کیت تخصصی شناسایی ژن در کشور تولید شد

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید کیت تخصصی برای شناسایی ژن برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: تاکنون این محصول را از کشورهای امریکایی، فرانسوی و اکراین وارد می‌کردیم؛ اما اکنون با کسب دانش و تجربه توانستیم با رفع ایرادها، این محصول را در کشور تولید و روانه بازار کنیم.

احد یامچی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان با بهره‌گیری از دانش فنی اعضای هیات علمی با سابقه دانشگاه و متخصصان مجرب علوم ژنتیک و بیوتکنولوژی اقدام به ارائه خدمات فنی تخصصی و محصولات بیولوژیک مولکولی از جمله کیت‌تی وکتور، خط کش مولکولی و تولید آنزیم‌های مورد استفاده در بیوتکنولوژی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: گسترش روز افزون بیوتکنولوژی و علوم وابسته طی سالیان اخیر و نیاز مراکز آموزشی و پژوهشی به تامین سریع و مطمئن مواد و محصولات مورد نیاز سبب شد که ما اقدام به تولید کیت برای شناسایی ژن در کشور کنیم.

وی با بیان اینکه این شرکت دانش‌بنیان یکی از شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری گلستان است که در حوزه بیوتکنولوژی فعالیت می‌کند، تصریح کرد: در گذشته اکثر شرکت‌ها این محصول را از خارج وارد می‌کردند؛ اما ما با دانش فنی بومی کیت‌های توسعه یافته و پیشرفته را در کشور تولید کردیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه کیت کلونینگ تی‌وکتور در شناسایی بیماری‌های انسانی، ژن‌های مهم زراعی و گیاهی و بعضی از ژن‌های خاص میکروبی کاربرد دارد، افزود: به طور کلی این اپلیکیشن برای شناسایی ژن‌ها استفاده می‌شود که این امر مهم می‌تواند به شناسایی بیماری‌های ژنتیکی انسانی و گیاهی و میکروبی کمک کند.

یامچی با تأکید بر اینکه کیت کلونینگ تی‌وکتور قبلا در داخل کشور تولید نمی‌شد، گفت: ما این محصول را از کشورهای امریکایی، فرانسوی و اکراینی وارد می‌کردیم؛ اما اکنون با کسب دانش و تجربه توانستیم با رفع ایرادهای قبلی برای اولین بار این محصول را در کشور تولید و روانه بازار کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: دانشمندان نمونه دی‌ان‌ای را برای کلون‌سازی ژن داخل تی‌وکتور قرار می‌دهند. سپس آن را برای تعیین توالی می‌فرستند تا عامل بیماری را تشخیص دهند. فرقی ندارد که ژن انسانی، حیوانی یا گیاهی باشد، کیت تی‌وکتور می‌تواند هر ژنی را کلون‌سازی کند.

وی افزود: کیت‌های کلونینگ تی‌وکتور تولیدی چندین برابر از لحاظ بازدهی بهتر از کیت‌های خارجی است. هم اکنون قرارداد 5 ساله را با شرکت سیناژن ایران منعقد کردیم تا جایی که حدود یکسال است که این شرکت از محصول تولیدی ما استفاده می‌کند.

یامچی یادآور شد: شرکت سیناژن چندین شرکت زیرمجموعه دارد که یکی از این شرکت‌ها، شرکت تولید بازرگانی سیناکلون است. سیناکلون قبلا کیت‌های مورد استفاده خود را از اکراین وارد می‌کرد؛ اما اکنون واردات از این شرکت را به طور کامل قطع کرده است. سیناژن شرکت بزرگی در خاورمیانه است که به عنوان یک شرکت بزرگ حدود 50نوع از انواع کیت‌های مختلف را تولید می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با تأکید بر اینکه کیت کلونینگ تی‌وکتور کاملا با دانش فنی و بومی کشور به مرحله تولید رسیده است، گفت: به طور یقین هیچ کشوری حاضر نیست که دانش فنی محصول تولیدی خود را در اختیار محققان قرار دهد چرا که با این کار به فعالیت خود آسیب وارد می‌کنند. بنابراین ما نه تنها دانش فنی را از آنها نگرفتیم بلکه ایرادهای آنها را برطرف کردیم و محصول تولیدی کاملا برگرفته از دانش فنی کشور است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تأکید براینکه تولید این نوع محصولات علاوه بر ارزآوری به کشور از خروج ارز جلوگیری می‌کند، گفت: صادرات یکی از گزینه‌های اولویت‌دار این شرکت است؛ اما متاسفانه ما برای تولید داخل نیز مشکل داشتیم چرا که به عنوان یک فرد دانشگاهی اگر بخواهیم این محصول را توسعه و روانه بازار داخلی کنیم، طبیعتا نیاز به نیروهای بازاریاب داریم که از عهده ما خارج است؛ اما شرکت سیناکلون این کار را انجام می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت‌های اساسی شود، افزود: امروزه این شرکت‌ها نقش بسزایی در رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی کشور ایفا می‌کنند. به طور یقین با حمایت از این شرکت‌ها می‌توانیم محصولات کلیدی را در عرصه‌های مختلف تولید و صادر کنیم.

یامچی یادآور شد: براساس قرارداد منعقد شده قرار است که ما حدود 500 کیت را در سال تولید کنیم؛ اما در صورت نیاز بیشتر این تعداد قابل افزایش است.

وی در پایان از تولید کیت‌ها جدید و چندین محصول بیوتکنولوژی در کشور خبر داد و گفت: این محصولات در آینده نزدیک روانه بازار خواهند شد؛ چرا که دانش فنی تولید این‌گونه محصولات در کشور مهیا شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058563

وب گردی

وب گردی