دستگاه کمک ناوبری ایرانی ساخته می‌شود

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی فراخوانی اعلام کرد که از طرح‌های خلاقانه و برتر در حوزه طراحی و تولید بومی دستگاه کمک ناوبری DME حمایت می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دستگاه کمک ناوبری DME سیستمی است که فاصله هواپیما را از یک ایستگاه زمینی اندازه‌گیری می‌کند. در این دستگاه، بر خلاف سیستم رادار که از مکانیزم ارسال امواج و انعکاس آن‌ها بعد از برخورد به مانع استفاده می‌شود، عمل انتقال امواج دو طرفه صورت می‌گیرد.

بدین معنی که هم هواپیما و هم ایستگاه زمینی به ارسال امواج می‌پردازند. سپس مدت زمان کل دریافت امواج رادیویی از هواپیما به ایستگاه زمینی و بالعکس اندازه‌گیری می‌شود، زمان تأخیر از زمان باقی‌مانده کم و نتیجه بر عدد ۲ تقسیم می‌شود. از روی زمان بدست آمده می‌توان فاصله هوایی بین هواپیما و ایستگاه را محاسبه کرد و با فاصله به دست آمده؛ ارتفاع هواپیما و فاصله تا زمین محاسبه می‌شود.

بر همین اساس و با توجه به اهیمت بومی‌سازی این دستگاه مهم در صنعت هوایی، ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی فراخوانی اعلام کرد که از تولید این سیستم حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058571

وب گردی

وب گردی