زیرساخت‌های ورزشی و کمیته‌های استعدادیابی وجز تمایز مدارس سما

بحث تربیت بدنی مدارس سما و تفاوتش با مدارس عادی آموزش و پرورش یکی از مهم ترین مسائلی است که در حوزه تربیت بدنی مدارس کشور باید به آن اشاره کرد. مدارس سما به علت کارکرد و فلسفه ساختاری خود در این حوزه و حوزه های دیگر نسبت به مدارس عادی آموزش و پرورش برتری هایی دارند که در این مورد با یک کارشناس مدارس سما به گفت و گو پرداختیم.

امیدطلوع رضایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: مجموعه مدارس سما با مجموعه مدارس دولتی و غیر دولتی تفاوت های عمده ای دارد. سالن های ورزشی مورد استفاده در مدارس سما یا حیاط مدارس از استانداردهای خوبی بهره می برند و از سطح ایمنی بالایی برخوردار هستند. همین سطح ایمنی بالا باعث شده مدارس سما کمترین حادثه ممکن را در ساعات ورزشی داشته باشند. از نظر فضای فیزیکی اگر ابعاد حیاط مدارس استاندارد نباشد قطعا سالن های ورزشی تجهیز شده تا پایان سال تحصیلی برای مدارس اجاره می شوند. از این نظر یعنی از منظر تجهیزات وضعیت ما با مدارس دولتی قابل قیاس نیست.


استفاده از دبیران تخصصی

مسئول تربیت بدنی سما استان خراسان رضوی در ادامه تاکید کرد: نکته بعدی بحث دبیران به کار گیری شده در مدارس سما هست که همگی از تخصص لازم در بحث تربیت بدنی برخوردار هستند و حداقل مدرک لیسانس را دارند. البته دانشجو یا فارغ التحصیل کارشناسی ارشد و دکترا هم در بین کادر ما حضور دارند.
نحوه جذب دبیران هم مشخص و مدون است. به عنوان مثال اردیبهشت ماه سال گذشته در مشهد از طریق انتشار اطلاعیه در جراید، رسانه ها و فضای مجازی حدود ۵۰۰ نیرو انتخاب و پس از مصاحبه جذب مدارس شدند. تمام نیروهای شاغل در مدارس سما کارگاه های تئوری و عملی مختلفی را در تابستان گذرانده اند و از طریق همین آموزش ها طرح مصوب در آموزش و پرورش در نظام آموزشی ورزشی را پیاده خواهیم کرد.
وی افزود: نکته مهمی دیگری که وجود دارد مدارس تخصصی ورزشی در آموزشگاه های سما هست. برای مثال ۷ مدرسه تخصصی ورزش در مشهد وجود دارد که در آن اگر فردی بخواهد در رشته والیبال فعالیت کند ابتدا از لحاظ شرایط فیزیکی و بدنی فرد مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورت واجد شرایط بودن در این کلاس ها شرکت می کند طوری که این فرد باید بتواند در پایان دوره متوسطه اول در سطح باشگاه های شهرستان بازی بکنند.

نحوه برگزاری مسابقات ورزشی در سما

رئیس کمیته داوران هیات فوتبال مشهد از سال ۹۱ تا امروز تصریح کرد: مدارس سما در بحث برگزاری مسابقات ورزشی در ۳ سطح فعالیت می کنند. سطح اول در آموزش و پرورش نواحی هست که اولویت ما حضور بچه ها در این مسابقات هست و اصراری بر مقام آوردن نداریم.
سطح دوم در سازمان سما هست که المپیادهای درون سازمانی در هر یک از مدارس برگزار می شود و نفرات منتخب به مسابقات کشوری سما اعزام می شوند.
البته در بحث مدارس تخصصی ورزشی گام بزرگی برداشته ایم و در بحث فوتبال در سطح نونهالان و نوجوانان با خرید امتیاز در دسته اول باشگاه های مشهد با تیمداری و استفاده از استعدادهای همین مدارس و با نام سما در این مسابقات شرکت می کنیم.
سطح سوم مسابقات کشوری دانش آموزی است که ما در این مسابقات حضور مستقلی نداریم وتنها از طریق حضور دانش آموزان خود در تیم های منتخب استانی در آن حضور داریم. بسیار هم تمایل داریم که به صورت مستقل و با یک تیم سمایی در مسابقات حضور داشته باشیم اما تا امروز با این درخواست موافقت نشده است.

استعدادیابی
امید طلوع رضایی گفت: در بحث استعدادیابی اما امیدوار کننده ظاهر شده ایم. سال گذشته از دل مسابقات کشوری ۵ تیم انتخاب شدند و راهی تهران شدند و پس از آن با دعوت از بزرگان فوتسال مثل آقای شمس و استعدادیاب های برتر استان چندین دانش آموز انتخاب شدند و الان در سطح حرفه ایی فعالیت می کنند. یعنی چند دانش آموز ما به تیم های لیگ برترفوتسال کشور دعوت شده اند که این نکته امیدوار کننده ای است.

تفاوت های آموزش و پرورش با سما

وی افزود: تفاوت آموزش و پروش و سازمان سما فقط در میزان زمان اختصاص داده شده به ورزش و در تعداد دانش آموزان نیست که باعث شده مدارس سما در این زمینه پرقدرت تر ظاهر بشوند بلکه مدارس و دانشگاه های آزاد سما دغدغه های ورزشی بیشتری دارند و خارج از سرفصل های آموزش پرورش حتی فعالیت می کنند و یکی از نکات مهم این است که با توجه به محدودیت بودجه هیچگاه هیچ هزینه ای در بحث استعدادیابی از دانش آموزان نمی گیرند. متاسفانه باید اذعان کنیم که شانس دانش آموزانی که از لحاظ مالی توانایی حضور در مدارس سما را دارند در زمینه کشف استعدادهای ورزشی نسبت به دیگران بیشتر است چرا که در آموزش و پرورش با این که کانون های ورزشی زیادی وجود دارد اما شانس دیده شدن این استعدادها پایین تر است.

بودجه‌های تخصصی ورزشی در مدارس سما

مسئول تربیت بدنی سما استان خراسان رضوی تصریح کرد: در زمینه بودجه های تخصیص یافته به ورزش باید گفت چه در زمینه مدارس و چه در زمینه دانشگاه های آزاد، درصد قابل توجهی از شهریه ها به بخش ورزشی اختصاص داده می شود و با وجود تمام مشکلات مالی کمبود اثرگذاری در زمینه ورزشی وجود ندارد. مسئولین سما و به خصوص معاونت سما مشهد در دبیرخانه خراسان رضوی حمایت خوبی از ما داشتند و در بحث حضور در مسابقات ورزشی همواره حمایت کردند و البته ۳ سالی هست که سما مشهد در بحث ورزشی حائز رتبه های خوبی می شود و امیدواریم بتوانیم با عملکرد خوب جواب این حمایت ها را بدهیم.

متاسفانه وزارت آموزش و پرورش هنوز اجازه حضور مدارس سما در مسابقات کشوری را به ما نداده است و فعلا دانش آموزان سما در بحث نواحی و استانی شرکت می کنند و استعدادیابی می شوند. با این که فعلا اجازه حضور در مسابقات کشوری با نام سما را پیدا نکرده ایم اما در دل تیم های منتخب استان نماینده هایی داریم و امیدواریم در آینده ایی نزدیک وزارت آموزش و پرورش اجازه حضور تیمی با نام سما را به این مجموعه بدهد.

وی در پایان گفت: سما در بحث آموزشکده های ورزشی تخصصی کار می کند و دانشجویان صاحبنامی را در تیم های ملی دارد. برای مثال وریا غفوری بازیکن ارزنده تیم ملی فوتبال و کاپیتان استقلال سال گذشته از دانشجویان سما بود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1058574

وب گردی

وب گردی