مسابقه ملی بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف برگزار می‌شود/ حمایت وزارت ارتباطات از ذهن‌های برتر

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر از برگزاری مسابقات ملی دانشجویی بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف در اسفند ماه خبر داد.

حسین اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره لیگ علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر گفت: مسابقات بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف در استان بوشهر برگزار می‌شود و دو هدف را دنبال می‌کند. یکی از منابعی که در کشورمان وجود دارد سوخت‌های فسیلی است که از نفت و گاز تأمین می‌شود. نفت و گاز، ریشه تمام انرژی‌هایی است که در کشور وجود دارد و ۹۵ درصد انرژی‌هایی که در کشور وجود دارد از طریق نفت و گاز تأمین می‌شود.

او اضافه کرد: کسانی که می‌خواهند به عنوان تیم تحقیقاتی در این مسابقات شرکت کنند باید سوخت‌های فسیلی را بهینه سازی کنند. بهینه سازی از لحاظ اینکه بیشترین راندمان را داشته، کمترین انرژی مصرفی با بالاترین عملکرد را داشته و همچنین محیط زیست را کمتر آلوده کنند. در واقع این دو اولویت، جزو اولویت‌های اصلی سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شود.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان این که برخی افراد روی سوخت‌های تجدید پذیر کار می‌کنند اظهار کرد: عبارتی این افراد معتقدند سوخت‌های فسیلی زمانی از بین رفته و تمام می‌شود؛ پیش بینی شده است در ۵۰ سال آینده سوخت‌های فسیلی از بین خواهد رفت. بنابراین برای استفاده از سوخت‌های فسیلی، باید ببنیم چه راهکاری می‌توانیم پیشنهاد دهیم تا بتوانیم این سوخت را از لحاظ مصرف انرژی و آلودگی بهینه سازی کرده تا کمترین آلودگی را نیز داشته باشد. همچنین کمترین مصرف با بالاترین عملکرد را داشته باشند.

اسماعیلی با تاکید بر این که این راهکارها از سوی تیم‌های شرکت کننده و تیم‌های تحقیقاتی ارائه خواهد شد اضافه کرد: آلودگی‌ها نیز شامل آلاینده‌هایی مثل Cox، Nox و ترکیبات دیگر است که در محیط زیست پخش می‌شوند. در مرحله دوم به دنبال این هستیم که روی یک سری انرژی‌ها، یعنی انرژی‌های نو و تجدیدپذیر مثل انرژی‌های خورشیدی، سوخت‌های زیستی، انرژی باد، انرژی‌های حاصل از توده‌های زنده و ... کار کنیم. تمام دنیا و کشورهای پیشرفته نیز در این زمینه کار می‌کنند. آنها سوخت‌های فسیلی را کنار گذاشته و اعلام کردند اگر از انرژی‌های نو استفاده می‌کنند. با این اوصاف هم می‌توانند مصرف انرژی را کاهش داده و هم محیط زیست را سالم تر نگه دارند؛ در واقع هدف آنها آلودگی کمتر محیط زیست است.

او تاکید کرد: زمانی که از سوخت‌هایی مثل سوخت‌های خورشیدی و انرژی باید، برق و انرژی تولید می‌شود محیط زیست را آلوده نمی‌کنند چرا که سوخت‌های پاکی هستند. ایران نیز کشوری است که مستعد استفاده از انرژی خورشیدی است. انرژی خورشیدی شرایطی دارد و بسیاری از شهرهای ما این شرایط را دارند تا روی آن سرمایه‌گذاری شود. این انرژی هم پاک است و هم محیط زیست را کمتر آلوده کرده و در عین حال ارزان قیمت بوده و به راحتی می‌تواند جایگزین انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی شود.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تاکید بر این که در چین بیشترین تولید انرژی از طریق انرژی خورشیدی انجام می‌شود تصریح کرد: انرژی که در این کشور تولید می‌شود به اندازه کل مصرف ایران است و فقط انرژی خورشیدی تولید می‌کنند. یکی از منابع دیگری که می‌توانیم از آن انرژی تولید کنیم منابع زیستی است. در واقع از زباله‌ها و تمام منابع زیستی که دور ریخته می شود می‌توان سوخت‌هایی مثل اتانول و بایو اتانول تولید کنیم که بایو اتانول می‌تواند در آینده جایگزین بنزین شود.

او تصریح کرد: کشورهایی مثل برزیل و آمریکا در این زمینه سرمایه گذاری کردند و تلاش می‌کنند از بنزین استفاده نکنند. در واقع به بنزین درصدی از اتانول که به روش زیستی تولید شده اضافه می‌کنند و این سوخت جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌شود.

اسماعیلی درباره هدف از برگزاری این مسابقات صحبت به میان آورد و تاکید کرد: به دنبال این هستیم که شرکت کنندگان طرح‌ها و ایده‌های خود را در قالب این دو موضوع ارسال کنند؛ به بهترین ایده‌ها و طرح‌هایی که ارسال می‌شود جوایز نقدی تعلق خواهد گرفت. برای نفر اول دو میلیون تومان، نفر دوم یک میلیون تومان و نفر سوم ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین طی رایزنی با وزارت ارتباطات و فناوری، قرار است تیم‌هایی که به عنوان تیم‌های برتر شناخته می‌شود به آنها معرفی شود.

او با تاکید بر این که این ایده‌ها و طرح‌ها در اختیار شرکت‌های بزرگ در کشور قرار داده می‌شود اظهار کرد: شرکت‌ها از این ایده‌ها حمایت خواهند کرد چرا که بسیاری از ذهن‌های برتر، دانشجویانی هستند که سرمایه در اختیار ندارند و ممکن است در آینده کارآفرین شوند.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر تاکید کرد: در واقع طرح‌ها به سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ داده می‌شود و اگر آنها ببینند این طرح‌ها توجیه اقتصادی دارد از آن حمایت خواهند کرد تا ایده‌ها تبدیل به عمل شوند. در واقع هدف در این همایش تبدیل ایده به عمل است.

او گفت: شرکت کنندگان ایده‌های خود را در قالب مقاله ارائه می‌دهند و ما بعد از این که مسابقه برگزار و ایده‌های برتر معرفی شد، تلاش می‌کنیم از آن‌ها حمایت مالی و ایده‌ها را تبدیل به عمل کنیم.

اسماعیلی در پایان درباره زمان برگزاری مسابقات نیز توضیح داد: چهاردهم اسفند ماه نتایج اعلام می‌شود و افراد تا هفتم اسفند باید تمام ایده‌های خود را در قالب مقاله ارسال کنند. بعد از ارسال مقالات و اعلام نتایج نیز حمایت از از ایده‌های برتر شروع خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058605

وب گردی

وب گردی