فرصت‌های شغلی رشته مهندسی شیمی چیست؟

مدیر گروه شیمی و صنایع شیمیایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری با بیان اینکه همه صنایع به طریقی با علم شیمی مرتبط هستند، اهمیت تحصیل و فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی این رشته را تشریح کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از شهرری، اشرف‌السادات شاه‌ولایتی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) درباره اهمیت تحصیل در رشته شیمی و معرفی گروه شیمی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری اظهار کرد: اهمیت تحصیل در رشته شیمی و صنایع شیمیایی با توجه به غنی‌بودن کشور ایران از لحاظ منابع اولیه نفت، پتروشیمی و فرآورده‌های آن، وضعیت تحریم کشور و لزوم استفاده از تولیدات داخلی، اهمیت راه‌اندازی و انجام طرح‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها، اولویت اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی و رسیدن به خودکفایی، روز به روز افزایش می‌یابد.

وی افزود: در ارتباط با رشته شیمی می‌توانم بدون اغراق عرض کنم هیچ صنعتی در دنیا وجود ندارد که بی‌ربط با شیمی باشد و اگر به اطراف خودمان نگاه کنیم از پوشاک و خوراک گرفته تا دارو و درمان و غیره، همه و همه به طریقی با علم شیمی مرتبط هستند.

دانشیار گروه شیمی و عضو هیئت علمی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری افزود: رشته شیمی می‌تواند به تنهایی یا در کنار رشته‌های زیست‌شناسی، کشاورزی، مکانیک، عمران، نساجی، صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع آرایشی و بهداشتی بسیاری از مشکلات صنعت و جامعه را حل کند و باعث اشتغال‌زایی شود.

شاه‌ولایتی خاطرنشان کرد: در واقع دانشجویان این رشته با آموزش مدون و هدفمند، راه‌های کسب درآمد و خوداشتغالی و نحوه بهره‌وری از منابع شیمیایی را فرا خواهند گرفت و فارغ‌التحصیلان این رشته نیز در صورت تصمیم به ادامه تحصیل در داخل و یا خارج کشور از شرایط و موقعیت‌های ویژه‌ای برخوردار خواهند شد.

وی، شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی فیزیک و شیمی معدنی را شاخه‌های اصلی رشته شیمی عنوان کرد که زیرشاخه‌هایی مانند نانو شیمی، شیمی دارویی، فیتو شیمی، بیو شیمی ، فتو شیمی، شیمی محاسباتی، شیمی گیاهان دارویی، پلیمر و شیمی رنگ و شیمی مواد غذایی را نیز دربرمی‌گیرند.

مدیر گروه شیمی و صنایع شیمیایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری درباره امتیازها و فرصت‌های دانش‌آموختگان این رشته گفت: دانش‌آموختگان رشته شیمی قادر به استخدام در کارخانجات تولید مواد آرایشی و بهداشتی، دارویی، رنگ و رزین، لعاب، نساجی، شوینده‌ها، فرآورده‌های نفتی، پالایشگاه، چرم، پلیمر، پلاستیک، لاستیک، کود و سموم شیمیایی، آبکاری، صنایع پوششی، صنایع غذایی، آب و فاضلاب، تصفیه آب و پساب، صنایع شیلات و سایر صنایع مرتبط هستند.

شاه‌ولایتی ادامه داد: دانش‌آموختگان رشته شیمی می‌توانند در زمینه‌های تدریس شیمی در دبیرستان، آموزشگاه‌ها، به‌عنوان پژوهشگر در مراکز تحقیقاتی و بخش تحقیق و توسعه (R&D) کارخانجات و کارشناس در آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت کارخانجات تولیدی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مشغول به‌کار شوند.

وی خاطرنشان کرد: افزون بر این، شیمی یکی از رشته‌هایی است که فارغ‌التحصیلان آن به‌سادگی می‌توانند کسب‌وکارهای کوچک و پردرآمد راه‌اندازی کنند. تولیداتی از قبیل واکس، کرم‌های آرایشی و بهداشتی، رنگ، رزین‌ها، ضد یخ، حلال‌ها، شوینده‌ها و... با سرمایه اندک قابل راه‌اندازی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری درباره گروه شیمی این دانشگاه نیز گفت: گروه شیمی واحد یادگار امام که بیش از ۳۰ سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد، دارای ۲۶ عضو هیئت علمی و امکانات آموزشی و آزمایشگاهی گسترده بوده و آماده پذیرش دانشجو از مقطع کاردانی تا دکتری تخصصی در رشته‌های شیمی و صنایع شیمیایی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058506

وب گردی

وب گردی