زیست‌بوم نوآوری در صنعت بیمه گسترش می‌یابد

با گسترش گفتمان کار آفرینی مبتنی بر نوآوری در ایران و افزایش تعداد شرکت‌های نوپا، زمینه ایجاد اشتغال و به ظهور رسیدن ایده‌های نوآورانه بیش از گذشته، توسعه یافته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، توسعه مسیرهای نوین برای گسترش اکوسیستم شرکت‌های نوپا و دانش بنیان از جمله اهدافی است که در دستور کار ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد. برنامه تشکیل استارتاپ‌‎های فعال در حوزه‌های بیمه‌ای، مالی و بانکی از جمله بخش‌هایی است که در چند سال اخیر با استقبال قابل توجهی مواجه شده است.

با گسترش گفتمان کار آفرینی مبتنی بر نوآوری در ایران و افزایش تعداد شرکت‌های نوپا، زمینه ایجاد اشتغال و به ظهور رسیدن ایده‌های نوآورانه بیش از گذشته، توسعه یافته است.

حوزه‌های مالی و بانکی از جمله بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر به شکل فزاینده‌ای مورد توجه جوانان فناور و استارتاپ‌های ایرانی قرار گرفته است. هر چند چالش‌ها در این حوزه کم نیستند، اما این چالش‌ها خود فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند که اذهان پویا می‌تواند از آنها استفاده کنند.

رفتار سنجی

«استفاده از داده‌های مشتریان به منظور رفتار سنجی و اعتبار سنجی هر فرد در راستای ارائه خدمات بسته‌های بیمه‌ای متناسب و حرکت به سمت شخصی سازی» از جمله سرفصل‌هایی است که می‌تواند محل تولد ایده‌ها و استارتاپ‌های جدید در این حوزه باشد.

خدمات عمومی یکسان

شرکت‌های بیمه‌ای بزرگ افزایش یافته‌اند و غالباً خدمات یکسانی ارائه می‌دهند. تنوع بخشی به خدمات و شفاف سازی فرایند‌های ارائه این خدمات می‌تواند، در برگیرنده فرصت‌هایی برای شرکت‌های نوظهور فعال در این عرصه باشد.

استارتاپ‌ها می‌توانند با « استفاده از ظرفیت‌های فناوری نوین، در راستای افزایش انعطاف پذیری و کاهش بروکراسی» به شرکت‌های بزرگ کمک کنند و بر روی حل یکی از مشکلات صنعت بیمه متمرکز شوند.

تغییر در مدل کسب و کار

نوآوری در مدل‌های کسب کار سنتی موجود در این صنعت، برای مثال «ایجاد بیمه‌های اشتراکی» یا «تسهیم ریسک گروهی»، از جمله حوزه‌‎هایی است که می‌تواند مورد توجه شرکت‌های فناور و دانش بنیان قرار بگیرد.

برخی شرکت‌های بیمه‌ای بین المللی به جای ارائه خدمات بیمه‌ای ثابت، بر اساس نیاز هر مشتری بسته‌های متنوع شخصی‌سازی شده‌ای را ارائه می‌کنند، بیمه‌های بر خط و نوظهور نیز سعی می‌‎کنند برای هر مورد درخواستی از سوی مشتری ( مثلاً بیمه یک کلکسیون خاص و...‌) یک بسته بیمه‌ای مختص به آن مشتری عرضه کنند.

استفاده از تجربیات سایر کشورها که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به آن پرداخته شده است، می‌تواند برای مجموعه زیست بوم در مسیر ترسیم آینده الهام بخش باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058592

وب گردی

وب گردی