نقش رسانه مطالبه‌گری است، نه کارپردازی و روابط‌عمومی مسئولان!

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: نقش رسانه مطالبه‌گری است و اصحاب رسانه و مطبوعات باید صدای رسای مردم باشند.

اکبر نصراللهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه رسانه‌های کشور در اتفاقات هفته‌های پیش دچار بحران بی‌اعتمادی شده‌اند، اظهار کرد: یکی از علل این بحران سهل‌انگاری مسئولان از رسالت رسانه و کارکردهای رسانه است. مسئولان همواره از رسانه انتظار تعریف و تمجید امور را دارند، در حالی که وقتی رسانه‌ها از عملکرد مسئولان نقدی را مطرح می‌کنند، بلافاصله مورد غضب و برخورد چکشی آنها قرار می‌گیرند.

وی افزود: مدیران و مسئولان دستگاه‌های مختلف شناخت کافی از خود، فضای جامعه، شرایط کشور، ظرفیت‌های رسانه و جریان‌سازی‌های دشمنان ندارند و این منشأ بسیاری از بی‌اعتمادی‌های مخاطب نسبت به رسانه است. رسانه‌ها می‌توانند مشاورانی امین برای مدیران و مسئولان اجرایی کشور باشند و برای رفع و مقابله با چالش‌ها در کنار آنها قرار بگیرند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی تشریح کرد: دولتی که با شعار گردش آزاد اطلاعات و حمایت از خبرنگاران کار خود را شروع کرد، امروز کمترین حمایت را از رسانه‌ها به‌عمل می‌آورد و کمترین بها را برای اصحاب رسانه قائل می‌شود و به‌جای اینکه رسانه‌ها را بازوی خود بداند، جریانی در مقابل سیاست‌های دولت می‌پندارند.

نصراللهی درباره نقدهایی که به خود رسانه‌های کشور نیز وارد است، بیان کرد: وابستگی‌های سیاسی و مالی، شرایط نامطلوب معیشتی خبرنگاران و اصحاب رسانه، غلبه نگاه‌های صرف سیاسی بر رویکردهای حرفه‌ای و مدیران غیرحرفه‌ای حاکم بر رسانه‌ها از دیگر عواملی است که امروزه بحران بی‌اعتمادی رسانه‌ها را رقم زده است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها وجهه حرفه‌ای خود را به جایگاه روابط عمومی مسئولان تقلیل داده‌اند، تشریح کرد: نقش رسانه مطالبه‌گری است و اصحاب رسانه و مطبوعات باید صدای رسای مردم باشند نه اینکه به‌عنوان کارپرداز و روابط عمومی مدیران، روند سازش و پوشش را درپیش بگیرند. در حاشیه قرار گرفتن نیروهای جوان حزب‌اللهی، متعهد و متخصص رسانه‌ از سطوح مدیریتی، چالشی جدی است که گریبان رسانه را گرفته است.

عضو هیئت علمی علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی تصریح کرد: آرایش‌های رسانه‌ای در دنیای کنونی تغییر پیدا کرده و نیروهای سنتی دیگر نمی‌توانند با متدهای منسوخ نسبت به تحولات سریع و برق‌آسای اطلاعات و هجمه‌های رسانه‌های معاند و تخریب‌گر پاسخ بدهند.

نصراللهی راهبردهای انفعالی و واکنشی را فضای کنونی رسانه ناکارآمد دانست و گفت: تنوع رسانه‌ها موجب تنوع سلایق مخاطبان شده و رسانه‌های داخلی نمی‌توانند انعطاف کافی را برای مخاطبان فراهم کنند. این مقوله حاکی از استقرار تفکر سنتی و انفعالی در رأس رسانه‌هاست. در شرایط بحرانی چسبندگی و رجوع مخاطب به رسانه‌ها به حداکثر میزان خود می‌رسد که در چنین شرایطی تنوع و انعطاف رسانه نیز باید به حداکثر میزان خود برسد.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ای که نتواند به‌موقع نیازهای مردم را پاسخ دهد و در شرایط بحران، افکار عمومی را مدیریت کند، محکوم به بی‌اعتمادی است. تداوم رویکرد فعلی رسانه‌های کشور منجر به فرصت‌سازی و فضاسازی رسانه‌ها و جریان معاند انقلاب در خارج کشور خواهد شد و قدرت اثرگذاری رسانه‌های رسمی به‌ویژه صداوسیما را در جامعه می‌کاهد.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی تصریح کرد: کاهش اعتماد مردم به رسانه‌های رسمی داخلی موجب مرجعیت رسانه‌های غیررسمی در اخبار داخلی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058552

وب گردی

وب گردی