کشف آناتومی هیولای افسانه‌ای

دانشمندان سرنخ‌های مهمی در مورد آناتومی و تکامل «کِراکِن» هیولای افسانه‌ای عظیم‌الجثه‌ اسرارآمیز (Architeuthis dux) از طریق انتشار توالی ژنوم کامل آن پیدا کرده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، چندی پیش تیمی تحت هدایت «کارولین آلبرتین» دانشگاه «کپنهاگ»، سرنخ‌های مهمی را از طریق انتشار توالی ژنوم کامل در مورد موجودی افسانه‌ای پیدا کردند.

تصور ماهی مرکب غول‌پیکر شگفت‌انگیزی به اندازه یک اتوبوس با چشمانی به بزرگی بشقاب و شاخک‌های 10 متری، بسیار وحشتناک به‌ نظر می‌رسد.

این ماهی غول‌پیکر به ندرت رؤیت می‌شود و هرگز شکار نشده، به همین دلیل زیست شناسی آن (به خصوص نحوه تولید مثل آنها) هنوز تا حد زیادی رازآلود است. توالی ژنوم می‌تواند بینش مهمی در این مورد ارائه دهد.

ژنوم، اولین قدم برای پاسخگویی به سوالات زیادی درباره بیولوژی این حیوانات بسیار عجیب است. برخی از ویژگی‌های عجیب این حیوانات داشتن بزرگترین مغز در بین بی‌مهرگان، رفتارهای پیچیده، چابکی و مهارت فوق‌العاده استتار است.

آلبرتین اعلام کرد از آنجایی که سرپایان ویژگی‌های پیچیده زیادی دارند، تصور می شود آن‌ها به طور مستقل از مهره‌داران تکامل یافته باشند.

آلبرتین همچنین بیش از 100 ژن خانواده پروتوکدرین ( که معمولاً در بی مهرگان به وفور یافت نمی شود) در ژنوم این ماهی غول پیکر یافت.

تصور می شود که پروتوکادرین‌ها سیستم مغزی پیچیده‌ای دارند؛ اما وقتی دانشمندان در بیش از 100 مورد از آن‌ها ژنوم اختاپوس (2015) را پیدا کردند واقعاً شگفت زده شدند. آن‌ها اعلام کردند که شاهد وجود پروتوکادرین ها در ماهی مرکب غول پیکر بوده اند.

تیم تحقیقاتی، سرانجام خانواده ژنی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که (تاکنون) برای سرپایان منحصر به فرد بوده و آن را reflectins نامیدند.

آلبرتین اعلام کرد: رفلکتین‌ها پروتئینی را رمز می کنند که در ایجاد رنگین‌تابی دخیل است. رنگ بخش مهمی از استتار است؛ بنابراین ما در تلاشیم تا بفهمیم که این خانواده ژن چگونه کار می‌کند.

داشتن این ژنوم غنی، به ماهی مرکب در درک ایجاد کننده و درک چگونگی پیدایش و تکامل ژن‌های جدید نیز کمک می کند.

سَرپایان (Cephalopods) رده‌ای از جانوران شاخهٔ نرم‌تنان هستند. به آن‌ها سرپاوَران هم گفته شده‌ است. ویژگی سرپایان، قرینه بودن دو بخش بدن، داشتن سر برجسته و داشتن بازو یا شاخک است. همگی سرپایان دریازی هستند. از آنجا که سرپایان قادر به ترشح مرکب از بدن خود هستند ماهیگیران به آن‌ها ماهی‌های مرکب می‌گویند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058606

وب گردی

وب گردی