشتر با بی حسی، ضعف و گزگز پا همراه است. درد بیشتر هنگام ایستادن، تشدید و هنگام دراز کشیدن، آرام می شود. این نوع ناراحتی دیسک در اصطلاح تحت فشار قرار گرفتن عصب نیز گفته می شود. اگر فتق دیسک مربوط به مهره های گردنی باشد، درد در یک بازو شعله ور می شود و پارگی فتق دیسک گردن با گرفتگی و سفتی عضلات گردن نیز همراه است. اما اگر فتق دیسک بسیار بزرگ باشد، برجستگی دیسک به عصب های نخاعی هر دو سمت بدن فشار می آورد، در نتیجه درد شدیدی رو به پایین در یک یا هر دو پا منتشر می شود. همچنین بیمار از ضعف عضلانی پایین تنه و حتی بی اختیاری ادرار و مدفوع رنج می برد به این عارضه سندرم "کودا اکوینا" گفته می شود که بیمار باید به سرعت جراحی شود.


آیا پارگی دیسک کمر همان سیاتیک است؟

بسیاری از بیماران سیاتیک را رگ یا یک بیماری می دانند باید گفت که سیاتیک عصب است که از مجموع ریشه های عصبی لومبار تحتانی منشا گرفته از لگن به پشت ران پا، ساق و در نهایت به انگشتان می رسد بنابراین به دنبال پارگی دیسک و فشار روی یکی از ریشه های تشکیل دهنده سیاتیک درد انتشاری در تمام مسیر عصب ایجاد می شود باید توجه داشت که این درد می تواند همراه با بی حسی یا ضعف در اندام های تحتانی همراه باشد.


درمان قطعی دیسک کمر آن هم به صورت درمان خانگی وجود دارد؟

بله، موثرترین درمان دیسک کمر در فاز حاد، استراحت نسبی به مدت 48 تا 72 ساعت به همراه مصرف داروهای ضد التهاب است نکته قابل توجه اینکه ۸۰ درصد موارد پارگی دیسک کمر با این روش ساده بهبود می یابد ولی اگر استراحت طولانی تر از 72 ساعت باشد ماهیچه های کمر دچار ضعف عضلانی شده و روند درد را نه تنها بهتر نمی کند بلکه باعث تشدید درد می شود اگر با وجود استراحت اندازه و دارو درد کاهش نیافت و بیش از دو هفته تغییری پدید نیامد درآن صورت بیمار باید آماده جراحی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058450

وب گردی

وب گردی