وضعیت کنونی را کسانی ساخته‌اند که برای رفتن به مجلس یقه پاره می‌کنند

یک جامعه‌شناس و فعال در حوزه اقتصاد سیاسی با حضور در برنامه تلویزیونی «شب معماری» گفت: ما با بی عدالتی فضایی روبه‌رو هستیم، یعنی در این کشور هم منطقه فرشته داریم، هم زعفرانیه و هم دروازه غار. از سوی دیگر شاهد ایران مال و در مقابلش کپرهای سیستان و بلوچستان هستیم و این وضعیت را همین دوستانی ساخته‌اند که الان یقه پاره می‌کنند که وارد مجلس شوند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، بیست و دومین قسمت از برنامه «شب معماری» شب گذشته با موضوع «حاشیه‌نشینی و بحران‌های پیرامون آن» با حضور امیر خراسانی، پژوهشگر جامعه شناسی و فعال در حوزه اقتصاد سیاسی روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.

مبارزه با استمعار زمانی معنا دارد که بتوانیم با استعمارگران داخلی مبارزه کنیم

خراسانی‌زاده در این برنامه گفت: در 10 روز گذشته دو اتفاق مهم در کشور رخ داد و مردم بعد از ترور سردار سلیمانی متوجه شدند که ما در یک جنگ عجیب و غریب با استعمار جهانی هستیم. چرا که دقیقا در ایام سوگواری برای شهادت سردار، شهرداری منطقه 2 تهران دره فرحزاد را از نخاله‌ها و افراد بی خانمان تخلیه کرد و این دو صحنه وضعیت کل کشور را نشان می دهد. به عبارت دیگر ما آنطرف مرزها با استعمار می جنگیم، در حالی که استعمار در قلب شهرهای ما رسوخ کرده است.

او ادامه داد: الان بیش از 20 میلیون نفر از جمعیت ایران بدمسکن هستند به این معنی که یا در بافت فرسوده زندگی می کنند و یا حاشیه نشین هستند. امروزه 700 هزار نفر از جمعیت ایران در واحدهای 50 متری زندگی می کنند، در حالی که اکثر آنها خانوارهای 4 نفره هستند و ما با یک پدیده چند لایه روبه رو هستیم که محصول 30 سال نظام شهرسازی، مدیریت شهری و مسکن در ایران است.

این پژوهشگر جامعه شناسی تصریح کرد: حتما باید هواپیمایی در کشور سقوط کند تا دنبال مقصر بگردیم؟ الان یک سوم جمعیت ما در حاشیه نشینی و فقر زندگی می کنند و به تحصیل، ازدواج، رفاه و ... دسترسی ندارند ولی هیچ کس پاسخگوی این وضعیت نیست.

خراسانی‌زاده بیان داشت: یکی از دلایل استعفای آخوندی، وزیر مسکن این بود که رئیس جمهور اجازه نمی دهد بازار کار خودش را انجام دهد، متاسفانه از نگاه این افراد، اصلا جامعه ای به اسم ایران وجود ندارد، مردم در جنگلی زندگی می کند که هر کس برای زنده ماندن باید از صبح تا شب بجنگد و تنها کسانی که پولدار هستند می توانند زندگی کنند.

او گفت: نبرد تاریخی ما با استعمار زمانی معنی دارد که بتوانیم با استعمارگران داخلی مبارزه کنیم و در غیر این صورت نبرد معنی ندارد. حال فرض را بر این بگذاریم که اینجا جنگل نیست و یک میثاق ملی به اسم قانون اساسی با همه ایراداتش داریم، قطعا مطابق همین قانون دولت موظف به تامین مسکن، آموزش باکیفیت، درمان باکیفیت و ... است، اما امروزه کدام یک از این مولفه ها اجرایی می شود؟

شهر در اختیار کسانی است که می‌توانند برج بسازند

این فعال اقتصاد سیاسی گفت: وقتی باغ ها را در شهر تخریب و به جای آن برج می سازیم معلوم است که خبری از شعار شهر برای همگان وجود ندارد، بلکه شهر تنها در اختیار کسانی است که می توانند برج بسازند و اتفاقا در میان آنها نمایندگان مجلس هم وجود دارند. متاسفانه بدنه حکومتی ما خودش ذینفع است و دیگر نمی توان تمایزی بین آن و بخش خصوصی قائل شد.

خراسانی گفت: بزرگ ترین مدارس غیرانتفاعی شهر یزد برای مسئولین آن استان است، اصلا چرا باید چنین وضعیتی وجود داشته باشد؟ ما با بی عدالتی فضایی روبه رو هستیم، یعنی در این کشور هم منطقه فرشته داریم، هم زعفرانیه و هم دروازه غار. از سوی دیگر شاهد ایران مال و در مقابلش کپرهای سیستان و بلوچستان هستیم و این وضعیت را همین دوستانی ساخته اند که الان یقه پاره می کنند که وارد مجلس شوند.

بانک‌ها اثرگذاران حوزه مسکن هستند!

این فعال اقتصاد سیاسی تصریح کرد: نمی توان فردی 12 سال شهردار یک شهر باشد و الان که این شهر از آلودگی هوا در حال خفگی است، همین فرد پاسخی در این زمینه نمی دهد. بر اساس آمارها ما در کشور با کمبود یک میلیون و 400 هزار مسکن روبه رو هستیم، اما بالای 2 میلیون و 500 هزار مسکن نیز اضافه داریم که متعلق به بانک ها هستند، یعنی عمده اثرگذاران در حوزه مسکن، بانک ها هستند و عمده معاملات ما نیز در متراژ 85 متر به بالا است اما عمده ساخت ما بالای 150 متر به بالا است.

او بیان داشت: خصوصی سازی در مرحله اول همیشه خصولتی سازی است و همیشه بخشی از بدنه حکومت ها در آن دخالت می کنند اما رفته رفته بخشی از بدنه بخش خصوصی هستند که وارد حکومت می شوند. به طور مثال اکثر سناتورهای آمریکایی جزو فعالین بخش خصوصی این کشور هستند و بخشی از دولتمردان ما نیز دچار این توهم هستند که باید یک بازار ناب داشته باشیم که مسکن را به آن بسپاریم.

خراسانی‌زاده گفت: اگر قرار است دولت مسکن نسازد و در قیمت آن مداخله نکند و به طور کلی کاری به این حوزه نداشته باشد پس دیگر برای چه دولت می خواهیم؟ چرا که الان عده ای می گویند به آموزش، درمان و مسکن کاری نداریم و مردم خودشان باید بازار را تنظیم کنند در حالی که دولت یعنی تنظیم تعهدات جامعه را برعهده بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058551

وب گردی

وب گردی